6 dingen die we kunnen leren van vloggers

Gepubliceerd op: 16 oktober 2015 om 10:35 am

Het zal zo inmiddels bekend zijn. Er groeit een hele generatie op, die niks meer heeft met televisiekijken, maar des te meer met de nieuwste vlogs van haar helden op YouTube. Ze besteden meer tijd aan online video dan aan het lezen van een krant, een tijdschrift of het kijken van het nieuws op tv bij elkaar. Enzo Knol: ‘Tv is nep en wij zijn echt.’ Die vloggers doen een aantal dingen heel slim. In dit artikel geef ik je 6 dingen die we kunnen leren van vloggers, om toe te passen in je eigen marketingstrategie.

6 dingen die we kunnen leren van vloggers

1. Vloggers zijn overal

Van vloggers verwacht je dat ze op YouTube zitten, maar dat is meestal maar één van de platforms waar ze zich doen gelden. Ze zitten op Facebook, Twitter, Instagram en meer social media-kanalen. Ze hebben een eigen website en een blog en alles is gekoppeld. Ze plaatsen continu foto’s en updates en filmpjes op de kanalen die daar het meest geschikt voor zijn. Wat we daarvan kunnen leren? Vertrouw niet op één online platform. Elk platform heeft zijn eigen publiek en zijn eigen normen en waarden. Leer deze kennen en je zit goed.

2. Vloggers vragen om reacties

Vloggers maken filmpjes waarvan de community wil dat ze die maken. Daarna vragen ze in de filmpjes vaak om meer voorbeelden of reacties, waarmee ze weer een vervolg of een ander filmpje kunnen maken. Ze reageren ook op commentaar dat hun kijkers onder de filmpjes plaatsen. Hiermee laten ze zien dat reageren en om feedback vragen een goede manier is om een sterke relatie met je doelgroep op te bouwen.

LEES OOK:  11 redenen waarom ik óók fictie schrijf

3. Vloggers zien zichzelf als merk

Vloggers zijn niet bang om zichzelf te laten zien. Ze hebben vaak een eigen stijl en een eigen taalgebruik en zorgen er voortdurend voor dat ze dat uitdragen. Sommigen hebben eigen T-shirts of uitspraken die een eigen leven zijn gaan leiden. Logo’s en visuals en andere herkenbare uitingen komen ook veelvuldig voor. Sommigen maken zelfs stripvarianten van zichzelf. Wat je hiervan kunt leren is dat je als merk niet bang moet zijn om keuzes te maken. Zorg ervoor dat je een eigen stem hebt en je herkenbaar bent in alles wat je doet: je teksten, de visuele stijl van je website, je huisstijl. In alles.

4. Vloggers werken samen

Veel vloggers kennen elkaar en maken zelfs filmpjes met elkaar. Ze zien andere YouTube-sterren als collega’s en er worden sterke vriendschappen opgebouwd. Het community-gevoel is groot. Het laat zien dat je veel voor elkaar kunt krijgen als mensen met gelijke interesses gaan samenwerken. Hieruit kun je leren dat je heel goed met andere bedrijven kunt samenwerken om elkaar aan te vullen en van elkaar te leren. Vertrouw toe aan een ander wat je zelf niet kunt.

5. Vloggers zijn professioneel

Vloggen lijkt soms een grote grap, maar in feite is het ‘serious business’. Het vergt ook vaak veel voorbereiding om een filmpje online te krijgen. Je moet investeren in apparatuur, je moet filmen, monteren, muziek uitkiezen en het moet er allemaal ook nog eens goed uitzien. Vloggers weten dat hun volgers kritisch zijn en dat ze zich niet ergens makkelijk vanaf kunnen maken. Hiervan kun je leren dat je niet over één nacht ijs moet gaan bij je contentmarketingstrategie. Besteed veel aandacht aan je teksten, aan filmpjes, aan je blog. Zorg ervoor dat je écht wat te bieden hebt. Je doelgroep rekent je erop af.

LEES OOK:  Hoe een nietjesfabriek zorgde voor bloginspiratie

6. Vloggers kennen hun rol

Succesvolle YouTubers weten precies wat hun publiek van ze verwacht. Ze weten dat ze een grote rol spelen in de levens van velen en dat ze entertainment bieden dat hun volgers nergens anders kunnen krijgen. Ze plaatsen wekelijks of elke dag een video, op een bekend tijdstip. Dat is de reden dat ze zo succesvol zijn en dat hun publiek ze blijft volgen. Goede (online) marketing moet gericht zijn op de verwachtingen en behoeften van het publiek. Het is essentieel om je rol in het leven van consumenten te kennen. Weet wanneer je er moet zijn en wanneer je je op de achtergrond moet houden.

Twijfel je nog of je iets moet aannemen van kids met gekke filmpjes op YouTube? Lees dit.

Geïnspireerd door een artikel op blog.prosemedia.com, foto: Wikimedia.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *