De resultaten van 5 jaar bloggen

De resultaten van 5 jaar bloggen

Ik kan bijna niet geloven dat het 5 jaar geleden is dat ik begon met structureel wekelijks bloggen op doyoucopy.nl. Maar het is toch echt zo: we zijn inmiddels zo’n 250 blogjes verder.

Tijd om eens te analyseren wat 5 jaar bloggen mij heeft gebracht, in vervolg op de eerdere updates die ik hierover schreef.

Zo presenteerde ik je eerder al:

2018

In mijn blogupdate van eind vorig jaar schreef ik dat de ontwikkeling van het aantal bezoekers vooral vanaf de zomer van 2018 hard ging.

Dat gebeurde mede doordat ik een aantal monsterblogs en uitvoerige gidsen over aan copywriting gerelateerde zaken publiceerde.

Ik kwam over het jaar 2018 uit op een gemiddelde van 8.400 unieke bezoekers per maand. Dat was een verdubbeling van het jaar ervoor. Toch niet verkeerd voor een website van zzp’er!

Ik schreef toen ook dat sinds het najaar van 2018 elke maand structureel boven de 10.000 unieke bezoekers zat. Waarbij november met ruim 14.000 bezoekers de recordmaand was.

Mijn blogresultaten over 2018 (bron: StatCounter)

2019

Hoe ging deze ontwikkeling verder in 2019?

Nou, het staatje voor dit jaar – dat op het moment van schrijven nog niet helemaal ten einde is – ziet er als volgt uit:

De resultaten van doyoucopy.nl over 2019 (bron: StatCounter)

Wat opvalt aan de cijfers over 2019 is dat er geen enkele maand meer is waar de website onder de 10K aan unieke bezoekers behaalt.

De slapste maand in 2019 was de vakantiemaand juli, toch nog goed voor zo’n 12.000 unieke bezoekers.

Ook dit jaar was november de drukste maand met zo’n 17.000 bezoekers. Ik verwacht dat december vanwege de kerstperiode een lager bezoekersaantal zal hebben. Ook net als in 2018.

Als je naar de verschillen tussen de maanden kijkt, dan valt ook op dat de bezoekersaantallen zich nu eindelijk lijken te stabiliseren, na jaren van verdubbeling in groei.

Waar in het staatje over 2018 nog een duidelijke groei van maand tot maand zit, zijn de aantallen in 2019 veel stabieler.

Na 5 jaar bloggen lijken de bezoekersaantallen zich nu te stabiliseren (bron: StatCounter)

Maar doordat eigenlijk elke maand in 2019 forse bezoekersaantallen kende, kom ik in het totaal aantal unieke bezoekers toch weer flink hoger uit dan vorig jaar.

Op dit moment zijn dat er al ruim 166.000 vergeleken met de 93.000 van vorig jaar. En, zoals gezegd, het jaar is nog niet voorbij.

Ook leuk om te zien is het dat er veel meer terugkerende bezoekers zijn. Dit waren er in 2018 zo’n 800 per maand, nu ligt dit aantal op ruim 1.300.

Kijken we naar de groei van doyoucopy.nl in de loop der jaren, dan ziet het plaatje er als volgt uit:

De groei van mijn website van 2015 tot 2019 (bron: StatCounter)

Je ziet goed dat het ongeveer een halfjaar duurde sinds ik begin 2015 begon met structureel bloggen voor de eerste resultaten.

Het jaar daarna groeide mijn website fors. Ook in 2017 en zeker in 2018 was de groei spectaculair.

Nu, aan het einde van 2019, trekt de site – vooral door mijn wekelijkse blogartikelen – permanent meer dan 12.000 bezoekers per maand.

De bezoekersaantallen groeien nog steeds elk opeenvolgend jaar (bron: StatCounter)

Hoe verder na 5 jaar bloggen?

De conclusie blijft dezelfde als die ik eerder trok: bloggen loont. Want doordat ik al die bezoekers naar mijn website wist te trekken, zorgde ik ook in 2019 voor een continue stroom aan opdrachten.

Ik heb leuker werk gekregen doordat ik nóg kieskeuriger kon zijn in de opdrachten die ik aanneem.

Maar bloggen heeft meer voordelen dan alleen meer bezoekers, meer zichtbaarheid en meer klanten. Je verplicht jezelf door te bloggen ook om na te denken over je vak en steeds weer bij te leren.

Mede door mijn blogdiscipline was 2019 zakelijk gezien een topjaar met een mooie omzet, veel nieuwe klanten en interessante projecten.

Dus ga ik in 2020 door met bloggen? Zeker wel, al weet ik niet of ik mijn blogschema van wekelijks een artikel op mijn copyblog aan blijf houden.

In 2018 gaf ik al aan dat het lastiger wordt om nieuwe, originele artikelen te bedenken. En bovendien kost het meer moeite om op te vallen tussen al die andere blogartikelen, dus zal ik mijn strategie mogelijk wat aan moeten passen.

Vorige week schreef ik in mijn blogartikel over de 10 populairste artikelen van 2019 dat de stukken die me het meeste opleveren de uitgebreide artikelen zijn die mensen iets leren.

Meer van dit soort online gidsen maken ligt dus voor de hand, maar kost ook heel veel tijd. Dus misschien moet ik me wel concentreren op één topartikel in de maand? Of eigenlijk meer met video gaan doen?

En dan heb ik inmiddels ook zo veel blogartikelen op deze website staan dat ik die ook allemaal kan weer kan gaan updaten, uitbreiden en samenvoegen…

Ik ga er tijdens de kerstperiode nog eens rustig over nadenken. Volgende week mijn laatste blogje van dit jaar: het traditionele jaaroverzicht!

Hoe ging het met jou en je blog in 2019?

Beeld: Pixabay.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *