e-mailadressen verzamelen
| |

10 beproefde methoden om e-mailadressen te verzamelen

In mijn stuk over 10 zaken die ik 10 jaar geleden (anders) had moeten doen, zette ik het opzetten van goede e-mailmarketing op een hoge positie. Ik besefte helaas pas laat dat je nooit op sociale media moet vertrouwen, maar je eigen lijst met hot prospects moet hebben. Kortom, je moet zelf e-mailadressen verzamelen.

Maar jij weet gelukkig al dat je e-mailadressen moet verzamelen, daarom lees je nu dit blogartikel. De vraag is alleen hoe? Waar moet je beginnen? En wat doe je zodat het een beetje vlot gaat?

Er zijn vanzelfsprekend talloze manieren om geïnteresseerden zover te krijgen dat ze een e-mailadres achterlaten. Maar er zijn ook wel wat tips te geven over methoden die beter werken dan andere.

Hier zijn 10 tips om e-mailadressen te verzamelen die ik zelf heb getest en waarmee ik goede resultaten heb bereikt. Ik deel ze met jou, zodat jij er wat van kunt leren voor jouw business en je kostbare tijd bespaart.

Opmerking vooraf: voor elke branche en elke onderneming is de beste manier om e-mailadressen te verzamelen weer net even anders. Wat voor mij goed werkt, doet het misschien niet voor jou. En andersom. Probeer daarom vooral verschillende manieren om te ontdekken waar jouw publiek op aanslaat.

1. Een gratis ‘cursus’ via e-mail

vrouw zit op de bank met een laptop webteksten te schrijven
Bied een gratis cursus aan en de e-mailinschrijvingen stromen binnen (foto: Unsplash)

Eerder schreef ik ook al eens een artikel over hoe de overstap van ‘schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’ naar ‘schrijf je in voor mijn gratis cursus’ de inschrijvingen deed vertienvoudigen.

Lees: Maillijst opbouwen? Zo moet het (niet).

Toen ik een gratis minicursus copywriting aanbood via e-mail, bleken mensen zich opeens wél te willen inschrijven.

Inmiddels heb ik zo’n 1.000 e-mailadressen op deze lijst, puur en alleen door waarde toe te voegen in plaats van erom te vragen.

Een ‘gratis cursus’ heeft tenslotte veel meer waarde voor de gebruiker dan een ‘nieuwsbrief’, waarin bedrijven het meestal over zichzelf hebben.

En het kostte me niet veel moeite om deze serie e-mails op te zetten. In de afgelopen jaren heb ik namelijk zo veel waardevolle content op mijn blog gepubliceerd, dat ik hier makkelijk uit kon putten.

Tip: kijk of je met al bestaande content een probleem voor je doelgroep op kunt lossen. Natuurlijk geef je jouw product of dienst niet volledig gratis weg, maar je lost misschien wel een deel van het probleem op waarvoor mensen naar jouw zaak toe komen.

2. Scherm waardevolle content af

Als je deze content wilt bekijken, moet je je abonneren op de nieuwsbrief (bron: Subscribe to Unlock)

Soms kom je erachter dat bepaalde content op je website zó waardevol is dat je deze eigenlijk best zou kunnen verkopen.

Dat zie je vaak als er veel links naar dat ene artikel worden aangemaakt en als je er veel bezoekers op krijgt.

Soms gaat het om een verhelderend blogartikel, soms om een gratis online tool en een andere keer weer om een stappenplan.

Zelf creëerde ik een artikel over verschillende manieren om passief inkomen op te bouwen, dat al snel in de hoogste regionen van Google belandde.

Logisch, want veel andere artikelen met hetzelfde onderwerp boden weinig waarde, maar wilden vooral iets verkopen.

Toen ik mijn statistieken bekeek, was ik verbaasd om te zien dat het stuk door duizenden mensen per maand werd gelezen.

Helaas leverde mij dat niet zo veel op, behalve een mooi aantal bezoekers. Toch zou een deel van deze mensen best een interessante doelgroep voor mijn cursussen over copywriting kunnen zijn.

Maar dan moeten ze wel eerst ‘warm’ gemaakt worden in mijn ‘funnel’ en laat je daarvoor nu net een e-mailadres nodig hebben.

Ik besloot een deel van de content te ‘vergrendelen’ met een simpele plug-in (ik gebruik hiervoor Subscribe to Unlock Lite).

Om verder te lezen moet je je e-mailadres opgeven.

Natuurlijk doet (lang) niet iedereen dat, maar zo lukte het me toch om enkele tientallen mailadressen per maand aan mijn maillijst toe te voegen.

Tip: heb je zelf een populair artikel of andere content op je website staan die een probleem oplost en die je (deels) met een e-mailadres zou kunnen vergrendelen? Probeer eens of dit voor jouw business ook werkt.

