15 redenen om freelance copywriter te worden

Laatste update: 15 september 2018 Gepubliceerd op: 14 september 2018

Waarom wil iemand freelance copywriter worden? Ik moet zeggen dat het beroep ook niet op mijn lijstje stond toen ik mijn vakkenpakket koos op de middelbare school. Maar inmiddels zou ik niet anders meer willen. Hier zijn mijn 15 beste redenen om freelance copywriter te worden (en te blijven!).

15 redenen om copywriter te worden

1. Vrijheid

Deze raadde je vast al. De nr. 1 reden om te kiezen voor het freelancebestaan als copywriter is Vrijheid (met een hoofdletter). Je bent je eigen baas, je kiest je eigen klanten en met je laptop onder je arm en je mobiel in je zak kun je werken waar en wanneer je wilt. Oké, dat geldt misschien voor meer freelance beroepen. Maar er is meer!

2. Je hebt weinig nodig

Inderdaad, je hebt heel weinig gereedschappen nodig als freelance copywriter. Alleen een mobieltje en een laptop zijn voldoende. En vooruit, een breedband-internetverbinding is fijn. Hoewel je ook prima kunt werken vanuit dat gezellige koffietentje met wifi. O ja, koffie. Dat heb je natuurlijk echt wél nodig als copywritende freelancer,

Alles wat de freelance copywriter nodig heeft

Alles wat de freelance copywriter nodig heeft

Tip: verstuur geen gevoelige informatie via mail op een openbaar netwerk en wees ook voorzichtig met je administratie en je zakelijke bankrekening.

LEES OOK:  De nr. 1 fout die freelance copywriters maken

3. Je kunt vanuit huis werken

Je hebt weinig spullen nodig en je kunt werken waar je wilt. Dus ook vanuit je kantoor aan huis. Ideaal als je meer uit je huur of hypotheek wilt halen of meer tijd met je gezin door wilt brengen. Plus: het is goedkoop! (Ja, je betaalt wel wat extra voor verlichting en verwarming als je thuis werkt.)

Kantoor aan huis: lekker goedkoop

Kantoor aan huis: lekker goedkoop

4. Je ontmoet inspirerende mensen

Als freelance copywriter maak je kennis met veel verschillende bedrijven en ondernemers. Vaak gaat het om gedreven mensen met een missie. Het geeft veel energie om kennis met hen te maken en een bijdrage te leveren aan het verwezenlijken van hun doelen.

Je kans om inspirerende ondernemers te ontmoeten

Je kans om inspirerende ondernemers te ontmoeten

5. Je leert veel

Als freelance copywriter heb ik alles geleerd over airconditioning, kunststof recyclaat, over ROC’s, over kokosmatten, over huwelijksdwang, over auteursrecht, over autohuur, over vouwfietsen, over autobanden… Research maakt een belangrijk onderdeel uit van het werk van elke freelance copywriter. En iedere keer duik je in een nieuw onderwerp waarover je alles mag uitzoeken.

Je leert veel als freelance copywriter

Je leert veel als freelance copywriter

6. Het blijft boeiend

Binnen één bedrijf raak je na verloop van tijd wel uitgekeken. Als freelance copywriter niet, juist omdat je zo veel verschillende dingen doet en je met zo veel verschillende onderwerpen bezighoudt. Zo hou je het voor jezelf interessant om elke dag opnieuw aan het werk te gaan.

7. Je kunt goed verdienen

Met de nadruk op kúnt, want niet elke freelance copywriter slaagt erin om zijn of haar kennis en kunde om te zeggen in keiharde pegels. Maar als je je vak verstaat en je hebt eenmaal wat ervaring, dan kun je er beslist een goede boterham mee verdienen.

Als je goed bent kun je ook goed geld verdienen

Als je goed bent kun je ook goed geld verdienen

Pro-tip: vraag niet te weinig voor jouw expertise. Met een hoger tarief krijg je meer respect en je blijft gemotiveerd.

LEES OOK:  10 gouden tips om een succesvolle copywriter te worden

8. Je kunt in je onderbroek naar je werk

Toegegeven: het komt niet vaak voor dat ik in mijn onderbroek werk, maar dat het kán is alleen al heel wat waard. Wel even oppassen met klantbezoeken en Skype-sessies, hè?

Geen broek? Geen probleem!

Geen broek? Geen probleem! (foto: Wikimedia)

9. Ruimte voor creativiteit

Elke dag gebruik je jouw creativiteit om mensen aan te sporen een abonnement af te sluiten, een product te kopen, een dienst te gebruiken. Je mag meedenken over artwork, concepten, campagnes, over belangrijke keuzes. Je gebruikt elke dag datgene wat ons onderscheidt van de dieren: onze creativiteit. En dat voelt goed.

Gebruik je creativiteit

Gebruik je creativiteit

10. Er is en blijft werk in overvloed

Omdat elke medium en elke uiting tekst nodig heeft, is er altijd werk genoeg. Als je eenmaal in ‘het wereldje’ zit, zul je niet snel zonder werk komen te zitten. Bovendien is copywriting geen dienst die gemakkelijk uitbesteed kan worden aan lagelonenlanden of geautomatiseerd kan worden, dus ook de komende jaren is jouw kostje gekocht.

11. Je hobby uitoefenen

Hou je ervan ideeën te bedenken, te schrijven, creatief te zijn met woorden en beelden? Dan is het vak van freelance copywriter jou op het lijf geschreven. Elke dag kun je bezig zijn met je hobby. Maar hou er wel rekening mee: het draait niet om jouw hobby, maar om het resultaat voor je klanten.

12. Je ziet meteen resultaat

Jouw werk levert vaak meteen resultaat op. Het is het verhaal dat verkoopt en als dat verhaal goed genoeg is, plukt je opdrachtgever er onmiddellijk de vruchten van. Kijk maar eens naar de tekstuele make-overs die ik aanbied en waarmee ik de conversie op de websites van mijn opdrachtgevers meteen verhoog. Heerlijk om zo te kunnen werken.

Werken aan direct resultaat

Werken aan direct resultaat

13. Direct contact met klanten

Misschien heb je er ervaring mee: het gevoel slechts een radertje in het grote geheel te zijn. Als freelance copywriter heb je direct contact met je klanten. Jij krijgt alle credits als je puik werk hebt afgeleverd. Daar staat tegenover dat je het natuurlijk ook meteen hoort als je iets hebt verprutst.

LEES OOK:  Digital nomad worden, iets voor jou?

14. De voldoening van de publicatie

De voldoening om jouw eigen werk in gepubliceerde vorm terug te zien. In het bijzonder wanneer je jouw woorden in een mooie vormgeving in print kunt bewonderen (posters, advertenties, jaarverslagen, folders, brochures), maar online voelt het bijna net zo goed. Dit is in het klein wat de schrijver voelt wanneer hij zijn boek in de winkel ziet liggen (en ik kan het weten).

fictie thriller geen weg terug

Thrilling: de publicatie van je eigen werk

15. Je (soms) bezighouden met belangrijk werk

Soms kun je met jouw kennis en kunde écht iets betekenen voor een organisatie met een maatschappelijk nut. Dat kan zo goed voelen dat je het wel voor niets zou willen doen. Zo mocht ik onlangs een bijdrage leveren aan een campagne van Femmes For Freedom.

Mijn bijdrage aan de campagne van Femmes For Freedom

Mijn bijdrage aan de campagne van Femmes For Freedom

Dikke vette bonusreden

Het mooiste is misschien nog wel dit: je kunt vandaag nog beginnen met jouw carrière als copywriter en er direct geld mee verdienen, zonder dure investeringen in apparatuur of opleidingen te doen.

Jouw redenen om copywriter te worden?

Dat waren mijn 13 redenen om te kiezen voor het vak van copywriter. Maar misschien heb je zelf wel een heel andere reden of meerdere redenen. Ik ben altijd benieuwd wat collega-copywriters drijft. Laat dus vooral een reactie achter onder dit artikel.

Heb ik je interesse gewekt om zelf copywriter te worden? Begin dan hier: Hoe word je copywriter?

Foto’s: Pixabay, Giphy.