Bijgewerkt op 30 oktober 2020
Onlangs kondigde Facebook bij monde van zijn oprichter Mark Zuckerberg een nieuwe update van het algoritme aan. Volgens Zuckerberg gaat het om een major change die berichten en andere content van vrienden en bekenden naar voren haalt en de content van bedrijven, merken en media naar achteren drukt.
Facebook: ’time well spent’
Volgens Facebook komt dit de betrokkenheid van gebruikers bij het sociale medium ten goede, waardoor de tijd die je op Facebook doorbrengt time well spent is.
Prima, zul je in eerste instantie denken. Minder onzin, minder nepnieuws, minder reclame in mijn tijdlijn. Maar wat als je ondernemer bent, een bedrijf hebt of op een andere manier gebruik maakt van een pagina op Facebook?
Dan kun je dus minder likes en reacties op je berichten verwachten, als deze update in de loop van dit jaar steeds verder wordt uitgerold. En waarschijnlijk is de organische betrokkenheid van je fans of volgers tóch al aan het afnemen naar aanleiding van eerdere updates.
Kijk maar eens naar deze grafiek van Parse.ly:

Kortom: voor online marketeers en ondernemers wordt het steeds lastiger om hun doelgroep via Facebook te bereiken. En dat is geen goed nieuws als je voor de bezoekers op je website of misschien zelfs voor je omzet op Facebook rekent.
Of gaat het om geld?
Natuurlijk is Zuckerbergs verhaal een mooi praatje voor de bühne. Terug naar de basis en zo. Doen wat écht belangrijk is voor mensen. O, het zal best dat hij de ervaring van gebruikers wil verbeteren.
De groei van Facebook gaat inmiddels minder hard en er zijn zelfs steeds meer mensen die zich van het sociale platform afkeren (niet voor niets heeft het sociale netwerk al het hippe Instagram en het feitelijk onmisbare WhatsApp opgeslokt).
Maar de werkelijke reden van deze nieuwste Facebook-update zal ‘m vooral ook zitten in het vergroten van de advertentie-inkomsten. Iedereen die één of meer Facebook-pagina’s heeft weet wel dat je bij elk bericht wordt verleid om het te ‘boosten’ met advertentiebudget. En dat je om de oren wordt geslagen met verzoeken om het bereik van je pagina betaald te verhogen.

Wat moet je nu doen?
Deze Facebook-update zal bedrijven, merken en media-organisaties dwingen om (nog) meer uit te geven aan advertenties, om geen bereik te verliezen.
Heb je tot nu toe niet geadverteerd op Facebook? Dan is de kans groot dat je dit na de update zult moeten doen. En adverteerde je al wel op Facebook, dan is er een gerede kans dat je jouw advertentiebudget zult moeten verhogen voor hetzelfde resultaat.
Kun je dan niets doen om je fans en volgers organisch te bereiken? Jawel, maar je zult nóg beter je best moeten doen.
We wisten al dat Facebook van native content (content die speciaal op het platform is geplaatst, dus geen links naar berichten op je website) houdt. Goede content, van hoge kwaliteit, waarop je fans goed reageren. Dát heb je nodig.
Een algemeen advies voor elke Facebook-pagina:
1. Doe meer met live video’s
Facebook hecht veel waarde aan video op het eigen platform, vooral als deze live wordt uitgezonden. De kans is ook groot dat de fans van je pagina hier op gaan reageren.

2. Maak goede content met een hoge entertainmentwaarde
Mensen zitten op Facebook om vermaakt te worden. Het is niet de plek om saaie persberichten te lezen. Heb je interessante foto’s of video’s? Deel ze op je Facebook-pagina.
3. Vraag je volgers of ze jouw content als eerste willen weergeven
Hiervoor moeten ze in het menu ‘Volgend’ op jouw pagina de optie ‘Als eerste weergeven’ selecteren, in plaats van ‘Standaard’. Toegegeven, dit is lastig om voor elkaar te krijgen. Maar als je al een goede persoonlijke band met je fans of volgers hebt, dan heeft dit best kans van slagen. Dus: wil je dit ook voor mijn Facebook-pagina doen? 😉

Of: meer uitgeven aan Facebook
Lukt het bovenstaande niet en verlies je bereik via Facebook? En wil je dat bereik tóch blijven houden? Dan zit er waarschijnlijk niets anders op dan je advertentiebudget te verhogen. Maar misschien is dat wel niet de slimste strategie. Lees maar even verder.
Denk na over een nieuwe strategie
De belangrijkste les die je uit deze Facebook-update voor pagina’s zou moeten leren, is volgens mij dat je niet afhankelijk moet zijn van het privéproject van Mark Zuckerberg. Veel slimme uitgevers en merken waren dan ook al lang voor deze update bezig met alternatieve strategieën om meer bezoekers op hun websites binnen te halen.
Deze strategieën komen in de basis erop neer dat je zélf de hand moet hebben in jouw publiek. Dat je zelf een sterke band op moet bouwen. Dat je ervoor moet zorgen dat het op jouw website of blog gebeurt, in plaats van op Facebook. Kortom: investeer in je publiek in plaats van in je Facebook-pagina!
Een goede tip daarvoor is dat je een community moet zien op te bouwen met alle middelen die je daarvoor hebt. En dat je jouw verkeer meer organisch binnen moet halen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een goede blogstrategie uit te werken.

Meer interactie op jouw website of blog
Behalve regelmatig verse en relevante content op je website plaatsen, zul je ook de interactie met je publiek aan moeten gaan. Reageren op vragen en opmerkingen van bezoekers en extra content in de vorm van bijvoorbeeld een gratis e-book bieden horen daar bijvoorbeeld bij. Steek extra energie in het opbouwen van de mailinglijst! Je eigen mailbestand met geïnteresseerden is nog altijd goud waard.
Maar deze gelegenheid kun je ook aangrijpen om met podcasts of video te gaan werken. Of meer met andere sociale netwerken te gaan doen. Wees creatief bij het inzetten van content, een chatfunctie of webinars.
Wat je ook doet, het is verstandig om niet te veel afhankelijk te zijn van Facebook of welke andere bron van verkeer dan ook. Spreid je kansen!
Jouw zakelijke Facebook-tips?
Heb je zelf nog goede tips over hoe je met deze Facebook-update om kunt gaan? Ben je voor jouw businessmodel afhankelijk van Facebook-verkeer of juist niet? Heb je zelf nog goede tips om de bronnen van jouw verkeer te spreiden?
Deel je ervaringen hieronder met collega-paginabeheerders. Ik hoor graag van je.