3. Gratis e-book

Gratis is een van die Magische Woorden

Een e-book is een waardevollere vorm van content dan een blogartikel, in de ogen van de gebruiker van je website.

Een e-book is tenslotte een boek: een geredigeerd en afgerond geheel waarvan je iets kunt leren. Het heeft waarde, net als een cursus.

Dit terwijl je e-book best een serie blogartikelen kan zijn, waar een rode draad in zit en waar je een inhoudsopgave voor plaatst. Een kek kaftje eromheen en klaar ben je!

Ik heb in het verleden verschillende successen geboekt met deze digitale weggevers. Sommige liepen zo goed, dat ik ze nu als betaalde content aanbied.

Bijvoorbeeld mijn stappenplan om in een online inkomen te voorzien, dat ik op dit moment aan het ombouwen ben naar een volledige online cursus.

E-books die een specifiek probleem oplossen werken goed. Zo biedt collega-tekstschrijver Chris Rommers op zijn website een gratis weggever aan waarin hij de plekken benoemd waar je die gratis weggever aan moet bieden.

Slim, natuurlijk. Maar zoiets kun je zelf ook bedenken.

Tip: kijk of je (een deel van) een probleem van je doelgroep op kunt lossen door een e-book samen te stellen. Je hoeft misschien niet eens veel te schrijven, als je eerder al hebt geïnvesteerd in goede blogartikelen voor een website.

4. De content upgrade

Een zogenoemde ‘content upgrade’ is extra content die aansluit bij de content op je website en waarmee je relatief gemakkelijk e-mailadressen kunt verzamelen.

Het kan zo simpel zijn als een pdf-versie van dat ene uitgebreide blogartikel, voor mensen die alles nog eens rustig op hun tablet of e-reader willen nalezen. Of die je content gewoon willen downloaden om die op hun pc als naslagwerk op te slaan.

Een content upgrade kan ook een download met voorbeelden zijn, een handige samenvatting, een stappenplan, een cheat sheet of andere extra informatie.

Eigenlijk alles wat je kunt verzinnen wat een goede aanvulling op je blogartikel zou kunnen zijn en waar mensen graag hun e-mailadres voor achterlaten.

Als voorbeeld: op mijn Italië-website heb ik een artikel geplaatst over de Italiaanse grammatica. In dat artikel heb ik een content upgrade geplaatst. In ruil voor hun e-mailadres kunnen ze de grammaticaregels in een handige pdf downloaden.

Zo ziet een content upgrade er op mijn Italië-website uit

Een content upgrade kan dus op een e-book lijken, maar kan ook veel simpeler zijn. Zo heb ik in een blogartikel over kopregels ook een linkje naar een schema opgenomen, waarmee je de perfecte kopregel kunt samenstellen.

5. Slimme plaatsing

Nu denk je misschien dat je altijd iets extra’s nodig hebt op je website: een waardevolle pdf, gelockte content of een e-mailcursus.

Toch is dit niet altijd nodig, als je content in de vorm van blogartikelen écht waardevol is. Als je enthousiaste bezoekers op je website hebt, hebben ze soms nog maar een klein zetje nodig.

‘Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’ in de footer of of de zijbalk van je website is dan misschien niet genoeg, maar een opvallende plaatsing van je ‘formulier’ midden in een artikel of direct onderaan het artikel, kan dan verbluffend goed werken.

Vooral als je de goed de koppeling weet te leggen tussen de waarde van de content en het inschrijfformulier.

Zo doe ik het bijvoorbeeld op mijn Italië-website:

Ik noem het hier Italië-updates en gratis Italië-inspiratie: dat klinkt al een stuk beter dan ‘nieuwsbrief’

Je ziet aan het bovenstaande voorbeeld dat het opvalt (met afbeelding erbij en midden in de content, net als een advertentie).

Ook maak ik het geïnteresseerden zo makkelijk mogelijk door alleen een e-mailadres te vragen. In sommige gevallen kan het prettig zijn om óók een naam te vragen, maar weet dan dat dit je alweer een paar procenten aan conversie kost.

In het menu aan de bovenkant van deze website zie je trouwens ook een opvallende knop die bezoekers naar de Gratis Cursus op mijn website leidt. Dat kan ook goed werken op jouw site!

Tip: probeer te experimenteren met de plaatsing van je inschrijfformulier en met de formulering erbij. Kun je het formulier daarnaast misschien simpeler maken door alleen om een e-mailadres te vragen?

6. Pop-up

Het kan nóg prominenter. Inderdaad, met zo’n vermaledijde pop-up. Iedereen heeft er een hekel aan, omdat het de flow onderbreekt. Zit je net lekker te lezen, patsboem, een pop-up.

Dat is precies ook de reden waarom ze zo goed werken. Zeker als je de inschrijving extra aantrekkelijk weet te maken én als je al redelijk wat bezoekers op je website hebt.

Toegegeven: niet iedereen houdt van deze vrij agressieve methode om e-mailadressen te verzamelen, maar met pop-ups heb ik toch veel succes geboekt. Zeker als je het met minder zichtbare inschrijfformulieren op je site (in de footer, in de zijbalk) vergelijkt.

Een voorbeeld van een pop-up die je op mijn website tegen kunt komen

Deze pop-up kan in beeld komen als gebruikers langere tijd op mijn website verblijven en vervolgens willen vertrekken.

Een bezoeker van wie je geen mailadres hebt, komt misschien nooit meer terug! Terwijl hij of zij misschien best wel meer van jou zou willen zien.

Zo’n pop-up kan dan een handig zetje geven. In het voorbeeld hierboven schrijf ik mensen direct in voor mijn gratis e-mailcursus.

Tip: laten weinig mensen hun mailadres achter op je website, terwijl je toch behoorlijke bezoekersaantallen hebt? Probeer het eens op de in your face-methode. Een pop-up met alleen een naam en een mailadres om in te vullen kan ze net het zetje geven dat nodig is.

7. Opt-in bij contactformulier

Heb je een website waarop het contactformulier vaak wordt ingevuld? Dan kan het slim zijn om hier een simpel regeltje aan toe te voegen, waarbij je om toestemming vraagt om ze op je maillijst te zetten.

Ook hier geldt natuurlijk weer: noem het geen maillijst of een nieuwsbrief, maar maak het aantrekkelijk om het vakje aan te vinken. Beloof bijvoorbeeld tips, inzichten en inspiratie op het gebied waarin jij met je bedrijf opereert.

Tip: kijk naar de formulieren die klanten op je website invullen. Het kan een quick win zijn om hier een opt-in aan toe te voegen, zodat je geïnteresseerden direct aan je maillijst toe kunt voegen.

8. Maak slim gebruik van sociale media

Sociale media: de stand van zaken in 2019
Laat sociale media voor je werken (bron: Giphy)

Veel volgers op sociale media zien er weliswaar leuk uit, maar er gaat niets boven je eigen maillijst.

Op Facebook, Instagram en LinkedIn speel je altijd in de zandbak van iemand anders. Volgens zijn of haar regels. En de toegang kan je op ieder moment worden ontzegd…

Je weet ook dat die bedrijven hun algoritmes doorlopend veranderen. Het is met je eigen Facebookpagina al lang niet meer mogelijk om al je volgers te bereiken. Maar met je eigen maillijst wél.

Toch zijn sociale media zeker nuttig. Je kunt ze namelijk ook inzetten om je e-maillijst te laten groeien.

Zo kun je de blauwe knop bovenaan je Facebookpagina – meestal staat hier ‘Contact met ons opnemen’ – ook inzetten om mensen naar je inschrijfformulier te dirigeren.

Hiernaast kun je bijvoorbeeld op Twitter of Facebook een bericht vastzetten waarbij je jouw cursus, e-book of andere weggever promoot met daarbij een link naar het formulier.

Op Instagram kun je iets dergelijks doen. Wijs in een bericht bijvoorbeeld op een stappenplan of een gratis e-book en gebruik de ‘link in bio’ om geïnteresseerden naar de juiste pagina op je website te leiden.

Een nog slimmere manier om sociale media te gebruiken, is door een groep op te richten rond jouw product of dienst.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een Italië-groep op Facebook opgericht, waar mensen zich vervolgens voor aan kunnen melden om met anderen te discussiëren over reistips en Italiaanse producten.

Zo kunt je de lidmaatschapsvragen voor Facebook-groepen inzetten om mailadressen binnen te harken (bron: Facebook)

Om mensen toegang te geven tot de groep kun je als beheerder ook tot 3 vragen stellen. Eentje daarvan kan zijn: wat is je e-mailadres?

Mensen die graag lid willen worden van je groep, zullen eerder geneigd zijn om hun e-mailadres op te geven. Zeker als je het aantrekkelijk inkleedt en je Facebookgroep veel waarde biedt.

Je vindt de antwoorden terug bij de lidmaatschapsverzoeken van je groep. En ja, dan moet je handmatig e-mailadressen kopiëren naar je e-mailmarketingsoftware of een Excel-sheet. Maar juist in de lastige beginfase, wanneer je minder dan 100 mailadressen hebt, kan dit voor een snelle start zorgen.

Heb je een populaire groep hebben met veel lidmaatschapsverzoeken? Dan kun je de e-mailadressen in een later stadium ook met speciale software laten scrapen vanaf het Facebookplatform.

