Bijgewerkt op 30 oktober 2020
Je twijfelt nog of je in 2020 je webteksten moet laten schrijven? Of dat je het misschien toch zelf moet doen? Lees de onderstaande lijst met vijfentwintig redenen om het schrijven van je websiteteksten uit te besteden en je twijfelt niet meer.
1. Content is belangrijker dan ooit
Mensen zoeken naar waardevolle content, waarvan het belangrijkste deel nog altijd tekst is. Waardevolle content verschijnt hoger in de zoekresultaten en overtuigt beter. Een goede copywriter maakt zich er niet makkelijk vanaf met een tekstje van 300 woorden waarin een aantal keren jouw zoekwoorden zijn verwerkt, maar zorgt voor échte meerwaarde.
2. Langere content scoort beter
Er verschijnen steeds meer monsterblogs van 1.000 woorden of meer. Niet omdat teksten per se langer moeten zijn, maar omdat langere artikelen beter en langer bekeken worden door meer mensen. Logisch ook, want langere artikelen bevatten meestal waardevolle informatie. Het produceren van een aantal longreads of monsterartikelen zou dan ook op je prioriteitenlijst voor 2020 moeten staan. Waarom denk je dat ik dit artikel van ruim 1.300 woorden heb geschreven? 😉
3. Kwaliteit gaat boven alles
Google wordt steeds slimmer in is inmiddels goed in staat om goede teksten van slechte teksten te onderscheiden. Als je wilt scoren in Google, moet je ervoor zorgen dat je teksten van het hoogste niveau zijn. Content van hoge kwaliteit is het fundament van je site.
4. De economie is booming
Heb je het al gemerkt? De economie draait op volle toeren. Nu is het moment om daarvan te profiteren. Geen tijd te verliezen. Zorg ervoor dat je webteksten voor 2020 tiptop in orde zijn. Waar wacht je nog op?
5. Je hebt weinig tijd
Je hebt het druk en je wilt vooruit met je bedrijf. Natuurlijk wist je al dat je moet bloggen en betere webteksten nodig hebt, maar daar heb je toch helemaal geen tijd voor? Daarom laat je jouw blogs en websiteteksten schrijven door een professionele copywriter. Jouw tijd is het waard.
6. Je wilt een voorsprong nemen op je concurrentie
2020 wordt jouw jaar. Je gaat de concurrentie vér achter je laten. Om online die voorsprong te pakken, moet je beter zijn dan al die andere ondernemingen. Daarom investeer je in betere webteksten. Zo simpel als één en één is twee.
7. Laat je producten of diensten shinen
Een goede copywriter werpt in nieuw licht op je aanbod. Hij of zij zorgt ervoor dat jouw producten of diensten gaan stralen. Figuurlijk dan. Ook daarom is het aan te raden een copywriter in te schakelen.
8. SEO-technisch perfect
Heb je een goede SEO-tekstschrijver of SEO-copywriter gevonden? Dan zal deze je zeker kunnen helpen je teksten SEO-technisch perfect te krijgen. Zodat jouw investering in webteksten zich in 2020 uitbetaald via extra bezoekers en extra resultaat.

9. Content met persuasieve technieken
Een copywriter beheerst persuasieve technieken. Onweerstaanbare verleidingstactieken om jouw bezoekers om te turnen in betalende klanten. Dat is tenslotte wat je wilt van jouw bezoekers, nietwaar?
10. Je weet te veel van jouw onderwerp
Ja, je kunt zelf veel over jouw producten en diensten vertellen. Maar de kans bestaat ook dat je er té veel van weet. Veel kennis op detailniveau maakt het lastig om de belangrijke zaken van de bijzaken te onderscheiden. Daar gaat je copywriter jou in 2020 mee helpen.
11. Copywriters kunnen variëren
Een goede webtekst is vaak goed doordat hij variatie bevat. Variatie in woorden, in zinslengte, in toon, in ritme. Zulke teksten lezen veel prettiger en je bezoekers zullen zich prettiger voelen bij jouw online aanbod.
12. Werken met verschillende platforms en tekstsoorten
Een copywriter schrijft niet alleen webteksten. Hij kan je meestal ook verrassen met creatieve concepten en content in verschillende vormen. 2020 is bijvoorbeeld hét jaar van online video. Maar ook infographics, whitepapers, e-books of andere vormen van content kunnen geschikt zijn om jouw doelen te bereiken.
13. Actuele kennis van zoekmachineoptimalisatie
Het algoritme van zoekmachines (en dan hebben we het vooral over Google) verandert nogal eens. Het kan veel tijd kosten om je hier steeds in te verdiepen en ontwikkelingen in het vakgebied van SEO in je webteksten te verwerken. Voor een copywriter behoort het tot zijn dagelijks werk om zich in zoekmachineoptimalisatie te verdiepen.
14. Een frisse blik op de doelgroep
Het kan heel verfrissend werken om eens een ander naar jouw doelgroep te laten kijken. Focus je je wel op de juiste mensen? Passen je webteksten nog wel goed bij de mensen die je van jouw producten of diensten wilt overtuigen?
15. Verse content in plaats van meer van hetzelfde
Het kan na verloop van tijd moeilijk worden om op nieuwe ideeën voor verse content te komen. Het behoort tot het dagelijks werk van de copywriter om steeds een nieuwe invalshoek voor webteksten te kiezen.
16. Webteksten laten schrijven door een copywriter maakt het spannender
Lees je eigen teksten nog eens door. Wat vind je ervan? Kan het spannender? Grote kans is een goede copywriter de noodzakelijke spanning in je websiteteksten kan verwerken. Niets is dodelijker voor je website dan saaie teksten. Goed, behalve een website die offline is misschien.
17. Meer organisch verkeer en dus meer resultaat
Pak je jouw websiteteksten in 2020 professioneel aan? Dan zul je zien dat dit leidt tot een toename in het organisch verkeer. Door te investeren in content die goed op een organische manier wordt gevonden, kun je flink besparen op AdWords- of Facebook-campagnes. Bovendien: de bezoekers die organisch op je site komen zijn bezoekers die blijven komen, terwijl betaalde bezoekers niet meer komen als je stopt met adverteren.

18. Besparen op marketingkosten
Je wilt in 2020 minder uitgeven aan marketing? Dan kan een slimme contentstrategie dé oplossing zijn. Vrijwel elke aankoop van een product of dienst begint met een online oriëntatie. En als je zorgt dat je op dat moment aanwezig bent, hoef je veel minder geld aan (andere vormen van) marketing en promotie uit te geven.
19. De stem van je bedrijf
Sluiten de webteksten die je hebt geschreven (nog wel) aan op brandvoice van je onderneming? Of heb je eigenlijk geen idee wat de brandvoice van jouw bedrijf zou moeten zijn? Tijd om een copywriter in te schakelen.
20. Geen fouten meer
Een copywriter is meestal geen neerlandicus, maar is wél dagelijks met taal bezig. Je mag van hem of haar verwachten dat hij het Nederlands tot in de puntjes beheerst. Webteksten zonder fouten (en gedrukte teksten nog meer) staan natuurlijk veel professioneler en zorgen voor meer vertrouwen van potentiële klanten in jouw bedrijf.
En als je zo’n spelfout megagroot afdrukt in honderden folders. #taalvout
(Met dank aan @Majoor71!) pic.twitter.com/XOfCPNlsSe
— Taalvoutjes (@Taalvoutjes) 5 juni 2017
21. Echt onderscheidend ten opzichte van de concurrentie
Je kunt het belang van goede webteksten op jouw site bijna niet overschatten. Taal is communicatie, verkoop, sfeer, eigenlijk alles. Als je jouw bedrijf echt onderscheidend in de markt wilt zetten, zorg je ervoor dat je je unieke webteksten aanmeet. Webteksten waarin jouw unieke stem en taalgebruik naar voren komt. Webteksten waarmee je vertrouwen schept en mensen in hun harten weet te raken.
22. Meer emotie in je teksten
Een copywriter is een specialist in het bespelen van emoties. Dat moet ook wel, want mensen zijn emotionele wezens. We maken onszelf graag wijs dat we rationele beslissingen nemen, maar dat is zelden het geval. Geen probleem voor een goede copywriter.
23. Ervaring in het schrijven van teksten
Iedereen kan schrijven, maar om écht goede overtuigende teksten te schrijven, moet je eenvoudigweg veel hebben geschreven. Omdat de meeste copywriters al jaren voor een groot aantal verschillende klanten werken, hebben ze die ervaring. Ervaring waar jij direct van kunt profiteren.
24. Creativiteit in je content
Behoefte aan een shot creativiteit in je webteksten, ook al schrijf je ze zelf? Of wil je meer doen met content dat alleen webteksten schrijven? Vraag eens een goede copywriter om advies. Grote kans dat hij jou op het juiste spoor kan zetten.
25. Een online bedrijf opbouwen is hard werken
Dat hoeven we jou als (online) ondernemer niet te vertellen. En waarschijnlijk ook niet dat je de beste mensen nodig hebt als je succes wilt hebben. Iedereen die veel succes heeft, heeft zich omringt met de juiste mensen. Diep in je hart weet je dus al lang dat je die copywriter die zelf hoog in Google staat nu moet bellen!

Foto boven: Pexels.