Web Analytics

Hoe pak je het blogritme weer op?

♫ ’t Is weer voorbij die mooie zomer! ♫ Tijd om je vaste blogritme weer op te pakken. Of ben je gewoon doorgegaan met bloggen tijdens je vakantie? De meesten zullen het publiceren van content op een wat lager pitje hebben gezet en dan kan het knap lastig zijn om weer op te starten. Ik heb 11 (+1) tips voor je.

1. Zorg voor wat blogs op de plank

Misschien wel de beste tip om rustig weer in het werk- én blogritme te komen. Zorg ervoor dat je een paar tijdloze artikelen op de plank hebt liggen. Dan hoef je niet meteen te stressen over dat je geen content hebt om te publiceren. Je hebt er niks aan als je op dit moment helemaal door je content heen bent, maar dan weet je het in ieder geval voor de volgende keer.

2. Maak altijd en overal notities

Ook eentje in de categorie ‘had ik maar’. Sorry, maar ik noem het toch even omdat je je dit eigen zou moeten maken. Als ondernemer kijk je doorlopend en overal met jouw vakmatige oog naar. Of het nu gaat om een tv-programma of om een vakantie, nietwaar?

Schiet je iets te binnen of vind je ergens wat van? Gebruik dan zo’n handige app op je smartphone om een snelle notitie te maken. De volgende keer dat je inspiratie nodig hebt, put je gewoon uit je aantekeningen. En geloof me, alles kan een bron zijn van inspiratie. Zelfs iets dodelijk saais als een nietjesfabriek.

3. Gebruik je vakantie als inspiratie

Vakantie is dé periode waarin je nieuwe inspiratie krijgt. Zet die inspiratie meteen om in actie door over je ideeën en plannen te bloggen. Als die nog niet zo concreet zijn, kan een blog erover je helpen focussen.

Een andere mogelijkheid is dat je de vakantie zelf aangrijpt om één of meer artikelen te schrijven. Misschien heeft 2 weken kamperen jou wel iets geleerd wat interessant kan zijn voor je klanten. Of ben je erachter gekomen dat de ene toeristische hotspot een bijzonder slim businessmodel heeft opgezet.

4. Blik vooruit

Geen bijzondere inspiratie opgedaan? Dan kun je wél even vooruitblikken. Wat staat jou en je klanten het komende najaar allemaal te wachten? Kun je misschien al inspelen op trends voor volgend jaar?

Een handige tip is ook om de marketingkalender van jouw bedrijf of branche erbij te pakken. Zijn er belangrijke momenten zoals beurzen, feestdagen of evenementen waarop je al kunt anticiperen?

Wat zeg je? Heb je nog geen marketingkalender? Dan is het precies dát waarmee je aan de slag gaat.

5. Blik terug

Een terugblik kan ook helpen om je blogritme weer op te pakken. Lees je laatste blogs nog eens na. Zijn er inmiddels ontwikkelingen waardoor je hier een vervolg aan kunt geven? Je kunt ook verder terug gaan en bijvoorbeeld een nieuwe versie van een sterk verouderd blogartikel schrijven.

6. Bekijk je belangrijkste zoekwoorden

Duik in je zoekwoorden. Zitten er woorden tussen die mogelijkheden bieden voor nieuwe blogartikelen? Kijk naar de woorden met een aantrekkelijk zoekvolume waarop de concurrentie nog niet al te hevig is. Lees je ook goed in over hoe je een slim zoekwoorden-onderzoek doet.

7. Pak het anders aan

Voelt bloggen na de zomerperiode aan als een verplichting? Probeer het dan over een andere boeg te gooien. Je hoeft niet hetzelfde te doen als je concurrent doet. Liever niet, zelfs. Als het voor jou makkelijker is om een podcast op te nemen of een videootje te draaien, dan moet je dat doen.

Misschien heb je alleen iets te vertellen in beelden? Of wil je je juist meer richten om handleidingen in plaats van persoonlijke blogs. Mogelijk kun je een online tooltje (laten) ontwikkelen dat nut kan hebben voor jouw klanten.

Experimenteer er gerust op los. Ook daarvoor is een blog.

8. Vraag anderen om input

Waarom zou je alles zelf moeten verzinnen? Vraag collega’s waar ze tegenaan lopen, welke vragen ze van klanten krijgen, wat hen bezighoudt.

Of doe een kort onderzoek onder bekende namen in jouw branche. Zorg ervoor dat je één eenvoudig te beantwoorden vraag stelt, want iedereen heeft het druk zo vlak na de vakantieperiode.

Met alle antwoorden die je terugkrijgt vul je zo een blogartikel en misschien wel meerdere.

Je kunt natuurlijk ook iemand interviewen en dat interview als een blogartikel online plaatsen.

9. Leen ideeën van anderen

Niks mis mee om te kijken wat je concurrenten doen. Of werp een blik in de kranten, tijdschriften of op televisie. Hoe doen andere media nieuwe ideeën op? Misschien moet je wel met iets heel nieuws komen. Een nieuw product of een nieuwe dienst…

10. Ga je zinnen verzetten

Ga jezelf niet pijnigen, als het maar niet lukt om op nieuwe blog-ideeën te komen. Doe in plaats daarvan iets heel anders. Ga naar buiten, bezoek een evenement, werk op een andere plaats, maak afspraken met mensen, speel desnoods een spelletje op je PlayStation.

Je zult merken dat dat veel beter is voor je creativiteit dan geforceerd ideeën gaan verzinnen.

11. Misschien is het tijd voor een nieuw blogritme

Dit is een goed moment om je blogritme te evalueren. Misschien moet je van één uitgebreid artikel in de maand naar een wekelijks, wat korter artikel. Of juist andersom.

Zo is radio- en tv-presentator Robert Jensen met ingang van dit seizoen overgestapt van een wekelijkse tv-show (en onregelmatige podcasts) naar een kort, dagelijks programma op internet. Iets wat hem naar eigen zeggen nieuwe energie geeft én waar zijn publiek op zat te wachten.

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je blogritme aansluit op wat jij en je lezers prettig vinden.

Opnieuw beginnen met bloggen is soms een hele opgave

12. Besteed bloggen uit

Zit je écht door je inspiratie heen of heb je gewoon geen zin meer om in het blogritme te komen? Dan is het misschien maar beter om dat toe te geven en bloggen uit te besteden. Het kan heel verfrissend zijn om iemand anders eens naar je blog te laten kijken.

Meer blogdiscipline nodig?

Kun je ondanks al deze tips wel wat extra blogdiscipline gebruiken? Lees dan dit artikel dat ik er eerder over schreef.

Beeld: Pixabay.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties