17 online tools voor copywriters en contentspecialisten

Laatste update: 2 november 2018 om 11:18 am

Internet heeft het vak van de freelance copywriter in veel opzichten gemakkelijker gemaakt. En het vak van de contentspecialist zelfs mogelijk gemaakt. Niet alleen kun je via internet eenvoudig werken waar en wanneer je wilt (zelfs aan de andere kant van de wereld), ook research doen is gemakkelijker en sneller geworden. In dit artikel bespreek ik een aantal handige online tools of hulpmiddelen die ik regelmatig gebruik als ik bezig ben met copywritingklussen voor mijn klanten of voor mijzelf. Zie dit lijstje als de online aanvulling op de gereedschappen voor copywriters, een artikel dat ik eerder publiceerde.

Online tools voor copywriters

Online tools voor copywriters (foto: Cesar Carlevarino Aragon/Unsplash)

1. Wikipedia

Wikipedia - tools voor copywriters

Wikipedia (bron: wikipedia.org)

Het is bijna een open deur, maar ik zet ‘m er voor de volledigheid toch even bij. Want waar zouden we zijn zonder Wikipedia? Niet alleen om feitjes op te zoeken, maar ook om Creative Commons-beelden bij artikelen te kunnen gebruiken. Wel doe je er goed aan om niet blind te vertrouwen wat op Wikipedia staat. Zoals je weet kan iedereen met een IP-adres op elk moment wijzigingen in de lemma’s aanbrengen (hoewel zogenoemd ‘vandalisme’ meestal snel ontdekt wordt door de fanatieke beheerders van de online encyclopedie).

www.wikipedia.org

2. Pexels, Pixabay, Unsplash, Flickr

Pixabay - tools voor copywriters

Pixabay (bron: pixabay.com)

Er zijn er meer, maar dit zijn de grootste. Online beeldbanken waar je uit kunt putten voor afbeeldingen bij je artikelen. Bij Pexels, Pixabay en Unsplash mag je de beelden zonder bronvermelding (ook voor commerciële middelen) gebruiken. Bij Flickr kun je zoeken op beelden die je op basis van een Creative Commons-licentie kunt inzetten. Meestal moet je dan wel de naam van de fotograaf vermelden en een link naar de bron aanmaken.

www.pexels.com, www.pixabay.com, www.unsplash.com, www.flickr.com

3. ImageOptim

ImageOptim - tools voor copywriters

ImageOptim (bron: imageoptim.com)

Ik gebruik ImageOptim eigenlijk als programma voor de Mac. En daarmee past het niet helemaal in dit rijtje met online tools thuis. Maar! Er is ook een online versie. Met ImageOptim (zowel de app als de website) kun je afbeeldingsbestanden comprimeren. Je voegt simpelweg één of meer afbeeldingen toe en je krijgt ze gecomprimeerd en wel weer terug. Belangrijk, want de snelheid van een website is zoals je weet essentieel voor de gebruikservaring. En dat is ook de reden dat Google het belangrijk vindt. Plaats afbeeldingen daarom in een zo compact mogelijk formaat online. Ik gebruik ImageOptim elke dag voor de websites en blogs die ik bijhoud. Ook voor dit blogartikel zijn alle afbeeldingen eerst door ImageOptim gehaald.

LEES OOK:  10 gereedschappen die een copywriter nodig heeft

www.imageoptim.com

4. WebPageTest

WebPageTest

WebPageTest (bron: webpagetest.org)

In het verlengde van ImageOptim ligt WebPageTest. Als de afbeeldingen op je website te zwaar zijn, dan ontdek je dat met deze tool. Maar ook andere knelpunten op je website (of die van je klanten) komen snel aan het licht. Je voert simpelweg de url in en het systeem voert een aantal tests uit, waarna je direct inzicht hebt in de prestaties van de server, het script, de compressie en de caching. Zoals je waarschijnlijk wel weet is een snelle website een essentiële voorwaarde om op je concurrenten vooruit te blijven lopen. WebPageTest geeft je veel inzichten, maar je kunt ook de tools van Pingdom of van Google zelf gebruiken.

www.webpagetest.org

5. Onze Taal

Onze Taal - tools voor copywriters

Onze Taal (bron: onzetaal.nl)

Ik ben lid van het Genootschap Onze Taal en daarmee ontvang ik ook het verenigingsblad Onze Taal, dat zeer de moeite waard is voor iedereen die zich met taal bezighoudt. Voor plotseling opspelende taalvraagstukken tijdens je dagelijks werk is de website op www.onzetaal.nl echter een uitkomst. Weet je niet meer of je een woord los of aan elkaar schrijft, hoe het ook alweer zat met hun of hen of dat het nu ‘geliked’ of ‘geliket’ is, dan biedt Onze Taal antwoord. Ook met al je andere grammatica- of spellingsuitdagingen. Kom je er op de website niet uit, dan kun je (tegen betaling) ook  het 0900-nummer bellen, waarna je met een van de dienstdoende taalspecialisten wordt doorverbonden. Een onmisbare bron om in je bookmarks op te slaan!

www.onzetaal.nl

6. Beter Spellen

Beter Spellen - tools voor copywriters

Beter Spellen (bron: beterspellen.nl)

Elke dag een uitdaging op het gebied van spelling. In de dagelijkse test kun je jezelf vergelijken met vakgenoten (of -idioten) en je houdt je kennis van spelling fris en fruitig. Misschien heb je niet direct iets aan deze online tool, maar leerzaam en interessant is hij zeker wel.

www.beterspellen.nl

7. Woordenlijst.org

Woordenlijst.org - tools voor copywriters

Woordenlijst.org (bron: woordenlijst.org)

Woordenlijst.org van de Taalunie is een simpele website, maar komt goed van pas als je de spelling van een woord even snel wilt weten. Grote kans dat je Taaladvies.net ook weleens tegenkomt, die andere website van de Taalunie.

www.woordenlijst.org

8. Accessibility Leesniveau Tool

Accessibility Leesniveau Tool - tools voor copywriters

Accessibility Leesniveau Tool (bron: accessibility.nl)

De Leesniveau Tool van Accessibility – expertisecentrum voor toegankelijke ICT – gebruik ik regelmatig om te checken of de door mij geschreven teksten écht op B1-niveau zijn geschreven. Niet altijd hoeft een tekst in eenvoudig Nederlands geschreven te zijn hoef je eenvoudig te schrijven, maar sommige opdrachtgevers vragen hier expliciet om. Trouwens, ook teksten voor goede lezers en een hoogopgeleide doelgroep hou je maar beter zo simpel mogelijk. Dat leest voor iedereen prettiger. Je kunt de gratis versie van de Leesniveau Tool per dag 10 keer gebruiken. Om losse woorden op begrijpelijkheid te checken kun je ook naar www.ishetb1.nl gaan.

www.accessibility.nl

9. Yoast SEO

Yoast SEO - tools voor copywriters

Yoast SEO (bron: yoast.com)

Volgens eigen zeggen van Yoast is hun SEO-plugin de nr. 1 plugin om WordPress-websites te optimaliseren. En ik heb geen reden om hieraan te twijfelen. De tool is niet feilloos – zo erger ik me regelmatig aan de beoordeling van de leesbaarheid van een tekst – maar geeft toch een aardige indruk hoe je tekst is geschreven met het oog op leesvriendelijkheid voor mensen én zoekmachines. Yoast maakt goed duidelijk dat het al lang niet meer een kwestie is van zo vaak mogelijk een zoekwoord gebruiken. Het draait allemaal om een prettige en leesbare tekststructuur. En de groene bolletjes die je kunt ‘scoren’ werken nu eenmaal verslavend. Installeer deze plugin dus vooral wanneer je een WordPress-website voor jezelf of voor een klant op gaat tuigen, maar blijf ook zelf nadenken. Je kunt trouwens ook de online tool op de website van Yoast gebruiken voor een real-time contentcheck.

LEES OOK:  19 redenen waarom je slechte webteksten hebt

www.yoast.com

10. KWFinder

KWFinder - tools voor copywriters

KWFinder (bron: kwfinder.com)

Een tijdje terug heb ik KWFinder (‘keyword finder’) ontdekt en inmiddels kan ik niet meer zonder. Met deze zeer gebruiksvriendelijke tool heb je snel inzicht in welke zoekwoorden je voor je blogartikelen of de webteksten van je klanten moet gebruiken om te scoren binnen de zoekmachines. In één oogopslag zie je het zoekvolume, de sterkte van de concurrentie en andere zoekwoordideeën. KWFinder is van de firma Mangools, die naast deze tool nog een set andere tools aanbiedt waarmee je jouw posities en de ontwikkeling daarvan binnen de zoekmachines goed kunt monitoren. Het is een betaalde tool, maar de investering verdien je naar mijn mening in no-time terug. Voor zoekwoordonderzoek is deze tool zelfs beter dan de veel duurdere concurrent Ahrefs.

www.mangools.com

11. Synoniemen.net

Synoniemen.net - tools voor copywriters

Synoniemen.net (bron: synoniemen.net)

De website Synoniemen.net hanteert als slogan ‘het gratis online synoniemenwoordenboek’ en dat is precies wat het is. Ben je een bepaald woord beu of wil je voor een betere SEO-aanpak een paar synoniemen gebruiken, dan biedt deze website vrijwel altijd uitkomst. Wat mij betreft een van die onmisbare tools voor copywriters die zeker in het rijtje thuishoort.

www.synoniemen.net

12. Google Drive

Google Drive - tools voor copywriters

Google Drive (bron: google.com/drive)

Google Drive is werken in de cloud. Er zijn ook andere bekende oplossingen als OneDrive en Dropbox, maar Drive van Google biedt verreweg de beste gebruikerservaring. Als je deze tool op je laptop of pc hebt geïnstalleerd worden je bestanden automatisch gesynchroniseerd met de cloud. Dat is handig omdat je dan niks kwijt bent als je harde schijf onverhoopt crasht, maar nog handiger omdat je dan altijd aan je documenten kunt werken, ook vanaf een andere computer, een smartphone of een tablet. Zelfs als je op vakantie bent.

www.google.com/drive/

13. Mailchimp

Mailchimp - tools voor copywriters

Mailchimp (bron: mailchimp.com)

Mailchimp is de makkelijkste gratis e-mailsoftware die je kunt gebruiken. Er zijn waarschijnlijk wel betere systemen te verkrijgen, maar Mailchimp is perfect om mee te beginnen. En gratis. In no-time zet je een e-mail op die er goed uitziet. De software zorgt ervoor dat je database up-to-date blijft en aan alle regels voldoet. Ook heb je de beschikking over uitgebreide statistieken van de resultaten van jouw campagne. Als je geen nieuwsbrieven voor je klanten verzorgt, dan kun je Mailchimp ook gebruiken om je eigen e-maillijst op te bouwen. Bijvoorbeeld als je een blog bijhoudt, net zoals ik doe met mijn copyblog (dus abonneer je vooral even op mijn nieuwste artikelen!).

LEES OOK:  Search Console en copywriting

www.mailchimp.com

14. WeTransfer

WeTransfer - tools voor copywriters

WeTransfer (bron: wetransfer.com)

Wat zouden we doen zonder WeTransfer, de Nederlandse dienst waarmee gratis grote bestanden tot twee gigabyte verstuurd kunnen worden? Met de betaalde versie kun je bestanden tot 20 GB versturen, je eigen achtergrond van de tool kiezen en bestanden langer dan een week laten bewaren. Maar in de meeste gevallen voldoet ook de gratis versie prima voor de freelance copywriter of contentspecialist.

www.wetransfer.com

15. Google Translate

Google Translate - tools voor copywriters

Google Translate (bron: translate.google.nl)

Nog een handige tool van Google en wel om snel en grof teksten te kunnen vertalen. Hoewel Google Translate steeds verbetert (met dank aan het zelflerende systeem RankBrain), moet je er niet op rekenen dat de vertaling helemaal accuraat is. Maar Translate van Google is vooral handig om snel een Nederlandse vertaling van een tekst in het Engels, Duits, Frans of welke andere taal dan ook te zien. Ik gebruik het vrijwel elke dag!

translate.google.com

16. Copyscape

Copyscape - tools voor copywriters

Copyscape (bron: copyscape.com)

De tool lijkt visueel uit het jaar nul van deze eeuw te stammen, heeft geen beveiligde verbinding en kent ook behoorlijk wat beperkingen, maar toch. Als je werkt met content, is het van belang om van tijd tot tijd te checken of jouw teksten niet zijn gekopieerd. Om automatisch een (beperkt) aantal url’s te controleren op kopieën kun je een abonnement afnemen. Er zijn meer en modernere online checks voor plagiaat (zoals Quetext en Plagiarisma), maar dit is nu eenmaal de bekendste.

www.copyscape.com

17. Google Keep

Google Keep

Google Keep (bron: keep.google.com)

Keep van Google is weer zo’n nuttige tool van de jongens en meisjes uit Mountain View, Californië. Keep is het digitale equivalent van een geeltje. Alles wat je niet wilt vergeten, noteer je in Google Keep. Je kunt ook herinneringen instellen en je post-its boven aan in het scherm vastplakken. Behalve geel kun je nog kiezen uit 11 andere kleuren, zodat je jouw aantekeningen snel terug kunt vinden. Je kunt ook labels aan je notities toevoegen, zoals ‘privé’ of ‘werk’. Deze tool is ideaal voor bloggers, schrijvers, copywriters en tekstschrijvers. Goede ideeën komen vaak als je iets anders aan het doen bent. Even een korte notitie maken via de app op je smartphone en alles synchroniseert automatisch met je Google-account op je tablet of desktop. Uiteraard zijn er ook andere apps voor Android of Apple. Maar Keep werkt gewoon goed en ziet er prettig uit. Aanrader!

keep.google.com

Jouw tips voor tools?

Ben je zelf contentspecialist, copywriter of tekstschrijver? En heb je nog meer essentiële online copywriting-tools die je regelmatig gebruikt? Laat het me weten via een reactie onder dit artikel.

2 Comments. Leave new

Inderdaad een aardig compleet lijstje 🙂 Zelf gebruik ik o.a. graag Canva voor het maken van visuals, Feedly om interessante content op te sporen die ik kan cureren (staat deze site ook in trouwens ;)), Pocket om artikelen waar ik nog iets mee wil doen (lezen of delen) op te slaan, Appear.in om te ‘skypen’ met klanten (zonder dat zij zich ergens voor moeten registreren of iets moeten installeren) en Smarterqueue voor mijn social media (je kunt een contentbibliotheek aanmaken met verschillende categorieën, vervolgens vul je deze bibliotheek en zo wordt je content automatisch opnieuw gedeeld, zodat jij er geen omkijken meer naar hebt. I-de-aal). Ik heb trouwens ook een tijdje KWfinder gehad, maar gebruikte het toch te weinig om het bedrag te kunnen rechtvaardigheden. Nu gebruik ik vooral Übersuggest voor m’n zoekwoordenonderzoek.

Beantwoorden

Oei, Canva, Pocket en Ubersuggest gebruik ik ook. Nog vergeten te vermelden…. Ik moet mijn lijstje dus nog wat uitbreiden. Dank ook voor je aanvullingen!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *