Ben jij al mobielvriendelijk?

Ben jij al mobielvriendelijk?

Bijgewerkt op

Is jouw website al mobielvriendelijk?

 

Inmiddels mag bekend zijn dat internetreus Google voortdurend werkt aan de manier waarop het websites in zijn zoekmachine rangschikt. Het ultieme doel: de website waar consumenten het meest aan hebben als eerste te laten ranken. Dat is ook de reden dat veel ‘spammy’ websites de laatste jaren zijn afgewaardeerd, ten gunste van website die échte meerwaarde bieden. Nu lijkt de strijd om de mobielvriendelijkste websites te zijn losgebarsten. Dus stel ik de vraag: is jouw website eigenlijk al mobielvriendelijk?

Gebruikerservaring verbeteren

Sinds enige tijd worden webbeheerders via de hulpprogramma’s van Google bestookt met berichten over ‘noodzakelijke aanpassingen voor de mobiele bruikbaarheid’ van hun website. Google wil graag dat de gebruikerservaringen voor internetters op smartphones en andere mobiele apparaten verbetert. Gewone websites zijn nog lang niet allemaal goed te bekijken op een kleiner scherm. Een mobielvriendelijke website past zich echter automatisch aan. Dit wordt ook wel ‘responsief’ genoemd.

Mobielvriendelijkheid wordt rankingfactor

Op dit blog van Google maakte het bedrijf vorige maand bekend dat de ‘mobielvriendelijkheid’ van websites per 21 april 2015 wordt meegenomen als rankingfactor. Dat betekent concreet dat websites die geoptimaliseerd zijn voor verschillende schermen hoger in de ranglijst zullen verschijnen. Nu al zie je in de zoekresultaten de toevoeging ‘voor mobiel’ als je op een mobiel apparaat Google gebruikt.

Resultaten van Google op een mobiele telefoon: meteen duidelijk is welke websites geoptimaliseerd zijn
Resultaten van Google op een mobiele telefoon: meteen duidelijk is welke websites geoptimaliseerd zijn

Controleer je eigen site

Als de positie in de zoekmachine belangrijk voor je is, doe je er dus goed aan nu echt werk te maken van een mobiele website, als je dan nog niet gedaan hebt. Google heeft een handige online tool waarmee je eenvoudig kunt controleren of jouw site aan de richtlijnen voldoet.

Maak je website mobiel

Als je jouw website bij de hulpprogramma’s van Google (Webmaster Tools) hebt aangemeld, heb je waarschijnlijk al een bericht gekregen met instructies die je toe kunt passen als je site nog niet geoptimaliseerd is. Zo kun je voor veel contentmanagementsystemen (waaronder het populaire WordPress) gemakkelijk een mobiel thema of een plugin downloaden waarmee je jouw website mobiel maakt. Natuurlijk kun je ook een mobiele website op maat laten ontwerpen.

Percentage mobiele gebruikers

Misschien denk je dat het nog wel meevalt met het aantal mobiele gebruikers van jouw website. Wees je er echter van bewust dat dit percentage zeker het afgelopen jaar heel sterk is gestegen. Als het goed is kun je in de statistieken van jouw website precies zien hoe groot het percentage desktopgebruikers en mobiele gebruikers is.

Loop je geen bezoekers mis?

Het onderstaande schema is de huidige verhouding voor www.ditisitalie.nl, een van de websites die ikzelf beheer. Zoals je ziet is het aantal gebruikers van tablet en smartphones inmiddels gestegen tot 43% (dit zijn de gegevens over de afgelopen maand). Het spreekt voor zich dat ik deze website al enige tijd geleden heb geoptimaliseerd. De mobielvriendelijkheid van je website negeren, zou je dus zomaar eens bezoekers kunnen kosten!

Schermafbeelding 2015-03-26 om 14.25.25
Overzicht van percentage bezoekers naar desktopgebruik (blauw), gebruik met mobiele telefoon (groen) en gebruik met tablet (oranje)

En ook al komt je website door alle tests, dan is er waarschijnlijk nog altijd het een en ander te verbeteren. Dat geldt in ieder geval voor deze website, die niet altijd even goed leesbaar is en, waar ik op mobiele apparaten zeker nog niet tevreden over ben.

Heb jij je website al mobielvriendelijk gemaakt? Welke keuzes over overwegingen heb je daarbij gemaakt? Ik hoor graag van je!

Foto: Gonzalo Baeza H.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *