Copywriting in tijden van corona

Copywriting in tijden van corona

Bijgewerkt op 25 oktober 2020

De kop boven dit artikel is er zelf ook al een voorbeeld van. De coronacrisis brengt een niet alleen een compleet nieuw idioom voort met inmiddels meer dan 700 nieuwe woorden, maar ook opvallende constructies op het vlak van copywriting. Kijk maar even mee.

Het zijn rare/vreemde/gekke tijden

Ontvangen mailtjes die met deze zinsnede beginnen zijn inmiddels niet meer op de vingers van 2 handen te tellen. Het is dan ook een doeltreffende manier om iets te vertellen over hoe corona van invloed is op je bedrijf, zonder het woord ‘coronavirus’ zelf te noemen.

Ontzettende rare, verwarrende en spannende periode (bron: e-mail Zwarte Cross)
Omdat het rare tijden zijn (bron: e-mail Kinderboekenweek)
Fragment uit een mail: het zijn bizarre tijden (bron: e-mail Harrie Arendsen)

Juist nu

Dit is er ook zo eentje die je in bijna elke mailing en elke commercial voorbij ziet of hoort komen. Zo vaak, dat hij meteen op de stapel met clichés kan, wat mij betreft.

Seks, juist nu! (bron: mail van De Telegraaf)

Het is op zich een logisch gevolg van een bekende copywriting-les die ik ook in mijn cursus copywriting schets: gebruik schaarste en urgentie.

Daarom komen al die geweldige producten en diensten juist nú zo goed van pas.

Ook in deze tijd

Een variant op ‘juist nu’, maar dan met wat minder urgentie. ‘Ook in deze tijd’. Een makkelijke constructie om te laten weten dat jouw producten en diensten niet vergeten mogen worden!

‘Ook in deze tijd’: let op, wij zijn er nog (bron: jongerius.nl)

Samen

Alleen samen krijgen we corona onder controle. We doen het samen. Samen zijn we sterk. Samen maken we er het beste van. Een variant hierop: het coronavirus raakt ons allemaal.

Alleen samen krijgen we corona onder controle (bron: Rijksoverheid)

Logisch natuurlijk, dat samen. In een tijd waarin we niet meer samen mogen komen om het virus te bestrijden, doen we er alles aan om toch een samenleving te blijven.

Ongekend

Ook bij het woord ‘ongekend’ ligt inflatie op de loer. We zien dit woord vooral in de media voorbijkomen. De regering neemt ‘ongekende’ maatregelen en de stilte op de pleinen, stations en snelwegen is ‘ongekend’.

Ongekend in vredestijd, podscast van Daan Ballegeer en Mathijs Bouman (bron: bnr.nl)

Oppassen voor clichés

Naarmate deze ‘vreemde tijden’ langer duren zullen we creatiever moeten worden met copywriting. Want hoe begripvol, hoopvol en menselijk de copy in eerste instantie ook mag klinken, clichés liggen op de loer.

En ja, clichés hebben ook nut. Een bewust gebruikt cliché kan een adequaat stijlmiddel zijn. Soms is het makkelijker om een moeilijk onderwerp aan te snijden via een cliché.

Maar wees je er wel van bewust. Want het vak van copywriter zou doorlopend een strijd tegen de clichés moeten zijn.

Maar vooral wél blijven communiceren

Veel campagnes zijn on hold gezet, budgetten teruggetrokken. Dat lijkt logisch, maar uiteindelijk gaat het leven ook in crisistijd gewoon door.

En ook in crisistijd zijn er merken die erin slagen om datgene wat belangrijk is en blijft te koppelen aan hun merk. 

Wanneer onzekerheid regeert, zijn consumenten meer dan ooit op zoek naar merken die hoop en zekerheid bieden. En dat ook nog eens op hun geheel eigen stijl (blijven) doen.

Dat geeft meer dan genoeg aanknopingspunten voor betere copywriting.

Maar wat je ook doet, blijf vooral communiceren. Desnoods met alle mogelijke clichés die je kunt bedenken.

In deze ongekend gekke tijden moeten we het toch samen doen. Juist nu! 😉

Heb jij zelf nog leuke voorbeelden van typisch corona-woordgebruik? Laat het me weten in een reactie.

Lees ook nog even dit:

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ovais Mirza

Hello Door Edward,

Quite an interesting article. In the times of corona the demand of article writing and copywriting is increasing as most of the readers today are on internet .

Regards,
Ovais Mirza