Press "Enter" to skip to content

Sociale media: de stand van zaken in 2019

Heb je van de week ook een mail ontvangen van het Google+ Team? Misschien ook wel niet, want er zat sowieso bijna niemand (meer) op 😉 Maar goed, ze stoppen er dus mee. Omdat het ‘weinig wordt gebruikt en het moeilijk is te zorgen dat het aan de verwachtingen blijft voldoen’. Aldus Google. Een mooie gelegenheid om eens naar de stand van zaken qua sociale media in 2019 te kijken.

Disclaimer

Allereerst moet ik even vermelden dat dit blogartikel mijn persoonlijke mening is en dat jij er misschien heel anders over denkt. Omdat je bepaalde sociale media juist wel of juist niet gebruikt. Of dat je er andere ervaringen mee hebt. Laat vooral jouw mening weten door een reactie onderaan dit artikel achter te laten.

Google+

Google+ is dood (bron: smallbiztrends.com)

Goed, Google+ (of: Google Plus) is dus dood. Als het ooit al heeft geleefd. Want het is eigenlijk nooit een écht sociaal medium geworden. Het aantal ‘leden’ van zo’n 500 miljoen klonk indrukwekkend, maar was kunstmatig, omdat je met een Gmail-inbox of YouTube-account tegelijkertijd een Google Plus-account te pakken had.

Vooral bedrijven en collega’s uit de media- en communicatie-wereld gebruikten het medium. Het was tenslotte een mooie manier om je als bedrijven of specialist zichtbaarder te maken. Maar sociaal werd het nooit. En 4 april gaat de stekker er dus helemaal uit. Althans, voor consumenten. Bedrijven blijven met hun account verbonden aan het zakelijke deel van Google+. (Beter bekend als Google Mijn Bedrijf of Google Business.)

Twitter

Twitter is eveneens dood. Een tijdje al. Zo, ik heb het gezegd. Nou ja, het is nog net niet zo slecht met Twitter gesteld als mediamagnaat John de Mol onlangs beweerde (‘Er zitten maar 5.000 Nederlanders op Twitter’), maar uit cijfers van Marketingfacts blijkt wel dat dit sociale medium in rap tempo leegloopt.

Tien procent ging er in het afgelopen jaar af. Maar een groot aantal neemt niet de moeite om hun account daadwerkelijk te beëindigen. Ze doen er alleen niks meer meer.

Twitter-interactie: veel gebeurt er niet (bron: Twitter)

Als ik zelf naar Twitter kijk (ik heb meerdere accounts, verbonden aan meerdere websites, naast een persoonlijk account), dan zie ik heel veel tweets van steeds dezelfde personen. De omgeving kun je ook niet echt ‘sociaal’ noemen. Er is veel haat en nijd op Twitter.

Naar elkaar geluisterd wordt er nauwelijks en het lijkt steeds meer over politieke uitwassen te gaan. Op verkeer naar je website hoef je al helemaal niet te rekenen. Er is nauwelijks interactie met de updates die je plaatst, tenzij je tot de incrowd van Twitter behoort (die 5.000 man/vrouw waarop John de Mol waarschijnlijk doelde).

Ik gebruik Twitter anno 2019 nog wel dagelijks, maar vooral als nieuwsmedium. Even snel de trending topics bekijken en het nieuws afstruinen op hashtags. Daarin is Twitter nog steeds snel en goed. Als sociaal kanaal en klantenservice-instrument en zijn er inmiddels veel betere opties.

WhatsApp

WhatsApp: nog altijd groeiende (beeld: Wikimedia)

Zoals, inderdaad, WhatsApp. Een écht sociaal medium heb ik dit nooit gevonden. Je hebt immers alleen maar contact met mensen die in je telefooncontacten staan. Maar dat is misschien ook wel de charme. Met vrienden en bekenden wil je tenslotte in verbinding blijven.

WhatsApp heeft een enorme vlucht genomen en groeit nog steeds. In het afgelopen jaar 9% erbij volgens Marketingfacts, waarmee het aantal gebruikers in 2019 op 9,1 miljoen ligt (zo ongeveer iedereen die de luiers is ontgroeid, dus). Daarmee gaat WhatsApp aan kop van alle sociale media.

Het medium biedt dan ook volop nut. Hoewel je sommige app-groepen liever direct weer zou verlaten (‘Wie heeft zich nog niet opgegeven voor de buurt-bbq?’), zijn de voordelen groter dan de nadelen. Ja, Facebook heeft er slim aan gedaan om deze kip met de gouden eieren over te nemen.

Maar wat als het moederbedrijf besluit om nu toch echt advertenties tussen de berichten van jou en je familie en vrienden te plaatsen?

Facebook

Steeds meer mensen loggen definitief uit van Facebook (beeld: Pixabay)

Facebook zelf is in verval. Dat moge duidelijk zijn. Waar in 2017 de jongeren het sociale netwerk al verlieten, daalde het aantal gebruikers in 2018 over de hele linie.

Kennen we deze nog?

Het was me dan ook het jaartje wel voor Zuckerberg en de zijnen. Facebook wordt geplaagd door allerlei schandalen en pricacy-issues. Het bedrijft probeert nu je tijdlijn aan te passen zodat je meer ziet van de mensen die je echt kent, maar het lijkt een kwestie van tijd totdat het avontuur ten einde is, precies zoals een aantal jaren geleden met Hyves gebeurde.

Hoewel, nu overdrijf ik natuurlijk wel wat. Facebook is dan over z’n hoogtepunt heen, maar het is wereldwijd nog steeds groeiende. En het is natuurlijk ook by far het grootste sociale netwerk ter wereld. Voor een grote website als DitIsItalie.nl (en vele andere websites) is Facebook nog altijd een belangrijke en onmisbare bron van verkeer.

Maar toch: in de communicatie en media heb je minder aan Facebook dan voorheen, juist omdat bedrijven veel dieper in de buidel moeten tasten om in contact te kunnen komen met hun doelgroepen. Over die update van het algoritme schreef ik eerder al een blogartikel.

Instagram

Instagram: sterke groei in 2018 (beeld: Pixabay)

Door insiders kortweg ‘Insta’ genoemd. Ook van dit sociale netwerk kan Mark Zuckerberg nog altijd blij zijn dat hij het in april 2012 heeft opgekocht. Want net als WhatsApp zit Instagram nog altijd in de lift. Instagram groeide het afgelopen jaar met maar liefst 20% en haalde daarbij LinkedIn in qua gebruikers. Vooral jongeren gebruiken het sociale medium waar je vooral via plaatjes met elkaar communiceert.

Het is afwachten wat de verdere commercialisering van het platform gaat doen, juist een van de redenen waarom gebruikers zich van moederbedrijf Facebook afkeren. Maar als het Facebook-platform minder op gaat leveren, ligt het voor de hand dat er meer geld uit Instagram (en WhatsApp) moet komen.

Zelf maak ik trouwens alleen voor mijn website DitIsItalie.nl gebruikt van Instagram, dus niet persoonlijk. Een nadeel van Instagram is dat het minder bruikbaar is om verkeer door te sturen naar je website. De content die je toevoegt, komt vooral ten goede aan het platform zelf.

YouTube

YouTube: video wordt nog interessanter in de komende tijd (beeld: Pixabay)

Een andere groot platform is en blijft YouTube. Het groeide met een kwart miljoen nieuwe gebruikers na Instagram het hardst in Nederland. YouTube wordt ook door een heel breed publiek bezocht.

Van kleine kinderen die filmpjes van Pieter Konijn kijken en tieners die hun favoriete vloggers volgen tot mensen die iets willen leren en ouderen die hun lievelingsprogramma’s van vroeger terug willen kijken. Er is simpelweg voor elk wat wils op YouTube en er komt dagelijks zo veel bij dat je onmogelijk alles kunt kijken wat je interesseert.

Ook in de online marketing is YouTube is bijzonder interessant kanaal. Ik moet toegeven dat ik er in mijn hoedanigheid als copywriter nog té weinig mee doe. Al komt hier waarschijnlijk wel verandering in als ik mijn cursus copywriting eenmaal helemaal op poten heb staan.

Met video aan de slag gaan is iets wat ik al vaker heb aangeraden en waarmee je nog steeds een voorsprong kunt nemen op de concurrentie, als die ook nog geen video’s maakt.

LinkedIn

LinkedIn: meer dan alleen een online cv (beeld: Wikimedia)

LinkedIn is inmiddels veel meer dan je online cv. Procentueel groeide LinkedIn na Instagram en Pinterest (de sociale media gebaseerd op afbeeldingen) het hardst. En dat heeft er alles mee te maken dat LinkedIn flink gegroeid is in zijn rol van zakelijk sociaal netwerk.

Zelf merk ik dat mijn artikelen en posts op LinkedIn steeds beter scoren en dat ik er ook meer werk uit krijg. Ja, ik ben er zelf actiever mee geworden, maar dat is vooral omdat LinkedIn een levendig platform is geworden waar je gemakkelijk in contact blijft met mensen die je al kent en in contact komt met mensen die zakelijk iets voor je kunnen betekenen.

Groot voordeel van LinkedIn is dat je net kunt doen of je met je werk bezig bent, terwijl je toch de broodnodige verstrooiing vindt. Als je jouw zakelijke boodschap in een onderhoudende vorm kunt gieten, vind je op LinkedIn een groot potentieel publiek.

Pinterest

Mijn Pinterest-pagina: goed voor veel verkeer naar mijn websites (bron: Pinterest)

Ik heb het idee dat Pinterest nog vaak wordt onderschat. Toch groeide het medium met maar liefst 25% in het afgelopen jaar. Daarmee is het ook goed voor veel verkeer naar een aantal van mijn websites.

Zeker als je zelf afbeeldingen maakt, kun je niet om Pinterest heen. Maar ook als je plaatjes hebt gezocht die je niet 1-2-3 op internet kunt vinden, kan het lonen om die in de je artikelen op je website op te nemen en ze vervolgens te pinnen op je eigen Pinterest-bord.

Probeer het eens, als je er nu nog geen gebruik van maakt. Behalve voor de gebruikelijke zaken rond kinderen, interieur en design, werkt Pinterest ook goed in de reisbranche en voor het oplossen van ‘problemen’.

Snapchat

SnapChat: de hype voorbij? (beeld: Pixabay)

En dan hebben we nog het vooral onder jongeren populaire Snapchat dat een tijdje terug de heilige graal onder de sociale media leek te worden, maar dat inmiddels alweer aan het krimpen is. Persoonlijk ken ik weinig bedrijven die op een handige manier gebruikmaken van Snapchat.

De hype voorbij (bron: nu.nl)

Ik vermoed dat de hype wel weer voorbij is. Maar ook hier geldt: als je veel met foto’s of video’s doet, kan Snapchat best eens bij jou of je bedrijf passen. Probeer het vooral zelf uit als het concept van snelle, vluchtige visuele boodschappen je aanspreekt. Een account kun je tenslotte ook zo weer afsluiten.

Een waarschuwing

Pas op voor social media-tunnelvisie (foto: Pixabay)

Tot slot nog een waarschuwing, die je waarschijnlijk al wel tussen de regels door hebt gelezen. En die luidt: pas op voor social media-tunnelvisie. Waarschijnlijk heb je zo je eigen voorkeuren voor sociale media. Net als ik. Maar een deel van jouw doelgroep kan best eens een heel andere voorkeur hebben.

Dat jij Facebook haat, wil niet zeggen dat je potentiële klanten dat doen. En omdat jij niks hebt met Pinterest, kun je weleens enorme kansen laten liggen. Wat ik maar wil zeggen: laat jouw persoonlijke voor- of afkeuren zoveel mogelijk buiten beschouwing als je verschillende sociale media gaat testen.

Jouw ervaringen met sociale media?

Grote kans dat jij andere ervaringen hebt met sociale media dan ik. Of dat je sociale media gebruikt die ik niet in dit overzicht heb genoemd. Laat me weten welke media dat zijn en waarom je ze al dan niet aanbeveelt. Ik ben benieuwd naar je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *