10 tijdloze persuasieve technieken die elke copywriter moet kennen

Laatste update: 2 juni 2017 Gepubliceerd op: 2 juni 2017

10 tijdloze persuasieve technieken die elke copywriter moet kennen

Copywriting is persuasief tekstschrijven, daar heb ik het al vaker over gehad. Je schrijft copy met het doel iets gedaan te krijgen. Om anderen te overreden. Simpel gesteld wil je ze een aanbieding doen die ze niet kunnen weigeren, Godfather-stijl.

Natuurlijk moet het sowieso een goed aanbod zijn. Maar copywise zijn er een aantal persuasieve technieken die je toe kunt passen om je werk een stuk eenvoudiger te maken. De tien strategieën hieronder past elke succesvolle copywriter toe, simpelweg omdat ze werken.

1. Herhaling

De kracht van reclame is herhaling.De kracht van reclame is herhaling.De kracht van reclame is herhaling. Het is een cliché, maar dat is het niet voor niets. Herhaling werkt. Iemand raakt pas overtuigd als je hem op verschillende manieren hetzelfde hebt verteld. Simpelweg vijf keer hetzelfde zeggen, werkt niet. Probeer in plaats daarvan verschillende insteken te kiezen:

  • Zeg direct wat je van een klant wilt
  • Geef een voorbeeld
  • Schets een verhaal
  • Kom met een quote van een autoriteit
  • Gebruik je argumenten nog eens in de samenvatting

2. Geef redenen

Kun je je de magische woorden in copywriting nog herinneren? Een van de woorden met de grootste magische aantrekkingskracht is ‘omdat’. Simpelweg omdat wij mensen graag een reden willen hebben voor alles wat we doen. Als je wilt dat mensen doen wat jij wilt dat ze doen, moet je ze redenen geven. Goede redenen.

LEES OOK:  10 vragen die je niet aan een copywriter moet stellen

3. Zorg voor samenhang

Zorg ervoor dat je verhaal aan alle kanten klopt. Je klanten willen een consistent verhaal, voordat ze iets kopen. Consistentie staat voor rationaliteit en integriteit. Inconsistentie daarentegen staat voor vluchtigheid en instabiliteit.

Je kunt deze samenhang gemakkelijk bereiken door je verkoopverhaal te beginnen met iets waar maar weinig mensen wat tegenin te brengen hebben. Maak dan je punt en geef ruim voldoende bewijs, terwijl je weer terugkeert bij het eerste punt waar je lezers al mee akkoord gingen. Kat in het bakkie!

4. Sociaal bewijs

Het is geen geheim dat een van de sterkste psychologische drijfveren het gedrag van anderen is. Heeft een Facebook-pagina veel likes? Dan zullen andere vanzelf volgen. Wordt een artikel gretig gekocht? Dan verkoopt het als vanzelf beter. Zijn ergens veel recensies over? Dat voert de interesse flink op.

Heb je de mogelijkheid om andere social proof te laten zien over jouw producten of diensten? Laat dat dan zeker niet na!