Betrouwbaarheid website controleren: 13 dingen waar je op moet letten

Laatste update: 14 september 2018 om 11:27 am

Het is prachtig dat via internet alles en iedereen bereikbaar is, maar het brengt ook nadelen met zich mee. Niet in de laatste plaats als je niet weet of je die webshop waar je iets wilt bestellen wel kunt vertrouwen. Of als je twijfelt of de informatie die je op een website ziet wel onafhankelijke, betrouwbare informatie (hallo nepnieuws!) is. Hoe weet je of een website betrouwbaar is?

Betrouwbaarheid website controleren: 13 dingen waar je op moet letten

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?

Gelukkig ben je ook op internet niet helemaal aan de goden overgeleverd. Je kunt wel degelijk onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van een website, ook als je geen specialist bent. Er zijn een paar zaken waar je op kunt letten om te voorkomen dat je een miskoop doet of ronduit opgelicht wordt.

Check de betrouwbaarheid door de website te controleren op deze 13 punten:

    • Jouw gevoel bij de website
    • Wie er achter de website zit
    • Een beveiligde verbinding
    • De mogelijkheden om contact op te nemen
    • Een fysiek adres
    • Btw-nummer en KvK-nummer
    • Algemene voorwaarden
    • Recensies
    • Zoeken op bedrijfsnaam
    • Webwinkelkeurmerken
    • Betaalmogelijkheden
    • De url van de website
    • Kwaliteit van de webteksten

Hoe doe je dat dan? Hieronder behandel ik al de bovenstaande punten even kort. Ga nooit op één van deze punten af, maar zorg ervoor dat er meerdere (zo niet allemaal) in orde zijn.

Hier komen ze:

Ga op je gevoel af en check de website

Ga op je gevoel af en check de website (foto: Wikimedia)

1. Wat is je gevoel bij de website?

Wees niet bang om op je gevoel af te gaan. Je eigen intuïtie is vaak een goede graadmeter. Is de website een bekend merk of heb je er nog nooit eerder van gehoord? Welke indruk krijg je als je de website bekijkt?

Als je twijfelt over de betrouwbaarheid van de website, kun je natuurlijk ook altijd anderen om hun advies vragen. Kennen zijn de website? Hebben ze er weleens iets besteld?

Tip: controleer de handelaar of de website vooraf via deze tool van de politie.

Hier kun je zoeken op de volgende gegevens:

  • IBAN-nummer
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • De url van de webwinkel
LEES OOK:  10 dingen waaraan je een verouderde website herkent

Of je leest even verder naar de andere en meer specifieke tips die ik je hieronder geef.

2. Is het duidelijk wie er achter de website zit?

Controleer ook de afzender van de website. Is het een zzp’er? Is het een commercieel bedrijf? Is het een spammer? Op de meeste betrouwbare en transparante sites kun je zien wie er achter de website is. Op mijn eigen website noem ik mijn naam, laat ik een foto van mijzelf zien en geef ik mijn volledige contactinformatie.

Doe je onderzoek naar de onafhankelijkheid van de informatie die je op een website vindt, dan is het handig om te weten of er een bedrijf achter zit. Allicht dat een onderneming die airco’s verkoopt je laat weten dat je een airco het hele jaar door kunt gebruiken en dat het best meevalt met die stroomrekening. Wat trouwens best waar kan zijn, maar het is toch handig om te weten uit welke hoek het komt.

3. Heeft de website een veilige verbinding?

Check of de website een beveiligde verbinding heeft

Check of de website een beveiligde verbinding heeft

Google hamert er al jaren op dat het wereldwijde web veilig moet zijn. En veiliger is het in ieder geval met een beveiligde verbinding (of het zogenoemde SSL-certificaat) die je aan het groene slotje in de adresbalk kunt herkennen. Het webadres begint in dit geval met ‘https://’.

Nu moet je wel even opletten, want een groen slotje wil niet zeggen dat de website 100% veilig is. Ook oplichters kunnen zich bedienen van een website met een SSL-verbinding.

Toch zal elke website die met gevoelige persoonsgegevens of betaalgegevens werkt van zo’n SSL-verbinding voorzien moeten zijn. Anders kunnen kwaadwillenden zomaar jouw gegevens uit de lucht plukken en dat is zeker niet betrouwbaar.

Heb je zelf een website, dan kun je met een SSL-certificaat zorgen voor een veiligere website die door Google hoger gewaardeerd wordt en daarom in potentie hoger on de rangschikking van de zoekresultaten kan komen.

4. Kun je (op verschillende manieren) contact opnemen?

Zijn er meerdere manieren om contact op te nemen?

Zijn er meerdere manieren om contact op te nemen?

Als je een website op betrouwbaarheid wilt checken, wil je zeker weten of je contact kunt opnemen. Als je iets bij een webshop bestelt, dan wil je zeker zijn dat je een e-mail kunt sturen, een chatgesprek kunt openen en bij voorkeur ook nog kunt bellen.

Websites die dit soort gegevens verbergen komen in ieder geval een stuk minder betrouwbaar over. Alleen een anoniem contactformulier om een bericht achter te laten geeft geen goed gevoel.

5. Staat er een fysiek adres op de website?

Bij openheid over je contactgegevens als bedrijf hoort ook een fysiek adres. Elk bedrijf is ergens gevestigd en waarom zou je daar niet open over zijn als je een legitiem en betrouwbaar bedrijf bent?

Google gebruikt adresgegevens ook om een bedrijf in de lokale zoekresultaten prominenter naar voren te laten komen. Vergeet dus zelf ook niet je adres aan die contactpagina toe te voegen, als je zelf degene bent met de website. Ook al ontvang je geen mensen op de plek waar je bedrijf is gevestigd.

LEES OOK:  Hoe contentmarketing werkt

Als bedrijf (ook al ben je alleen een website of een webshop) kom je nu eenmaal veel betrouwbaarder over als je ook echt een adres hebt.

6. Zie je een btw-nummer en een KvK-nummer?

Btw- en KvK-nummer moeten op de website staan

Btw- en KvK-nummer moeten op de website staan

Behalve een fysiek adres moeten er ook een paar andere bedrijfsgegevens op de website zijn vermeld. Volgens de wet moet een Nederlands bedrijf zijn btw-nummer (voor de Belastingdienst) en het inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel op zijn website vermelden.

Bij Doyoucopy vind je deze gegevens helemaal onder in de footer.

7. Wat zijn de algemene voorwaarden?

Als je ergens iets koopt, heb je vrijwel altijd te maken met algemene voorwaarden. Hierin staat iets over de overeenkomst die je met de website of webshop aangaat en iets over het retourbeleid of eventuele geschillen.

Bij de aankoop van een product of dienst moet het bedrijf jou wijzen op deze algemene voorwaarden. Natuurlijk weet ik goed dat je niet bij elke aankoop uitgebreid deze vaak juridisch geformuleerde teksten gaat doornemen.

Maar bij twijfel over de betrouwbaarheid van een website is dit ook een van de punten die je kunt controleren. Zien de algemene voorwaarden er ‘normaal’ uit? Of staan er mogelijk rare dingen in?

8. Zie je recensies van het bedrijf in Google?

Controleer de recensies van het bedrijf of de website op Google (bron: Google)

Controleer de recensies van het bedrijf of de website op Google (bron: Google)

Vrijwel elke website verzamelt recensies. Dit kunnen recensies van betaalde diensten als Klantenvertellen, Trustpilot of Kiyoh zijn, maar ook gewoon recensies in Google zelf. Als je zoekt op de bedrijfsnaam kom je deze recensies als het goed is vanzelf tegen.

Hiernaast kun je ook weleens recensies op Facebook of op andere sociale media vinden.

Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat recensies gemanipuleerd kunnen worden (een website die zichzelf heeft beoordeeld of vrienden dat heeft laten doen) en dat een enkele slechte recensie niet hoeft te betekenen dat het bedrijf niet betrouwbaar is.

Ga dus niet gelijk af op één juichende of juist één vernietigende recensie. Maar als er meerdere recensies zijn, krijg je meestal wel een aardig beeld van de service die de website levert.

9. Levert een zoektocht naar de bedrijfsnaam geen rare dingen op?

Als je dan toch onderzoek doet naar het bedrijf waarmee je in zee wilt gaan, kijk dan ook even naar wat je verder in Google tegenkomt.

Zeker als je het bedrijf op fora als die van Radar, Opgelicht?! of andere consumentenplatforms tegenkomt kan het lonen om even verder te lezen. Hoewel je zoals gezegd zeker niet af moet gaan op de slechte ervaring van één of twee consumenten.

Elk bedrijf, hoe goed ze het ook voorhebben met hun klanten, kan nu eenmaal nooit 100% van de mensen tevreden stellen. Wees dus ook op je hoede als een bedrijf tientallen recensies heeft, maar geen enkele negatieve.

Heeft de website een keurmerk?

Een keurmerk? (bron: Webshop Keurmerk)

10. Heeft het bedrijf een webwinkelkeurmerk?

Is de webshop waar je wat wilt kopen aangesloten bij een keurmerk? Betrouwbare keurmerken zijn de Stichting Webshop Keurmerk, Thuiswinkel.org en Qshops.org. Een keurmerk zegt niet alles, maar bedrijven mogen een keurmerk alleen gebruiken als ze voldoen aan de voorwaarden die de keurmerkeigenaar stelt.

LEES OOK:  11 eenvoudige manieren om dramatisch meer pageviews te genereren

De genoemde keurmerken stellen hoge eisen aan de webshops, onder andere qua transparantie en klantvriendelijkheid. Je kunt de webshop waar je iets wilt bestellen dan ook altijd controleren op de websites van de keurmerken zelf.

11. Betaalmogelijkheden

Zijn er betrouwbare betaalmogelijkheden?

Zijn er betrouwbare betaalmogelijkheden?

Wat zijn de betaalmogelijkheden op de website? Bij betrouwbare websites heb je meestal meerdere klantvriendelijke betaalmogelijkheden. Zo kun je met een creditcard betalen, maar vaak ook met PayPal, iDeal of met een bankoverschrijving.

Een bewijs van goed vertrouwen is ook de mogelijkheid om achteraf, na ontvangst van de artikelen, te kunnen betalen. Een onbetrouwbare webwinkel zal deze mogelijkheid nooit bieden.

Controleer de url

Controleer de url (beeld: PayPal)

12. Klopt de url van de site met de inhoud?

Wees scammers voor! Maar al te vaak kapen oplichters domeinnamen die vrijkomen om die vervolgens voor hun duistere praktijken te gebruiken. Wees extra kritisch als je op een website komt waarvan de inhoud ogenschijnlijk helemaal niet bij de url (het internetadres) past.

En als je dan toch naar het internetadres kijkt, let dan ook even op of de verbinding wel beveiligd is (zie punt 3 van deze lijst). Zeker als je op het punt staat een betaling te doen of je bankgegevens door te sturen.

13. Hoe zit het met de teksten op de website?

Last but very much not least. Hoe staat het met de kwaliteit van de webteksten? Zijn ze louter geschreven voor zoekmachines? Heb je een website voor je die barst van de kromme zinnen en de taalfouten? Da’s geen best teken. De eigenaar van de website of webshop vond het blijkbaar niet belangrijk genoeg om te investeren in goede webteksten voor mensen. Of, nog erger, je hebt met een malafide website te maken die de zinnen voor het gemak gewoon even door Google Translate heeft gehaald.

Natuurlijk, als copywriter of tekstschrijver let je extra op foutjes en ben je kritisch op webteksten. Een paar kleine foutjes betekenen niet dat je er niet mee in zee moet gaan. Waar ik maar op wil wijzen is dat je als argeloze bezoeker ook graag heldere en foutloze teksten wilt. Teksten die betrouwbaarheid oproepen in plaats van onbetrouwbaarheid etaleren.

Is het te mooi om waar te zijn?

Is het te mooi om waar te zijn? (foto: publiek domein)

Bonustip: te mooi om waar te zijn?

Het is een cliché, maar is de aanbieding op de website te mooi om waar te zijn? Let dan extra goed op. Je weet het zelf ook wel: als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook.

Wat doe jij om een website op betrouwbaarheid te checken?

Het kan goed zijn dat er nog andere manieren zijn om de betrouwbaarheid van een website te achterhalen. Heb je zelf nog goede toevoegingen? Laat me die dan weten in een reactie hieronder. Heb je nog vragen over de betrouwbaarheid van een website? Dan hoor ik ook graag van je in een reactie onder dit artikel. Je krijgt altijd antwoord!

Foto’s en beeldmateriaal: Pixabay.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *