Lead Magnet - wat is het en wat kun je ermee?
| |

Lead magnet: wat is het en waarom heb je het nodig?

Bijgewerkt op 1 december 2022

Het beste moment om je e-maillijst op te gaan bouwen was gisteren. Het op één na beste moment is vandaag. Maar als je er eenmaal eentje hebt, dan moet je er abonnees aan zien toe te voegen. Een van de beste manieren om dit te doen is met een lead magnet.

Wat is een lead magnet?

Ja, weer zo’n lelijk marketingwoord. Maar een lead magnet (letterlijk een ‘aanvraag- of klantmagneet’) is simpelweg een cadeautje dat je weggeeft (daarom ook wel een ‘weggever’ genoemd) in ruil voor een e-mailadres dat je aan je lijst toevoegt.

Zo maak je van een passant op je website een terugkerende bezoeker, die je ‘op kunt warmen’ om tot een aankoop van een product of dienst over te gaan.

Waarom heb je een lead magnet nodig?

Zomaar een e-mailadres weggeven in ruil voor een ‘nieuwsbrief’ doen mensen niet meer. Zelfs niet als ze geïnteresseerd zijn in je blog of in je producten of diensten. Het beslissingsproces is ook vaak langer dan één sessie op je website. Je wilt die potentieel interessante bezoekers daarom op je lijst hebben. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Simpel, je geeft iets weg. Iets wat waarde heeft, wat een probleem oplost en wat jouw expertise laat zien. Bij voorkeur allemaal tegelijk. In de ideale situatie is het iets wat je direct kunt geven in ruil voor het e-mailadres van je prospect. Daarom zijn lead magnets vaak digitale producten die je prospect direct kan downloaden.

Opvolging van leads

Heb je eenmaal een lead op je maillijst staan, dan is het natuurlijk zaak om dit goed op te volgen. Het ‘voeden’ van je leads totdat ze klaar zijn voor een aankoop, noemen we binnen de marketing ook wel lead nurturing.

Let erop dat je deze leads meestal niet direct via de telefoon of de mail om de ‘sale’ moet vragen. Ze moeten eerst nog opgewarmd worden en dat kan best een tijdje duren.

Veel bedrijven sturen daarom automatisch een serie mails naar nieuwe leads op hun lijst. De zogeheten welcome sequence. Ja, het blijft lelijke Engelstalige marketingtermen regenen, het is niet anders.

Na die eerste serie mails zou je de leads verder kunnen segmenteren op basis van gedrag (het openen van bepaalde mails of het doorklikken op links). Je kunt met je e-mailmarketingprogramma vaak ook korte enquetes sturen om te vragen wat voor mails je klanten graag zouden willen ontvangen.

Als voorbeeld neem ik graag mijn eigen ‘marketingfunnel’. Ik bied hier op doyoucopy.nl een gratis e-mailcursus webteksten schrijven van 14 dagen aan. Als iemand zich inschrijft, ontvangt degene een aantal slimme tips om betere webteksten te schrijven.

Na deze korte cursus bied ik mijn betaalde Cursus Copywriting in 30 Dagen aan. Het kan zijn dat degene op mijn e-maillijst er nog niet aan toe is om die te bestellen. Daarom gaat mijn lead na deze eerste serie door naar het ontvangen van mijn wekelijks nieuwsbrief met copytips.

Het idee is natuurlijk dat ik deze lead later nog kan verleiden tot het afnemen van één of meer van mijn producten of diensten.

Voorbeelden van lead magnets

Wat voor lead magnet zou je zelf in kunnen zetten om potentiële klanten op je maillijst te krijgen? Hier zijn enkele van mijn favoriete ideeën die ik zelf heb toegepast, aangevuld met nog meer inspiratie die ik online tegenkwam.

1. E-mailcursus

Ik gaf dit voorbeeld hierboven al aan en noem het nog maar eens. Een e-mailcursus is een goede leadmagneet omdat deze je klanten er alvast aan doet wennen dat je regelmatig in hun e-mailbox opduikt.

Potentiële klanten gaan jou associëren met het toevoegen van waarde en dat is wat je wilt. Bovendien is het bijzonder makkelijk om zo’n ‘cursus’ op te zetten. Gewoon een aantal mails schrijven, de automatisering starten en gáán!

Een groot voordeel is dat klanten nergens hoeven in te loggen of omslachtig iets moeten downloaden. Het opgeven van hun mailadres is genoeg. Wel moet je oppassen dat je niet in de spambox belandt.

2. E-book

Een e-book is een van de bekendste en meestgebruikte vormen van een lead magnet. In een e-book kun je wat uitgebreider een onderwerp behandelen dat jouw klanten interesseert. Ook kun je een oplossing voor een probleem geven.

Uiteraard moet zo’n gratis e-book geen vervanging zijn voor jouw betaalde producten of diensten, maar het moet wel waarde bieden.

Zelf een e-book maken lijkt moeilijker dan het is. Jouw e-book zou ook een mooi opgemaakte vorm van een uitgebreider blogartikel kunnen zijn.

Een e-book als lead magnet bestaat vaak uit zo’n 20 tot 40 pagina’s.

3. Whitepaper

Een e-book in een wat compactere vorm van enkele pagina’s noemen we in marketingjargon meestal een whitepaper.

Een whitepaper is een document, meestal in de vorm van een pdf, dat een aantal pagina’s beslaat waarin je een uitdaging aanstipt waarvoor je vervolgens een plan van aanpak of tips uit de doeken doet.

Let op dat een whitepaper geen pure reclamefolder wordt. Hij moet echt waarde bieden om een goede lead magnet te zijn.

4. Casestudy

Een casestudy is het verslag van een klant die succesvol gebruik heeft gemaakt van jouw producten of diensten. Het vergt wat meer werk, want je moet zo’n casestudy samen met de klant opstellen.

Het voordeel van een casestudy (zeker als je ook de naam van de klant erin mag verwerken) is dat het heel overtuigend werkt voor nieuwe klanten. Zeker als je een bekende naam kunt laten zien, zullen de aanmeldingen voor je lead magnet elkaar snel opvolgen.

5. Catalogus

Bij grote bedrijven kun je vaak een catalogus met daarin hun aanbod aanvragen. Zo’n catalogus kun je ook opstellen voor je eigen productassortiment. Het hoeft geen gedrukt exemplaar te zijn, een pdf als download is ook prima.

Vervolgens bied je de catalogus als gratis download aan in ruil voor een e-mailadres. Zorg er wel voor dat je catalogus meerwaarde biedt en niet een kaal overzicht van producten is dat ook op je website te zien is.

6. Premium content

Hier op doyoucopy.nl heb ik er ook weleens mee geëxperimenteerd: premium content, die achter een slotje zit totdat bezoekers hun e-mailadres opgeven.

Als je echt een blogartikel van waarde hebt geschreven, dan kun je dat best pas na invoering van een e-mailadres tot de beschikking van je bezoekers stellen. WordPress heeft hiervoor verschillende plugins die je kunt vinden op de zoekterm ‘content locker’.

Uiteraard kun je jouw premium content ook achter een besloten gedeelte van je website zetten. De link ernaartoe en/of het wachtwoord deel je dan in de eerste mail na inschrijving.

Deze aanpak is ook slim om een ‘clubgevoel’ te creëren.

7. Pdf van een blogpost

Sommige blogposts zijn zó informatief en uitgebreid (dat geldt misschien ook wel voor de blogpost die je nu aan het lezen bent 🙂 ), dat je ze eigenlijk op een later tijdstip zou willen lezen. Of misschien wel zou willen opslaan om de tips erin later voor je eigen business toe te passen.

Het aanbieden van een pdf-vorm in ruil voor een e-mailadres kan dan een slimme manier zijn om leads te verzamelen. Met de plugin PrintFriendly voeg je makkelijk een link naar een pdf-versie van een artikel toe.

8. Audiofile van een blogpost

Sommige blogposts zouden het ook goed doen in gesproken vorm. Dan kan iemand die onderweg is jouw content gemakkelijk tot zich nemen. In ruil voor de audioversie van je blog vraag je dan om een mailadres.

9. Een podcast

Misschien heb je ook wel een podcast, dat is tenslotte heel hip. Als je podcast veel waarde voor potentiële klanten heeft, willen ze er mogelijk best voor betalen met een e-mailadres.

10. Een video

Weer een andere vorm van content is video. Heb je een mooi interview, een onderdeel uit een seminar, een how-to of een andere waardevolle video? Denk er dan eens over om deze ter beschikking te stellen als lead magnet.

11. Checklist of ‘cheat sheet’

Hier op doyoucopy.nl bied ik in sommige van mijn blogartikelen ook een gratis checklist voor de ideale kopregel aan. Zo’n checklist is letterlijk een afvinklijstje met een aantal punten en dus heel makkelijk te maken.

Je geeft zo’n checklist waarde door het resultaat te benadrukken: als je de lijst afwerkt, bouw je snel en gemakkelijk aan de perfecte kopregel. Reken maar dat geïnteresseerden daarvoor graag hun mailadres willen achterlaten.

Een cheat sheet ofwel een spiekbriefje is een document met een aantal handige tips, regels of ezelsbruggetjes die voor jouw business relevant zijn.

Zo zou ik een cheat sheet van de belangrijkste lessen over copywriting weg kunnen geven. Maar je hebt geluk, het is al een blog! 😉

12. Een app

Ons digitale leven draait nu allemaal om ‘apps’. Wat vroegen een ‘programma’ of een ‘website’ was, is nu ook een app.

Apps zijn snel, makkelijk in gebruik en heb je altijd bij de hand. Logisch dat veel bedrijven staan te dringen om een app te lanceren: iedereen wil bij z’n klant in de broekzak.

Als de app een marketingtool is, dan kun je deze ook perfect gebruiken als weggever. Zeker als de app een ‘probleem’ van de klant oplost en dat op een goede manier doet, zal het een no-brainer zijn.

Een nadeel van een app is wel dat het maken ervan meestal wel wat voeten in de aarde heeft. Er zijn wel bedrijven die jouw bestaande content eenvoudig in een app voor je klanten kunnen omzetten.

13. Een tool

Een app kan dus een ’tool’ zijn, waarmee je klanten iets kunnen doen wat uiteindelijk leidt tot business voor jou. Maar de tool kan ook op zichzelf staan.

Bijvoorbeeld een tool om de leesbaarheid van je teksten te checken. Of een tooltje om je eigen product te configureren, à la de car configurators op websites van auto-importeurs.

In ruil voor een e-mailadres geef je geïnteresseerden dan toegang tot deze tool. Zelf heb ik weleens geëxperimenteerd met een tool die een indicatie gaf over de kwaliteit van de tekst. En ik heb ook een tool gemaakt die plagiaat op kan sporen.

Het nadeel is dat het ontwikkelen van zo’n tool ook veel tijd, geld en energie kan kosten, waardoor het een bedrijf op zich kan worden.

De beste tools zijn makkelijk en simpel. Bijkomend voordeel als je zo’n tooltje op je website plaatst, is dat je ook makkelijk links opbouwt die je online autoriteit versterken.

14. Een webinar

Webinars staan erom bekend dat ze goede leads opleveren. Daarom worden ze nu massaal ingezet als lead magnet.

De truc zit ‘m erin dat je een webinar moet houden dat daadwerkelijk waarde toevoegt en dat niet alleen een verkooppraatje is.

Moet je dan wekelijks een live webinar houden? Nee, je kunt je webinar ook opnemen en nieuwe aanmelders de opname terug laten kijken.

Vooral bij complexere producten of diensten kan een webinar als lead magnet goed werken.

15. Een presentatie

Ook voor een presentatie geldt dat het niet louter en alleen een verkooppraatje moet zijn. Een waardevolle presentatie over hoe je het leven van je klanten makkelijker kunt maken kan daarentegen een goede weggever zijn.

En het hoeft echt geen professionele studiopresentatie te zijn. Een diashow waar je je klanten doorheen praat kan al interessant genoeg zijn om je e-mailadres voor achter te laten.

16. Sjablonen/ontwerpen

Ben je een ontwerper van wat dan ook? Gratis sjablonen (templates) voor bijvoorbeeld landingspagina’s of websites weggeven kan een goed strategie zijn. Het kunnen ook ontwerpen voor posters, kalenders of presentaties zijn. Het hangt er maar net vanaf wie je doelgroep is.

17. Probeerversie

Laat klanten een ‘probeerversie’ van jouw aanbod downloaden in ruil voor een e-mailadres. Tijdens hun proefperiode kun je ze dan proberen over te halen de betaalde versie af te nemen.

18. Software

Software als weggever valt in dezelfde categorie als een app. Je geeft iets weg dat van nut is voor je klant. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat de klant je eigenlijke product nog wel steeds nodig heeft.

19. Rapportage

In sommige branches zijn rapportages of onderzoeken goud waard. Heb je zelf een onderzoek gedaan, dan beschik je in potentie over waardevolle informatie. Als je deze met je klanten kunt delen, heb je zomaar een interessante klantenmagneet in handen.

20. Een quiz of test

Een lichte en luchtige manier om een e-mailadres te verzamelen. Voor aanbieders van taalcursussen of andere cursussen kan een korte ‘kennistest’ een slimme manier zijn om geïnteresseerden aan je lijst toe te voegen.

21. Online evenement

Een online evenement kán een webinar zijn, maar mogelijk kun je ook iets anders aanbieden wat interessant is voor je klanten. Het kan ook zoiets simpels als een online bijeenkomst zijn of een hybride evenement waarbij er gasten live in de zaal zijn en anderen online meekijken.

22. Online cursus

Een cursus heeft altijd waarde. Als je een online cursus aan kunt bieden in ruil voor alleen een e-mailadres, dan zou dat goed kunnen werken. Zo heb ik zelf eerder een gratis minicursus aangeboden en die als opmaat naar een betaalde cursus gebruikt.

23. Werkboek

Kun je een paar opdrachten samenvoegen in een ‘werkboek’? Ook dit klinkt waardevol voor potentiële klanten.

24. Oefeningen

‘Oefeningen’ aanbieden is iets wat je breed kunt zien. Bied je yogalessen of trainingen zelfverdediging aan, dan kun je makkelijk een paar video’s beschikbaar stellen.

Maar oefeningen kunnen klanten voor een taaltraining ook goed over de streep trekken.

25. Voorproefje

Een voorproefje kan van alles inhouden. Je kunt gratis samples van een fysiek product opsturen, maar ook een deel van je digitale product laten zien. Zelfs een gratis kennismakingsgesprek kan een voorproefje voor je dienstverlening zijn.

26. Marketingkalender

Zit je met jouw bedrijf in de hoek van marketing en reclame? Dan is een marketingkalender ook een prima weggever. Een marketingkalender is simpelweg een overzicht van alle bijzondere dagen (inmiddels is elke dag van het jaar wel bezet) waar je een marketingactie aan zou kunnen koppelen.

Dagelijks zijn marketeers met inhakers bezig en niet iedereen heeft er zin in om dit allemaal zelf uit te zoeken.

27. Quickscan

Een quickscan aanbieden is feitelijk ook een voorproefje van je dienstverlening. Bij bedrijven die iets met websites doen, zie je dit regelmatig. Een quickscan kan de vorm krijgen van een gratis en geautomatiseerde tool, maar het kan ook een betaalde service tegen een klein bedrag zijn.

28. Gratis consultatie

Bied je coaching in de een of andere vorm aan? Geef een gratis consultatie en voeg weer een e-mailadres toe aan je lijst.

29. Infographic

Heb je écht iets interessants te melden? In de vorm van een infographic maak je het toegankelijk voor een groot publiek. Een infographic kun je goed gebruiken als link bait, maar ook als lead magnet.

30. Kortingscode

Je ziet het op veel webshops terug: schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting. Dat is niet voor niets: het werkt gewoon goed.

Ja, een deel van die kortingscodepakkers schrijft zich direct weer uit, maar een ander deel blijft plakken en dan kun je er méér omzet uit halen.

Zo wordt die 10% korting weggeven wel heel makkelijk!

31. Game

Een game kan een verdere invulling zijn van een app, een tool of een stuk software. Mensen vinden het leuk om games te spelen. Gamification wordt al lange tijd ingezet om mensen ‘bij de les’ te houden.

Leent jouw aanbod zich voor een (eenvoudige) game? Het kan zelfs zo simpel zijn als een quizje.

32. Generator

Wist je dat ik ook een gratis slogangenerator in mijn portfolio heb? Ik gebruik ‘m niet om leads mee te verzamelen, maar het zou wél kunnen.

Nog een mooi voorbeeldje van een tool die je zou kunnen ontwikkelen, als het in het verlengde ligt van jouw dienstverlening.

33. Challenge

Een ‘challenge’, zo heet een uitdaging tegenwoordig. Bied je bijvoorbeeld een cursus afslanken aan, dan zou je potentiële klanten een gratis challenge kunnen laten downloaden als kennismakertje met jouw bedrijf.

Dat kan in de vorm van een pdf, maar ook in de vorm van een video of iets anders.

34. Calculator

Soms is een calculator precies de leadmagneet die je klanten nodig hebben. Met een calculator kun je jouw klanten verschillende zaken laten berekenen.

Wat een offerte ongeveer gaat kosten. Wat hun website oplevert. Of iets anders wat relevant is voor jouw klanten.

35. Gratis offerte

Het klinkt een beetje goedkoop, een ‘gratis offerte’. Maar als je een dienstverlener bent en maatwerk levert, moet je waarschijnlijk toch offertes opstellen. Als je dit een beetje handig stuurt via een makkelijk in te vullen formulier op je website, kun je zomaar een hoop extra mailadressen ophalen (ook al gaan ze niet direct in op jouw offerte).

36. Wachtlijst

Ik zie dit veel op Amerikaanse websites met cursussen die slechts één of enkele keren per jaar van start gaan. Slim, want zo creëer je schaarste, ook al gaat het om een online cursus.

Vraag aan mensen of je ze vrijblijvend op de wachtlijst mag zetten. Zo bouw je spanning op tot het moment dat je jouw betaalde cursus op ze af mag vuren. In de tussentijd kun je ze kennis laten maken met je overige aanbod en vertrouwen winnen.

37. Toolkit

Een toolkit is een verzameling documenten die interessant kan zijn voor je klant. Bijvoorbeeld een combinatie van een checklist, een cheat sheet én een sjabloon. Zo’n toolkit kun je mooi als een cadeautje ‘verpakken’, waarna prospects graag hun e-mailadres achter zullen laten.

38. Wedstrijd

Roep een wedstrijd in het leven waaraan jouw favoriete doelgroep mee kan doen. Meedoen is makkelijk: ze hoeven alleen maar hun e-mailadres achter te laten.

39. ‘Nieuwsbrief’

Als laatste de good old nieuwsbrief. We zouden ‘m bijna vergeten, maar dit is natuurlijk de moeder aller klantmagneten.

Al noem je die bij voorkeur niet zo, want nieuwsbrieven hebben we al genoeg. Mijn eigen nieuwsbrief heet bijvoorbeeld ‘gratis copytips’ omdat dat meer waarde en gerichtheid op de klant impliceert.

Welk idee kies jij?

Je ziet het: als je nog niet weet met wat voor lead magnet je zou moeten komen, dan vind je in de lijst hierboven genoeg ideeën. Sommige ideeën overlappen elkaar of kunnen afhankelijke van de uitwerking hetzelfde betekenen.

Maar de strekking is duidelijk: er zijn mogelijkheden genoeg om een lead magnet te maken. En als je even verder brainstormt ontdek je er waarschijnlijk nog veel meer.

Denk na over wat goed bij jouw bedrijf en bij je producten en diensten zou passen. Test zonodig verschillende lead magnets. De een zal beter werken dan de andere.

Tips om lead magnets te maken en leads te genereren

Dan sluit ik hier graag af met nog enkele tips om lead magnets te maken en zo makkelijk leads te genereren.

  • Tip nr. 1: ken je klant! Weet wat hem/haar ’s nachts wakker houdt. Dan weet je meteen in welke hoek je het moet zoeken.
  • Kijk eens op Canva. Hier vind je (gratis) sjablonen voor zo’n beetje alles wat je zou willen ontwerpen, inclusief lead magnets.
  • Kijk welke content op je website zo waardevol is dat mensen ervoor zouden willen betalen. Hier kun je makkelijk een lead magnet van maken.
  • Neem een abonnement op e-mailmarketingsoftware als MailerLite. Hiermee bouw je niet alleen in een handomdraai e-mailmarketingcampagne, maar krijg je ook alle tools om makkelijk lead te verzamelen op je website.
  • Wat vind je zelf makkelijk en leuk om te maken? Voor de een is dat een e-book, voor de ander een video.
  • Promoot je lead magnet via social media.
  • Denk na over een pop-up. Veel mensen vinden dit irritant en dat is het ook. Maar de cijfers wijzen uit dat je met een pop-up fors hogere conversiecijfers draait op je lead magnet. Je kunt de pop-up ook opzetten in een minder intrusief hoekje van je pagina, als ‘exit intent’ of wanneer bezoekers zo’n 80% van je artikel hebben bekeken.
  • Maak het simpel, maar veelzeggend.

Heb je zelf nog tips voor het maken van lead magnets of het verzamelen van leads? Laat dan hieronder jouw reactie achter!

Foto: Unsplash.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties