Zakelijk bloggen: dit zijn de 40+ beste tips

Zakelijk bloggen: dit zijn de 40+ beste tips

Ja, we weten allemaal dat we óók zakelijk moeten bloggen. Een blog genereert bezoekers, bouwt aan jouw autoriteit als specialist en zorgt niet in de laatste plaats voor gloeiend hete leads.

Maar bloggen is een pijnlijk proces. Langdradig en terugkerend. Succes is onzeker. 

Tenminste… als je niet 100% zeker weet wat je doet.

Daarom heb ik hier de beste tips en adviezen over zakelijk bloggen voor je verzameld. Volg deze tips op en je zult gegarandeerd succes oogsten.

1. Weet voor wie je schrijft

Wat zijn de dromen, verlangens, angsten van je doelpubliek? Zorg ervoor dat je ze door en door kent en je schrijft betere artikelen.

2. Maak een blogschema en hou je eraan

Overvraag jezelf niet. Eens per week een blog publiceren is een prima frequentie (dat doe ik hier op doyoucopy.nl ook: ik publiceer elke vrijdagochtend een nieuw artikel). Eens per 2 weken of eens per maand is ook een optie.

Kijk wat voor jou werkt. Maar probeer je wel vanaf het begin aan het schema te houden (stel het bij als het te ambitieus blijkt). Voor je volgers is het prettig om te weten wanneer ze iets nieuws kunnen verwachten.

3. Kies een vast moment om te bloggen

Je artikelen hoef je niet te schrijven op de dag dat je ze publiceert. Liever niet, zelfs. Maar kies wel een vaste dag en een vast tijdstip waarop je begint met een nieuw artikel. Zo kun je er ruimte voor reserveren in je agenda.

4. Zet je artikel in de steigers en werk het later uit

Schrijf je artikel ook niet in één keer. Schets de ruwe structuur en maak je artikel later af. Zet de puntjes op de i op het moment dat je je blog gaat plaatsen.

Door de tijd die je aan je artikel besteed in tweeën of drieën te hakken, wordt je artikel beter, maar je voorkomt ook dat je er anders te veel tijd op één moment in gaat steken.

5. Schrijf met een doel voor ogen

Wat moeten je lezers denken of weten wanneer ze jouw artikel hebben gelezen? Door vooraf goed over je schrijfdoel na te denken, maak je jouw blogs gerichter en gestructureerder.

6. Let op: geen reclame!

Maar pas op dat je jouw blog niet als louter een reclamevehikel in gaat zetten. Dan zul je je publiek snel kwijt zijn. Een blog is er om jouw expertkennis te delen met een geïnteresseerde doelgroep.

De conclusie dat je doelgroep bij jou moet aankloppen als ze jouw producten of diensten nodig hebben, moeten ze het liefst zelf trekken.

7. Leg een document met ideeën aan

Krijg je vaak dezelfde vragen van klanten? Leg deze vast in een document. Ik gebruik zelf Google Keep op mijn smartphone. Als ik een lunchwandeling ga maken, schiet me vaak iets te binnen dat ik snel noteer. Zit je zonder bloginspiratie? Dan kun je altijd terugvallen op dit lijstje.

8. Laat je inspireren door branchenieuws of de blogs van concurrenten

Wat leeft er in jouw branche? Kun je een top 10 rond een bepaald onderwerp maken? Of jouw licht over een bepaalde zaak laten schijnen? Wat ik zelf regelmatig doe is iets wat ik in de privésfeer zie of meemaak aan mijn werk koppelen. 

Een andere mogelijkheid is om de blogs van je concurrenten te bestuderen en te kijken hoe je deze beter kunt maken.

9. Bouw een voorraad posts op

Niets is vervelender dan de druk voelen om iets te schrijven, terwijl je eigenlijk met andere dingen bezig bent. Voor de drukke momenten is het slim om een paar blogposts op de plank te hebben liggen. Gebruik je voorraad alleen als je er die week (of maand) echt geen tijd voor hebt.

