12 manieren om de betrokkenheid van bezoekers te vergroten

Laatste update: 21 juli 2017 Gepubliceerd op: 21 juli 2017

Wist je dat 90% van de mensen al in 2012 meerdere schermen gebruikte om iets te bekijken of onderzoeken? Het kan geen verrassing zijn dat het anno 2017 een grote uitdaging is om de aandacht van gebruikers bij je website vast te houden. Het is zaak dat je de betrokkenheid van je volgers en bezoekers vergroot om te voorkomen dat ze direct weer weg zijn. In dit blogartikel geef ik je twaalf bewezen manieren waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen.

12 manieren om meer betrokkenheid bij je website en sociale media te genereren

1. Wees onderscheidend

Niets is zo dodelijk als inwisselbaar zijn. Dezelfde clichés brengen als je concurrenten. Zorg ervoor dat je opvalt als merk, ook op je website. Een goede webdesigner en copywriter kunnen je helpen om online op te vallen.

2. Zorg voor nieuws

Breng branchenieuws als eerste. Genereer daarnaast zelf nieuws als bedrijf. Laat zien dat je actief bent en dat mensen jou moeten volgen als ze op de hoogte willen blijven.

3. Voeg waarde toe aan nieuwsbriefinschrijvingen

Bied iets aan als mensen zich voor je nieuwsbrief inschrijven. Een whitepaper, een instructie, een gratis product. Zorg er vervolgens ook voor dat de nieuwsbrief die abonnees ontvangen waarde heeft.

4. Bied je blogs ook in een andere vorm aan

Niet iedereen houdt ervan om blogs te lezen. Je content in een andere vorm gieten, kan de betrokkenheid flink vergroten. Denk aan infographics, video’s of podcasts.

LEES OOK:  3 eenvoudige manieren om je website onmiddellijk een SEO-boost te geven

5. Neem meer beeld op

Uit onderzoeken blijkt dat visuele elementen op een website de betrokkenheid flink kunnen vergroten. Blogs zonder afbeeldingen zijn minder aantrekkelijk en webpagina’s zonder beeld minder geloofwaardig. Een echte quick win om meer betrokkenheid bij je bezoekers te genereren is het toevoegen van extra afbeeldingen. Houd er wel rekening mee dat extra beeld je website niet vertraagt (zie punt 11).

6. Geef je bedrijf een gezicht

Zeker op sociale media werkt het goed om je bedrijf letterlijk een gezicht te geven. Introduceer een karakter dat je merk representeert of laat de directeur persoonlijk verhalen over het bedrijf delen.

7. Voeg visuele content aan Facebook en andere sociale media toe

Afbeeldingen en video’s scoren structureel beter dan het delen van links of tekstuele statusupdates. Facebookers zijn visueel ingesteld en slaan aan op krachtige visuele content. Daarom laat Facebook foto’s en video’s ook aan veel meer mensen zien. Voeg eens wat vaker dergelijke content aan je Facebookpagina toe om de betrokkenheid te verhogen.

8. Beperk je niet tot kantooruren

In de vroege morgen en aan het begin van de avond scoort content op sociale media vaak goed. Let er daarom op dat je niet alleen iets plaatst tussen negen en vijf. Volgens de zakelijke netwerksite LinkedIn scoort vroeg op de dag geplaatste content van hoge kwaliteit het beste. Op Twitter publiceert het grootste deel van de bedrijven op zaterdag en zondag helemaal geen content. Dit is jouw kans om juist wel op te vallen in te weekend. Je kunt veel updates ook van tevoren inplannen om meer gebruikers te bereiken. Testen wat het beste werkt voor jouw doelgroep blijft belangrijk.

LEES OOK:  Nieuwsbrief of Facebook?

9. Stel vragen

Stel je publiek vragen op je website en op je sociale kanalen. Een bewezen manier om meer reacties uit te lokken en zo de betrokkenheid te vergroten. Stellen gebruikers jou vragen via je website of sociale media? Benut dan deze kans op meer betrokkenheid en geef snel en eerlijk antwoord.

10. Optimaliseer voor mobiel verkeer

Een willekeurige website trekt anno 2017 voor meer dan 50% gebruikers via tablets en smartphones. Als je website niet is voorbereid op kleinere schermen, dan kost je dat betrokkenheid. Gebruikers zullen niet erg geneigd zijn om meerdere pagina’s te gaan bezoeken of een contactformulier in te vullen. Is jouw website nog niet responsief? Dan is dit een belangrijk aandachtspunt om zo snel mogelijk te realiseren.

11. Zorg voor een bliksemsnelle website

Meer dan drie seconden wachten voordat jouw pagina is geladen? Vergeet het maar, dan zijn je bezoekers alweer weg. Een snelle website optimaliseert niet alleen de gebruikerservaring, maar scoort ook beter binnen Google, omdat de zoekgigant weet: iedereen houdt van snel.

12. Link naar gerelateerde content

Een andere goede manier om de betrokkenheid van je gebruikers bij je website te verhogen is om gerelateerde content in en/of onder je artikelen toe te voegen. Hiermee zorg je voor een lagere ‘bounce rate’ (bezoekers die je website al na één pagina verlaten) en verhoog je de betrokkenheid. Je doet er ook goed aan om te linken naar andere content op je website waar dat relevant is.

Heb je zelf nog aanvullingen om de betrokkenheid van gebruikers op je website of je sociale kanalen te verhogen? Geef dat dan hieronder aan in een reactie.