WeTransfer. Bestandsoverdracht. Made sexy

WeTransfer. Bestandsoverdracht. Made sexy

Bijgewerkt op

In de Adformatie van vandaag, 29 juli 2010, staat een artikel over WeTransfer, de nieuwe bestandsoverdrachtdienst van het drietal Nalden, Bas Beerens en Rinke Visser. Nalden (echte naam: Ronald Hans) vergaarde eerder bekendheid als lifestyle- en muziekblogger op Nalden.net. In het project WeTransfer combineert hij het businessmodel van Nalden.net – de betaalde achtergronden – met een minimalistische en functionele service. Hiermee gaan de heren de directe concurrentie aan met de – nu nog – grootste transferdienst Yousendit.

Esthetische reclame

Terwijl je je grote bestanden (tot maximaal 2 gigabyte) verstuurd, schotelt de website je een aantal esthetisch verantwoorde beelden voor. Ze lijken kunstzinnig, maar ze worden betaald door sponsors als Nike, O’Neill en Universal. Gebruikers van de dienst kunnen erop klikken (‘dat willen de mediabureaus graag’), maar ze dienen voornamelijk als branding-instrument. Om de kwaliteitsbeleving hoog te houden, stelt WeTransfer eisen aan de zogenoemde ‘billboardbanners’. “Filetransfer zag er vaak niet uit. Saai, superlelijk en niet gebruiksvriendelijk. Wij hebben het bestaande anders aangekleed en er een verdienmodel aan gekoppeld.”

Creatieve wereld

Gebruikers kwamen in eerste instantie uit de creatieve wereld: fotografen, vormgevers, dj’s en reclame- en designbureaus. Maar WeTransfer groeit hard buiten die wereld. 1 op 3 ontvangers wordt uiteindelijk ook een verzender van bestanden. Mede geholpen doordat geen registratie voor de dienst nodig is. De cijfers verdubbelen per kwartaal. Nu al wordt WeTransfer meer dan 700.000 keer per maand gebruikt door internetters uit meer dan 195 landen.

Een bestaande dienst opnieuw uitgevonden

Wat is de les die marketing- en communicatiemensen hieruit kunnen leren? Je kunt een al lang bestaande dienst opnieuw uitvinden door haar verleidelijk te maken voor consumenten. Met een beetje geduld en een beetje overredingskracht volgen bedrijven vanzelf.

Bron: Adformatie

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *