Bijgewerkt op 14 november 2019
Ik ben nu bijna 7 jaar freelance copywriter. Al die tijd heb ik nog nooit echt zonder werk gezeten. Tuurlijk waren er wel wat rustiger perioden, maar in de stress schieten omdat de mailbox leeg bleef en de telefoon zweeg? Niet bij Edward Hendriks van Doyoucopy. Daarom denk ik wel wat te kunnen zeggen over hoe je als freelance copywriter of tekstschrijver meer werk krijgt.
Wat moet je dan als freelance copywriter doen om meer werk te krijgen?
Het is heel eenvoudig. Zorg ervoor dat je je stinkende best doet op elke klus die je krijgt. Elke kopregel, elke alinea, elke pagina die je schrijft moet bij wijze van spreken gepubliceerd kunnen worden in een harde kaft met jouw naam in gouden letters erop.
Kijk daarom alles wat je doet nog eens goed na, voordat je het naar de klant stuurt. Neem er de tijd voor. Is dit het beste wat je (op dat moment) kunt produceren? Is het antwoord nee, dan is het nog niet goed genoeg.
Waarom is dit belangrijk?
Op deze manier bouw je een portfolio op om trots op te zijn. Alles wat je doet, kun je aan toekomstige klanten laten zien of kun je op je website zetten. Plus: je klanten zijn bijzonder tevreden over jouw diensten. Ze hebben tenslotte kwaliteit gekregen.
Eenvoudig dus. Maar dat betekent niet dat het ook makkelijk is. Om altijd het beste werk te leveren, is het belangrijk dat je tarieven niet te laag zijn. Als je iets goeds wilt maken, gaat er nou eenmaal meer tijd in zitten. En als je uurtarief daardoor te laag wordt, werk je er niet meer met plezier aan.
Durf nee te zeggen
Verder is het belangrijk dat je selectief bent in de klussen die je aanneemt. Dat klinkt als een contradictie wanneer je meer werk wilt. Maar geloof me, het is essentieel voor jouw carrière als freelance copywriter dat je ‘nee’ kunt zeggen. Zo kun je meer tijd besteden aan de copyklussen die je op het lijf geschreven zijn. Nee zeggen is een vaardigheid waarover je zeker zult moeten beschikken. Heb je vooraf bedenkingen of je het wel kunt of wel leuk vindt? Doe het niet, omdat je bij dit soort klussen niet je beste werk zult leveren en je er dus geen nieuwe klussen aan overhoudt.
Bedenk dat er altijd andere klanten zijn die beter bij je passen. Doe het werk waarvan je energie krijgt en waar je goed in bent en je zult zien dat de klanten na verloop van tijd uit zichzelf naar je toe zullen komen. Pas er dan wel op dat je niet te veel hooi op je vork neemt en je aan je eigen succes ten onder gaat. Je wilt tenslotte steeds het beste werk blijven leveren voor je klanten.
Ben je freelance copywriter? En heb je zelf ook goeie tips voor je copy-collega’s? Schrijf ze hieronder in een reactie.
Foto: Pexels.