Tip: bedenk of je een groep op sociale media in kunt richten rond het probleem dat jouw product of dienst oplost. Of gebruik links en knoppen om bezoekers naar jouw inschrijfformulier te leiden. Op sociale media vind je vaak de mensen die graag hun e-mailadres ruilen voor iets ‘gratis’.

9. Maak het jezelf makkelijker met goede software

Misschien vind je het lastig om de techniek achter e-mailadressen verzamelen in de vingers te krijgen. Gelukkig zijn er goede e-mailmarketingprogramma’s waarmee je jouw zakelijke leven makkelijker maakt.

Goede software maakt het niet alleen kinderlijk eenvoudig om je doelgroep een serie mails te sturen, maar ook om alle statistieken daarover bij te houden om te zien wat goed gaat en wat niet.

Voorbeeld van de email automation met MailerLite (bron: MailerLite)

Goede pakketten hebben de optie om landingspagina’s, pop-ups en formulieren eenvoudig samen te stellen en met je website te integreren.

Ook hoef je je met goede e-mailmarketingsoftware geen zorgen te maken om de AVG en de privacy van je gebruikers. Dat is allemaal goed geregeld.

De kwaliteit van je lijst blijft hoog doordat mensen die niet geïnteresseerd zijn zich weer uitschrijven en doordat je mensen die nooit een mail openen van je lijst kunt halen.

Tip: kies goede e-mailmarketingsoftware uit die je bedrijf doet groeien. Ja, dat kost je een paar tientjes per maand, maar het levert je véél meer op. Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid MailerLite, dat een kantoor heeft in Europa en dus aan de regels voor de AVG/GDPR voldoet.

10. Bedenk een (kortings)actie

Heb je een winkel waar je fysieke of digitale artikelen verkoopt? Dan kun je prima een actie bedenken waardoor mensen hun mailadres achterlaten.

Een simpele pop-up die 10% korting biedt in ruil voor een mailadres kan al heel effectief zijn. Een klein beetje korting in ruil voor contact met een klant die in de toekomst misschien nog veel meer gaat besteden, is niet zo’n slechte investering.

Je kunt mensen ook hun e-mailadres laten opgeven als je een fysieke winkel of een horecagelegenheid hebt. Laat mensen in ruil voor een e-mailadres een bon printen waarmee ze een leuk accessoire of een gratis drankje krijgen.

Maar als je geen korting wilt geven, kun je natuurlijk ook iets met een prijsvraag of een samenwerking met een derde partij doen. Er is altijd iets te verzinnen!

Tip: kun je nieuwe klanten misschien een korting geven in ruil voor een mailadres? Of heb je de mogelijkheid een prijsvraag of een weggeefactie op te zetten? Overweeg dat dan eens om meer e-mailadressen te verzamelen.

Bonustip: raak je verzamelde e-mailadressen niet kwijt

Blijf je lijst gebruiken om ‘m up-to-date te houden (foto: Unsplash)

Nog een laatste tip, als je eenmaal aan de slag gaat met actief mailadressen verzamelen.

Stuur regelmatig waardevolle content naar je maillijst. Doe je dit niet, dan vervreemdt je publiek zich van je. Ze herinneren zich niet meer dat ze zich voor jouw lijst hebben ingeschreven.

Op het moment dat je dan een jaar later pas gaat mailen, volgen er vele uitschrijvingen en wordt jouw mail misschien zelfs gemarkeerd als spam.

Een goede manier om regelmatig met waardevolle content te komen is door vooraf een serie mails (bijvoorbeeld 52, voor elke week van het jaar eentje) te schrijven en die met een zogenoemde automation naar je lijst te sturen.

Wil je zien hoe zo’n serie eruitziet? Schrijf je dan in voor mijn gratis wekelijkse copytips.

Heb je weinig tijd? Alleen een simpele welkomstmail of een korte serie met verwijzigingen naar de populairste content op je website is ook een optie.

Met je e-mailmarketingprogramma kun je vervolgens instellen dat nieuwe blogartikelen op je website automatisch naar je lijst worden gemaild.

Wat ik maar wil zeggen: verzamel géén mailadressen om er vervolgens niets mee te doen. Dat is zonde.

Tip: kun je bedenken welke content je op een regelmatige basis naar je maillijst kunt sturen? Misschien kun je tips halen uit eerdere blogartikelen die op je website zijn gepubliceerd. Of stel je in dat de RSS-feed van je website automatisch door je e-mailpakket naar je lijst wordt gestuurd. Als je er maar voor zorgt dat ze minimaal eens in de week of in de 2 weken iets van je horen.

Jouw tips om e-mailadressen te verzamelen?

Heb je zelf nog goede tips waar andere ondernemers wat aan kunnen hebben? Hoe heb jij jouw e-maillijst kunnen opbouwen? Welke tips uit dit artikel ga je vanaf vandaag inzetten?

Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

Foto boven: Unsplash.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties