Web Analytics

Hoe maak je een goede nieuwsbrief? 10 tips

Bijgewerkt op 6 februari 2024

Een goede nieuwsbrief is aantrekkelijk voor de ontvanger en leidt tot het gewenste resultaat. Meestal is dat binding met het bedrijf dat de mailing uitgeeft. Maar hij kan ook bedoeld zijn om (potentiële) klanten aan te zetten tot actie en zo meer verkoop binnen te halen. Hoe dan ook, er zijn een aantal basisregels waarin elke nieuwsbrief zou moeten voldoen. Ik heb ze even voor je op een rijtje gezet.

1. Zorg dat de doelgroep wat heeft aan de inhoud

Een nieuwsbrief geef je niet voor jezelf uit. Je probeert er de interesse van de ontvangers mee te prikkelen en ze te binden aan jouw organisatie. Weet wat deze interesses zijn. Willen ze iets leren, zijn ze zich aan het oriënteren op een aankoop of staan ze open voor nieuwe trends of aanbiedingen? In mijn zakelijke nieuwsbrief geef ik tips en lessen over (voornamelijk) copywriting.

Ik zorg dat de teksten relevant en behulpzaam zijn voor mijn doelgroep. Ik promoot mijn diensten, maar doe dat subtiel. Dat heeft zeker niet de overhand in mijn nieuwsbrief. En dat zou het ook niet in jouw nieuwbrief moeten hebben.

2. Zorg voor een eenvoudige opmaak

Een nieuwsbrief bevat het beste korte, bondige teksten en heeft een duidelijke en overzichtelijke opmaak. Dit is niet het geschikte medium om creatief helemaal op los te gaan. Let op: veel e-mailprogramma’s houden standaard afbeeldingen tegen.

Zorg ervoor dat je nieuwsbrief ook zonder afbeeldingen z’n werk doet. Zorg altijd voor een doorklik naar een html-versie op je eigen website, bovenaan de mail. Zo voorkom je dat mensen die geen html-mail kunnen ontvangen, je informatie mislopen.

3. De gouden driehoek

Een belangrijke regel is dat je je grootste aanbod of de belangrijkste informatie linksboven in je nieuwsbrief vermeldt. Zorg ervoor dat mensen in die zogenoemde ‘gouden driehoek’ getriggerd worden om je nieuwsbrief te gaan lezen. In veel mailprogramma’s zijn de instellingen zo dat mensen informatie op deze locatie als eerste zien.

Vul ook altijd de preview-tekst in, die veel mailprogramma’s als eerste laten zien. Hiermee moet je jouw ontvangers verleiden de nieuwsbrief te openen.

4. Goede copy

Het spreekt eigenlijk voor zich, maar zorg ervoor dat je mailing scherpe en foutloze teksten bevat, die aansporen om verder te klikken naar de website. Ben je hier zelf niet goed in, laat dan iemand anders de nieuwsbrief schrijven of nalezen op fouten en onduidelijkheden.

Maar maak het ook allemaal niet te zwaar, want dan wordt een nieuwsbrief versturen een te grote drempel. Het is belangrijker dat hij regelmatig verschijnt en waarde toevoegt.

5. Gebruik een goede onderwerpregel

De onderwerpregel kan het verschil maken of jouw nieuwsbrief wel of niet gelezen wordt. Dus niet ‘nieuwsbrief nr. 26′ of ‘update van Janssen raamkozijnen’ maar ‘10 tips om je huis beter te verkopen’ of ‘Wat kun jij leren van Google?’.

Een goede kopregel (en dat is de onderwerpregel in feite) triggert en zorgt ervoor dat ontvangers jouw nieuwsbrief gaan lezen. Pas op met uitroeptekens en ‘rare’ woorden in de titel. Je zou wel eens in de spambox kunnen belanden.

💡 Pro-tip: als je een automatisch gegenereerde nieuwsbrief verstuurt, kun je in jouw e-mailmarketingprogramma opgeven dat de onderwerpregel de titel van je laatste blogartikel is.

6. Afmelden

Sinds geruime tijd is het wettelijk verplicht dat je abonnees zich bij iedere nieuwsbrief kunnen uitschrijven. Maar het is ook gewoon netjes en het houdt je bestand actueel als ontvangers die niet meer geïnteresseerd zijn, zich makkelijk af kunnen melden.

Vermeld duidelijk een link in elke mail waarmee mensen hun e-mailadres uit je bestand kunnen halen. Verkoop je via een webshop? Dan hebben we nog een extra tip: doe ze een aanbod op de uitschrijfpagina. Een aanbod dat ze niet kunnen weigeren…

💡 Pro-tip: in je e-mailmarketingsoftware kun je jouw adressenbestand vaak met één druk op de knop opschonen. Je haalt dan bijvoorbeeld de adressen eruit die je nieuwsbrief de laatste 6 maanden geen enkele keer hebben geopend. Niet-actieve abonnees vervuilen je bestand en kosten je geld dat je beter kunt besteden.

7. Call-to-action: de oproep tot actie

Wat is het doel van je nieuwsbrief? Bezoekers op je website? Zorg er dan voor dat je teksten zo spannend zijn, dat mensen het vervolg op je website willen lezen.

Wil je een product verkopen, mail dan je interessantste aanbiedingen. Moeten mensen een actie ondernemen? Zorg ervoor dat deze zo duidelijk mogelijk is en laat alle overbodige info weg. Een grote fout die veel marketeers maken, is dat ze de oproep tot actie te vaag houden.

8. Wie is het bedrijf achter de nieuwsbrief?

Hoe goed kennen je klanten je? Kun je volstaan met alleen een bedrijfsnaam of een logo? In veel gevallen is het een goed idee je volledige contactinformatie in de nieuwsbrief te vermelden. Je wilt tenslotte geen klanten mislopen die jou via de telefoon willen bereiken…

9. Zorg voor een regelmatige verschijning

Een nieuwsbrief hoeft echt niet iedere week uit te komen. Maar een mailing die je alleen op onregelmatige basis verstuurt, daar heeft ook niemand iets aan. Als je een mailing verstuurt, doe het dan goed en laat regelmatig iets van je horen.

Houd er rekening mee dat mensen die je niet mailt, vergeten dat ze zich op jouw nieuwsbrief hebben ingeschreven. Als je dan wel een keer gaat mailen, schrijven ze zich massaal uit. Of, erger nog, ze markeren jouw update als ‘spam’!

10. Een goede nieuwsbrief zorgt voor herkenning!

De nieuwsbrief heeft duidelijke overeenkomsten met je huisstijl en heeft elke keer dezelfde stijl. Natuurlijk kun je wel eens iets veranderen, maar doe dat niet elke keer. Zorg voor een betrouwbaar en herkenbaar imago en je mailing draagt bij aan de ‘branding’ van je bedrijf. Dat geldt ook voor de toon en de stijl van de teksten!

Bonustip: noem het geen nieuwsbrief!

Tot slot: noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief. En vraag mensen ook niet om zich te abonneren op je nieuwsbrief. Dit was sexy in 1997. Nu stoot het af. Probeer in plaats hiervan waarde toe te voegen.

Geef je doelgroep ‘exclusieve tips’ of misschien wel een (gratis) ‘cursus‘ of een ‘e-book’. Zorg ervoor dat je duidelijk maakt dat het iets voor hén is in plaats van iets voor jouw bedrijf.

💡Bekijk ook: hoe je op een slimme manier aan inschrijvingen voor je maillijst komt (en bijna iedereen doet dit fout).

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Deisy Lopez

Beste beheerder,

Bedankt voor deze leuke tips! ik heb veel van geleerd.

Gr, La Lopez