Kijk uiteraard wel goed dat de blogs op de plank posts zijn die niet snel verouderen.

10. Zorg dat je in schrijfmodus komt

Voor de een betekent dat werken met de deur dicht en met de radio uit. De ander schrijft juist beter in de kantine, met lawaai om zich heen. Trek er tijd voor uit om je artikel te schrijven.

11. Werk niet meteen in WordPress

Het lijkt handig: meteen je artikel in WordPress (of een ander contentmanagementsysteem) schrijven. Het nadeel hiervan is dat je je direct gaat richten op de vorm. De koppen moeten opgemaakt. Je moet links naar andere artikelen aanmaken. Je moet afbeeldingen toevoegen. 

En dan loop je ook nog het risico dat je jouw artikel vergeet op te slaan en je het zomaar kwijt bent door een verbroken internetverbinding.

Beter is het om te werken in een simpele tekstverwerker (ik schrijf dit artikel zelf in Teksteditor voor de Mac) zoals Kladblok. Zo ben je minder afgeleid en is het makkelijker om je werk tussentijds op te slaan. Wanneer je er klaar voor bent kun je jouw werk dan kopiëren en plakken in WordPress, om het op te maken en te perfectioneren.

Overigens heeft WordPress wél een afleidingsvrije modus die je in kunt schakelen om je beter op de inhoud te kunnen focussen.

12. Weet hoe WordPress werkt

Werken met WordPress is niet moeilijker dan werken met Word of een andere tekstverwerker. Maar je moet het wel even weten. Het is handig als je zelf een stuk in WordPress kunt plaatsen, dat kunt bewerken en publiceren. Omdat er dan niets of niemand tussen jou en je publiek hoeft te zitten.

13. Schrijf in lijstvorm

Zie je dit blogartikel? Het is in lijstvorm geschreven. Dat consumeert niet alleen makkelijk, maar schrijft ook nog eens licht. Je hoeft bij elk punt alleen maar een korte alinea te schrijven. Een inleiding erboven en een conclusie eronder en klaar is je artikel.

14. Gebruik de kracht van storytelling

Verhalen beklijven. Zo zijn wij mensen nu eenmaal voorgeprogrammeerd. Giet je verhaal in de vorm van een anekdote, zoals een les die je ooit door schade en schande leerde.

15. Wees niet bang

Neem stelling. Geef je mening. Alles is beter dan fletse middle-of-the-road blogartikelen. (Maar pas op met al te controversiële onderwerpen als seks en politiek.) Je blogs jagen misschien iemand in de gordijnen. Dat moet je op de koop toenemen.

16. Gebruik spreektaal

Schrijf zoals je spreekt. Ik weet het, dat is voor veel mensen niet makkelijk. We schieten maar al te vaak in een kramp als we iets op moeten schrijven. Toch moet je het proberen: iets vertellen zoals je dat aan een collega in de kantine zou vertellen.

17. Voeg waarde toe

Schrijf nooit blogs die je alleen maar schrijft omdat ‘het weer tijd is om te bloggen’. Schrijf ook nooit blogs die je alleen maar schrijft om er zoekwoorden in te verwerken. Voeg in elk artikel waarde toe. Zoveel waarde, dat het pijn doet dat je deze kennis gratis weggeeft. Als je de pijn voelt, weet je dat je goed zit.

18. Gebruik voorbeelden uit de praktijk

Voorbeelden maken je teksten levendig en laten zien dat je een man of vrouw van de praktijk bent. Met goede voorbeelden kun je jouw blog gemakkelijk onderscheiden van de concurrentie.

19. Vraag je lezers wat je toe kunt voegen

Je hebt vanuit jouw kennis waarschijnlijk veel waarde toe te voegen. Toch is het slim om je lezers van tijd tot tijd om raad te vragen. Met welk problemen worstelen zij? Waarover zou je volgens hen echt iets moeten schrijven?

20. Vermijd jargon

Tenzij je zeker weet dat jouw doelgroep jouw taal spreekt.

21. Schrijf in de eerste persoon enkelvoud of meervoud

Schrijf je blogs dus vanuit ‘ik’ of ‘wij’. Niet vanuit de derde persoon, dat maakt het onpersoonlijk.

22. Spreek met een eigen stem

Gebruik wél een eigen stem. Een herkenbare en persoonlijke stem. Geef voorbeelden uit je eigen praktijk of uit je privéleven.

23. Gebruik emotie

Mensen zijn emotionele wezens. Als je emotie in je artikelen gebruikt, kunnen je lezers zich beter met jou en je bedrijf identificeren. Emotie heb je nodig.

Wees niet bang om wat humor in je stukken te gebruiken. Tenzij je een begrafenisondernemer bent, dan moet je altijd oppassen met humor.

24. Schrijf eerst, optimaliseer later

Schrijf je beste blogpost, zonder je al te druk te maken om SEO. Verwerk eventueel benodigde zoekwoorden later in je artikelen.

25. Begin wel met zoekwoordenonderzoek

Wél is het slim om te beginnen met een kort zoekwoordonderzoek. Dit om te voorkomen dat je schrijft over een onderwerp dat jouw klanten totaal niet bezighoudt. Of dat je een term gebruikt die te veel jargon is, waardoor je prospect hier niet op zoeken. 

26. Plaats kwaliteit altijd boven kwantiteit

Liever één doorwrocht blogartikel per maand dan 10 middelmatige stukjes. Plaats kwaliteit altijd boven kwantiteit. Gebruik in je artikel zoveel woorden als je nodig hebt om antwoord te geven op de vragen van je klanten, maar schrijf niet meer woorden om de woorden zelf.

27. Zorg voor leesbaarheid

Maak je artikelen lekker leesbaar door korte alinea’s te gebruiken, opsommingen en quotes in te voegen, intrigerende koppen en subkoppen te schrijven en tekst af te wisselen met afbeeldingen of video’s. Zo zorg je ervoor dat je artikelen van het begin tot het einde worden gelezen.

28. Voeg interne en externe links toe

Je blog is een ideale manier om je diensten of producten te promoten. Maak waar van toepassing subtiele links aan naar producten- of dienstenpagina’s en naar andere artikelen op je website én op externe websites. Zo geef je jouw artikelen meer waarde voor bezoekers en laat je de samenhang tussen je artikelen zien.

29. Schrijf je titel en omschrijving als een advertentie

Heb je jouw blogartikel af? Dan is het tijd om je titel en de omschrijving (je ‘meta title’ en ‘meta description’) scherp te slijpen. Misschien had je al een titel. Prima, dan maak je ‘m nog beter. Verwerk je belangrijkste zoekwoord erin en zorg ervoor dat hij de aandacht trekt.

In je meta description heb je iets meer ruimte om een aantrekkelijke call-to-action te verwerken. Je moet je bedenken dat je titel en je omschrijving samen een soort advertentie vormen op de zoekresultatenpagina van Google. Kijk er ook op deze manier naar: zou je zelf op jouw zoekresultaat klikken?

30. Deel je blogartikelen op sociale media

Iedereen moet weten wat jij geschreven hebt. Meer social shares betekent simpelweg meer bezoekers voor jouw posts. Gebruik de media waarbij jij je het prettigst voelt. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn!

31. Begin met het verzamelen van e-mailadressen

Verzamel je nog geen mailadressen? Begin daar dan direct mee. Na verloop van tijd wordt je mailinglijst de belangrijkste bron van verkeer naar je blog. Bovendien biedt een mailinglijst ongeëvenaarde kansen om leads te genereren.

32. Refereer naar andere merken en bedrijven

Refereer naar (andere) bekende namen in jouw branche. Vraag hun om hun mening. Neem uitspraken van concullega’s op in je artikelen. Zo laat je zien dat je de markt kent en vestig je de aandacht op jou en je bedrijf.

33. Heb er plezier in

Ik vind het leuk om te bloggen. Daarom is het voor mij geen opgave. Zorg ervoor dat je blogt over onderwerpen die je na aan het hart liggen. Die je niet saai maar spannend vindt. Die je plezier geven.

34. Besteed het uit

Blijft schrijven voor jou een crime? Kwel jezelf niet langer. Besteed het dan uit aan iemand die het wél leuk vindt. Deze zijn in iedere organisatie – hoe klein ook – te vinden.

Oké, als je een zzp’er bent, dan moet je misschien toch zelf aan de bak. Hoewel je zakelijk bloggen ook altijd aan een goede copywriter kunt uitbesteden.

35. Doe iets anders

Wie zei trouwens dat je moest schrijven? ‘Bloggen’ kun je ook door een podcast op te nemen of door een video te plaatsen. Voor sommigen is het veel makkelijker om een tijdje in een microfoon of voor een camera te babbelen dan om iets gestructureerd op te gaan schrijven. Bovendien: van die audio en/of video kun je altijd nog een transcriptie (laten) maken.

36. Nodig gastbloggers uit

En dan kun je nog anderen uitnodigen om op jouw zakelijke blog te gaan bloggen. Een bekende in jouw branche, een afnemer of juist een toeleverancier. Wat sluit perfect aan op jouw business? Je hoeft niet alles zelf te doen en andere schrijvers bieden interessante nieuwe perspectieven.

37. Curatie van nieuws

Nog een mogelijkheid: maak een overzicht van het belangrijkste nieuws in je branche, schrijf dat kort op in je eigen woorden met links naar de originele artikelen. Zo maak je in no-time een overzicht van wat jouw klanten en collega’s interesseert.

38. Eindig met een call-to-action

Stel je altijd de vraag: wat moeten lezers doen nadat ze jouw blogartikel hebben gelezen? Kun je op een natuurlijke manier een link maken naar jouw producten of diensten? Of kun je een checklist in pdf-vorm aanbieden, waarmee je een e-mailadres van een potentiële klant kunt bemachtigen?

39. Reageer op reacties

Reageert iemand op je artikel? Laat dan zien dat je die reactie waardeert, door ervoor te bedanken. Of door in te gaan op de vraag of opmerking die diegene plaatste. Interactie toont dat je jouw bezoekers serieus neemt en dat er een mens van vlees en bloed achter de blogartikelen zit.

40. Check de statistieken

Neem ook de moeite om de cijfers van je blogartikelen te analyseren. Welke blogs werden goed gelezen en goed gedeeld? Naar welke artikelen werden misschien wel links vanuit vakmedia aangemaakt? Als je in de statistieken duikt, kun je je toekomstige blogartikelen nog beter afstemmen op je publiek en word je de zakelijke blogger die je altijd al hebt willen zijn.

41. Promoot ook oudere artikelen

Besteed niet alleen aandacht aan je nieuwste artikelen. Ook oudere artikelen kunnen nog steeds van waarde zijn, voor een nieuwe doelgroep. Loop daarom van tijd tot tijd je oudere blogs na, verbeter ze en voeg nieuwe voorbeelden toe. 

Vergeet niet om ze opnieuw te delen via je sociale kanalen. Bedenk je steeds dat slechts een klein deel van je volgers je blogs in eerste instantie heeft gelezen.

42: Doe het nu!

Je kunt lezen over zakelijke bloggen tot je een ons weegt, maar de belangrijkste tip is dat je het gewoon moet gaan doen. Alleen door het te doen, kun je er beter in worden.

Conclusie zakelijk bloggen

Om te slagen als zakelijk blogger moet je ideeën hebben die het waard zijn om te delen. Schrijf met passie en laat je persoonlijkheid doorklinken in je artikelen. Als je anders durft te zijn dan al die andere corporate blogs, ben je een eind op weg om succes te behalen met zakelijk bloggen.

Heb je nog vragen of opmerkingen over zakelijk bloggen? Of meer zakelijk bloggen-tips? Laat dan hieronder een reactie achter.

Foto: Pixabay.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *