Oude blogartikelen verbeteren: 11 tips om meer uit oude content te halen

Gepubliceerd op: 7 september 2018 om 11:18 am

Wat is waardevoller? Een nieuw blogartikel of een oud blogartikel? Het oude blogartikel, dat na jaren nog steeds een grote stroom geïnteresseerden naar je website dirigeert, natuurlijk! Dat heeft zich inmiddels bewezen en waarde opgebouwd met bezoekers en links. Daarom is het jammer om oude blogartikelen na het publiceren te vergeten. Met een paar kleine aanpassingen kun je de waarde ervan bovendien vaak nog vergroten. Plus: het is makkelijker om oude content te pimpen dan om nieuwe content te creëren!

Oude blogartikelen verbeteren - 11 tips om meer uit oude content te halen

Wat kun je doen om optimaal te profiteren van oude blogartikelen? Hier heb ik 11 tips voor je.

1. Hou oude artikelen actueel

Vintage is leuk, maar niet bij blogartikelen

Vintage is leuk, maar niet bij blogartikelen

Het is geen probleem als een artikel al wat ouder is, maar wél als de informatie in het artikel verouderd is. Er zijn dan waarschijnlijk elders op internet nieuwere artikelen met meer actuele informatie te vinden. Het eerste wat je dan ook zou moeten doen is oude artikelen controleren op actualiteit.

Voeg nieuwe inzichten of het laatste nieuws toe, ga meer de diepte in en verbeter zaken die nu niet meer opgaan (zoals verwijzingen naar software die verouderd is of in het geheel niet meer bestaat).

Pas ook eventuele verwijzingen naar tijd in de titel en het artikel zelf aan. Werk bijvoorbeeld met een ‘bijgewerkt op’-datum of vermeld in je artikel dat je het helemaal hebt aangepast voor de situatie in 2018.

2. Voeg voorbeelden toe

Mensen zitten op het internet om vermaakt te worden óf om iets te leren. Leren werkt het beste met goede voorbeelden. Als je inzichtelijk kunt maken wat je bedoelt, doe je het goed.

Verbeter je oude content voor meer bezoekers

Verbeter je oude content voor meer bezoekers

Loop daarom je oude blogartikelen na en kijk of je meer of betere voorbeelden toe kunt voegen: cases, afbeeldingen, infographics. Alles wat het punt dat je in je blogartikel maakt nóg duidelijker kan maken.

3. Voeg meer beeldmateriaal toe

Als het goed is hebben je oude blogartikelen minimaal één uitgelichte afbeelding (zie ook: 5 redenen waarom je altijd afbeeldingen bij je artikel moet plaatsen).

Maar voor beeldmateriaal geldt: meer is vaak beter. Lees je oude artikel nog eens goed door. Waarschijnlijk kun je her en der ter illustratie nog wel een afbeelding kwijt. Dat hoeft niet per se een foto te zijn. Een gifje, een diagram of een logo kan je blogartikel net wat aantrekkelijker maken.

LEES OOK:  De resultaten van 2 jaar bloggen

Google houdt – net als je menselijke bezoekers – van aangeklede blogartikelen. Bovendien geven extra afbeeldingen je de kans op meer bezoekers als je de juiste ALT-teksten eraan toevoegt. Je moest eens weten hoeveel bezoekers via een afbeelding op een website uitkomen!

Je kunt er ook voor kiezen om je blog Pinterest-vriendelijk te maken door te kiezen voor grote verticale afbeeldingen met daarin de titel van je blogartikel. Zo heb je meer kans dat mensen je artikel pinnen en meer kans op verkeer vanaf Pinterest (dat een niet te onderschatten bron van verkeer kan zijn!).

Tip: maak je content 'pinnable'!

Tip: maak je content ‘pinnable’!

4. Maak het uitgebreider

De lengte van content is de afgelopen jaren toegenomen. Niet omdat we nu zo veel meer zijn gaan houden van lezen, maar wel omdat we graag alle informatie over een onderwerp op één plek willen lezen. Niet voor niets zijn de top 100-resultaten in Google vaak pagina’s met meer dan 2.000 woorden.

Langere blogartikelen scoren hoger in de zoekresultaten

Langere blogartikelen scoren hoger in de zoekresultaten (bron: serpIQ)

Bekijk je oude blogartikelen die redelijk scoren in Search Console. Kijk naar de lengte. Grote kans dat je aardig wat artikelen hebt van slechts 300, 400 of 500 woorden. En een nog grotere kans dat je die artikelen best uit kunt breiden door het onderwerp van meer kanten te belichten, voorbeelden toe te voegen, te actualiseren.

Een uitgebreider blogartikel is interessanter in de ogen van zowel je bezoekers als Google. Misschien kun je er zelfs wel een monsterblog van maken?

Trouwens, als je de tips hierboven opvolgt dan wordt je artikel sowieso langer en uitgebreider.

5. Verbeter de leesbaarheid

Als je al lange tijd aan het bloggen bent, bestaat de kans dat je in verleden onvoldoende rekening hield met de kleinere schermen waarop je blog tegenwoordig wordt bekeken. Je weet wel: smartphones en tablets.

Kijk eens extra kritisch naar je alinea’s en je tussenkoppen, bij voorkeur vanaf je eigen smartphone. Zie je slechts een brij tekst? Of is de waardevolle content gegoten in alinea’s van 3 tot 6 regels lengte?

Je verbetert je oude blogartikelen door ze in meer alinea’s te hakken, meer tussenkoppen te gebruiken en waar mogelijk gebruik te maken van opsommingen. Zo heb ik de eerste artikelen die ik jaren geleden hier op mijn copyblog schreef nog te veel als artikelen in kranten of tijdschriften geschreven: met lange lappen tekst.

Weinig mis mee als je van papier leest (hoewel je ook daar het beste gebruikmaakt van een heldere alinea-indeling), maar op internet gelden andere wetten.

Vergelijk het onderstaande maar eens:

Verbeter oude blogs door ze beter leesbaar te maken

Verbeter oude blogs door ze beter leesbaar te maken

Een bijkomend voordeel is dat blogartikelen van een betere layout met meer lucht en leesbaarheid langer worden, waardoor ze meer body lijken te hebben en interessanter zijn voor je bezoekers.

LEES OOK:  Wat is een ghostblogger?

6. Maak (nieuwe) interne links

In de tijd nadat je je oude blogartikel had geschreven, heb je waarschijnlijk nog meer blogartikelen over hetzelfde onderwerp geschreven. Onderwerpen waarnaar je perfect kunt linken in je oude blogartikel. Goed voor de lezer van het artikel én goed voor Google.

Loop daarom je oude content na op nieuwe linkmogelijkheden. Omgekeerd kun je mogelijk ook in nieuwere content verwijzen naar je oude blogartikel.

7. Maak (nieuwe) externe links

Wat voor interne links geldt, geldt ook voor externe links. Wees niet bang om in je blogposts links aan te leggen naar andere websites. Het hele idee van het internet (het woord zegt het al) was tenslotte een ‘netwerk van websites’. En je kunt niet álles op jouw website behandelen.

Als je een link naar relevante en kwalitatieve content aan kunt leggen, help je daarmee jouw bezoekers. Google ziet die meerwaarde en beloont je met meer autoriteit voor jouw website. Dat je af en toe een bezoeker kwijtraakt via zo’n externe link moet je dan maar voor lief nemen.

Natuurlijk grijp je direct deze gelegenheid aan om links naar websites die inmiddels zijn verdwenen of niet meer relevant zijn te verwijderen. Dode of spammy links in je blogartikelen zijn niet best voor de gebruikerservaring en de waardering door Google.

8. Verwijder spam

Soms kom je er tot je schrik achter dat oude blogartikelen zijn overladen met reacties over Viagra, seks, afvallen en medicijnen. Een aanval op de betrouwbaarheid en esthetiek van je website! Verwijder de spam en zorg ervoor dat je in het vervolg reacties beter modereert of op een andere manier afvangt.

verwijder spam van je blog

Verwijder spam van je blog

9. Voeg zoekwoorden toe

Haal de zoekwoorden die je oorspronkelijk hebt gekozen nog eens door een tool als KWFinder. Is het nog steeds aantrekkelijk om je op dit zoekwoord of deze zoekwoorden te richten? Heb je in eerste instantie überhaupt wel een keuze voor een zoekterm gemaakt?

Verwerk je (nieuwe) zoekwoorden in de titel van je artikel en in de tekst zelf, maar overdrijf het niet. Misschien kun je ook zoekwoorden toevoegen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van je blogartikel, zodat je nieuwe bezoekers aantrekt.

Via Search Console van Google kun je zien op welke zoektermen je website wordt gevonden, maar waarbij de CTR nog vrij laag is.

Direct je CTR verhogen met Search Console

10. Verbeter de CTR van je titels

Grote kans dat de titels van oude blogartikelen niet geoptimaliseerd zijn voor een hoge CTR. En dus nog niet perfect SEO-vriendelijk zijn. Je kunt de CTR aanmerkelijk verhogen door de titels aan te passen en zo te werken aan meer bezoekers en een betere ranking.

LEES OOK:  Waarom ik een hekel heb aan blogposts zonder datum

Hoe je dit doet heb ik uitgebreid omschreven in dit artikel:

CTR verhogen met Search Console: zo doe je dat

11. Promoot je vernieuwde oude artikelen

Heb je je oude artikelen een opfrisbeurt gegeven? Dan is het te overwegen om ze opnieuw te publiceren. Zeker de waardevolle artikelen die je in de begintijd van je blog hebt geschreven en die je helemaal hebt geactualiseerd verdienen een nieuw publiek. Wees niet bang dat je in herhalingen vervalt. De meeste van je bezoekers zullen het artikel nog nooit hebben gezien!

Hetzelfde geldt voor ‘evergreen content’: sterke blogartikelen die al jaren goed scoren. Door deze opnieuw te promoten via sociale media kun je er een nieuwe doelgroep mee bereiken.

Regelmatige contentchecks

Je blog nalopen zou tot de regelmatige onderhoudsklussen aan je website moeten behoren. Het helpt als je content duidelijk gecategoriseerd en getagd is. Niet alleen voor de vindbaarheid ervan, maar ook voor gemakkelijk onderhoud.

Eventueel kun je in je CMS (contentmanagementsysteem) aangeven dat een blogartikel na een bepaalde tijd verloopt. Je moet er dan opnieuw naar kijken en het (na aanpassing) opnieuw publiceren. In WordPress kun je hiervoor een plugin installeren. Nuttig voor onderwerpen die snel verouderen.

Check je content regelmatig

Check je content regelmatig

Hou hiernaast altijd een vinger aan de pols via de statistieken van je website. Welke (oude) artikelen scoren goed en welke scoren minder? Zijn er trends waarop jouw artikelen worden gevonden? Welke inkomende links naar je website krijg je erbij?

Blogonderhoud is een niet te onderschatten onderdeel van bloggen zelf!

Tot slot: als je oude content niet meer te redden is

Hoewel het vrijwel altijd beter is om oude content te verbeteren en opnieuw te gebruiken dan om het artikel in z’n geheel te verwijderen, zijn er blogposts die niet meer te redden zijn.

Als het artikel in z’n geheel niet meer relevant is omdat het bijvoorbeeld over een product gaat dat je niet meer aanbiedt of over een medewerker die niet meer bij de zaak werkt of ronduit schadelijk is voor je merk, dan kan het uiteindelijk beter zijn om het artikel te verwijderen.

Tijd om afscheid te nemen van oude content?

Toch moet je ook dan opletten. Er kunnen bijvoorbeeld nog steeds bezoekers op het artikel terechtkomen of er kunnen waardevolle links naar verwijzen. In zo’n situatie kun je het best een compleet nieuw artikel schrijven dat enigszins een link heeft met je waardeloze oude artikel.

Heb je het nieuwe artikel online staan, dan kun je het oude artikel verwijderen. Maar vergeet dan niet om een permanente verwijzing (via een zogenoemde ‘301-redirect’) naar het nieuwe artikel in te stellen. In WordPress kun je dat gemakkelijk via een speciale plugin doen.

Hoe ga jij om met oude content op je blog? Vertel het me in een reactie onder dit artikel.

Foto’s: Pixabay.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *