Waarom ik een hekel heb aan blogposts zonder datum

Laatste update: 31 augustus 2018 Gepubliceerd op: 31 augustus 2018

Om bij te blijven en van anderen te leren op het gebied van marketing, communicatie en copywriting lees ik dagelijks een flink aantal blogs. Het valt me op dat je vaak ongedateerde blogartikelen ziet. Ik hou er niet van en ik zal je uitleggen waarom.

blogposts zonder datum

Soms begin ik te lezen en kom ik iets tegen waarvan ik denk: speelt dit nu? Ik kijk dan naar de datum die boven aan het artikel hoort te staan. Staat die er niet, dan scroll ik naar beneden. Staat de datum misschien onder het artikel? Of zijn er reacties waaruit ik af kan leiden wanneer het artikel is geplaatst? Het levert regelmatig frustratie op.

Tijdloos zonder datum

Allereerst: ik snap het wel dat sommigen de datum van hun blogs liever weglaten. Je blog komt er ‘tijdlozer’ door over. Je kunt niet (en ieder geval niet eenvoudig) zien wanneer het laatste bericht is geplaatst. En ook over de frequentie van bloggen kun je zonder data niet veel vertellen.

Tegelijkertijd nemen de auteurs van dergelijke artikelen wél vaak referenties naar de tijd in die blogs op. Soms zie ik zelfs letterlijk in zo’n blogpost zonder datum staan: gisteren, vorige maand of vorig jaar.

Een blog hoort actualiteit te bevatten

Je moet dan uit de context af proberen te leiden hoe je zo’n artikel in de tijd moet plaatsen. Niet erg gebruiksvriendelijk, als je het mij vraagt. En bovendien: is het hele idee van een weblog niet dat het een soort digitaal logboek of dagboek is? Dat er iets actueels in zou moeten zitten?

LEES OOK:  Geld verdienen met bloggen: zo doe je dat

Natuurlijk is niet ieder blogartikel tijdgebonden. En zelfs al is het wél tijdgebonden, dan nog kan het interessant zijn om te lezen. Maar ik wel het wel graag weten.

Data zijn naar mijn mening essentieel om een inschatting te kunnen maken of het artikel de moeite waard is om te lezen of niet. En dit is dan waarschijnlijk meteen ook een reden dat zo veel bloggers juist niet die datum willen laten zien: om te voorkomen dat mensen meteen weer wegklikken (of niet eens op het zoekresultaat klikken als ze de datum op de zoekresultatenpagina van Google al zien).

Het klopt dat gedateerde artikelen je min of meer verplichten steeds nieuwe content aan je website toe te voegen. Maar dat is iets waar je in een wereld vol online concurrentie toch niet meer aan ontkomt.

Hoe moet het dan wel?

Een goede oplossing is volgens mij om de datum waarop je het artikel oorspronkelijk hebt gepubliceerd te laten staan. Als je artikel naar aanleiding van nieuws of een gebeurtenis is geplaatst (zoals bijvoorbeeld mijn artikel over verkiezingsslogans), dan kun je dat tenminste plaatsen.

Natuurlijk komt het voor dat je een artikel later wilt aanpassen of verbeteren. Je kunt je artikel dan een tweede datum (of tijdstip) meegeven, waarin je aangeeft dat het artikel is bewerkt. Dit is een gebruikelijke methode bij nieuwssites, waarvan de berichten vaak worden geüpdatet (sorry voor dit afschuwelijke woord) naarmate het nieuws zich ontvouwt.

Dan heb je dus een artikel met de oorspronkelijke publicatiedatum en met de datum waarop het voor het laatst is bijgewerkt.

LEES OOK:  De resultaten van 2 jaar bloggen

Als bijkomend voordeel van gedateerde blogartikelen wil ik nog melden dat ik eerder zal reageren op een artikel dat kortgeleden is gepubliceerd of bijgewerkt dan op een artikel dat al oud is of waarvan ik niet kan zien op welk moment in de tijd het is geplaatst.

Ik ben benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp. Waarom kies je ervoor de datum bij je blogartikelen juist wel of juist niet te vermelden?