Oude content: wat moet je ermee?

Oude content: wat moet je ermee?

Bijgewerkt op

Zo af en toe is het verstandig om de inhoud van je website of blog eens kritisch te bekijken. Bij voorkeur aan de hand van je websitestatistieken. Welke pagina’s of artikelen zijn de echte toppers? Welke oude content trekt nauwelijks (nog) bezoekers? Dit soort werk zou vast onderdeel moeten zijn van je websiteonderhoud.

Laat de statistieken spreken!

Via Google Analytics of andere (gratis) statistische software die je op je website hebt geïnstalleerd, kun je veel leren over het gedrag van je bezoekers. Naast Google Analytics gebruik ik voor veel van de websites die ik beheer trouwens ook nog een ander pakket, zoals Statcounter of Jetpack, omdat die een simpeler en sneller overzicht geven.

Hou je zelf nog helemaal geen statistieken bij, dan moet je dat heel snel gaan doen! Zo zie je bijvoorbeeld gemakkelijk dat dat ene artikel van jaren geleden nog altijd goed is voor veel bezoekers. Maar is die oude content nog wel helemaal actueel?

Oude artikelen nog steeds actueel?

Als het artikel nog steeds steek houdt, is er niet zo veel aan de hand. Misschien kun je het nog wat verder optimaliseren voor de zoekwoorden waarop het al scoort. En anders kun je je bezoekers via een korte update laten weten dat de content nog steeds valide is. Een artikel met een datum die twee of drie jaar (bijna een eeuwigheid op internet) in de geschiedenis ligt, wekt anders al snel argwaan.

Oude content recyclen

Je moet zeker in actie komen als de inhoud van je artikel inmiddels door de praktijk is ingehaald. Potentiële klanten zouden anders weleens kunnen veronderstellen dat jouw kennis achterhaald is. Bovendien kun je waarschijnlijk meer bezoekers (die mogelijk converteren naar klanten) trekken als je het artikel weer helemaal actualiseert. Mogelijk kun je daarvoor delen van verschillende oude artikelen gebruiken en zo één goed nieuw artikel schrijven.

Foutmeldingen vermijden

Van WordPress-goeroe Yoast leren we dat je na het recyclen van de oude content het oude artikel zou moeten verwijderen (om de url vervolgens door te sluizen naar het nieuwe artikel). Je moet vanzelfsprekend zien te voorkomen dat bezoekers op je website belanden en vervolgens een 404-foutpagina voorgeschoteld krijgen omdat de ‘pagina niet bestaat’.

Content-evergreens

Als ik dit op mijn eigen website betrek, dan zie ik dat recente artikelen het best bezocht worden. Maar dat er ook een paar ‘evergreens’ in de content aanwezig zijn. Mijn artikel ‘7 tips om jouw video te laten scoren op YouTube‘ is er zo een. Al geschreven in november 2012 en nog altijd fier bovenaan in de statistieken. Dat artikel heb ik dus meteen maar even een opfrisbeurt gegeven.

Een ander artikel dat ik met recht een ‘evergreen’ mag noemen is ‘Het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter‘. Blijkbaar zijn veel mensen daar nog altijd niet uit en wordt de uitleg die ik in het artikel geef gewaardeerd. Dat artikel is zelfs nog ouder, al wel bijna vijf jaar inmiddels!

Maar de uitleg geldt nog steeds, want het is een tijdloos stuk. Ik heb het tijdens de laatste onderhoudsbeurt alleen geoptimaliseerd door nog een paar tussenkoppen toe te voegen. Natuurlijk past dit artikel met de zoekwoorden ‘tekstschrijver’ en ‘copywriter’ ook perfect op mijn blog. Het gaat tenslotte precies over wat ik doe.

Hoe zit het met jouw oude content?

Zijn je artikelen nog actueel? Bevatten ze de juiste zoekwoorden? Of kun je ze beter verwijderen?

Foto: Joseph Kubik (Flickr).

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *