Copywriting-formules deel 6: PAPA

PAPA (copywriting-formules deel 6)

Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 6 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over PAPA.

In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.

Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.

PAPA – Problem Advantages Proof Action

PAPA is een soort variant op PAS. Er zijn meer varianten op de formules in dit blogartikel, maar PAPA kom je toch regelmatig tegen in de Angelsaksische wereld, daarom vermeld ik ‘m hier maar even apart.

De PAPA-formule is je redder in nood als je niet meer weet hoe je een goede tekst moet structureren. De formule staat voor Problem Advantages Proof Action (probleem, voordelen, bewijs, actie).

P = Identificeer het probleem.

A = De voordelen als je het probleem oplost.

P = Bewijs dat jouw product of dienst het probleem op gaat lossen.

A = De aanzet tot actie bij de lezer.

PAPA wordt ook weleens gepresenteerd als AAPPA (Attention Advantage Prove Persuade Action), maar dat model volgt grotendeels dezelfde structuur en legt eveneens de nadruk op bewijs.

Waarom werkt PAPA?

Bij deze copywriting-formule begin je bij het formuleren van het probleem en leg je uit wat er te winnen valt door het probleem op te lossen. Dan geef je het bewijs dat je hebt wat nodig is om hen te helpen het probleem op te lossen en uiteindelijk vertel je hen wat ze vervolgens moeten doen om de eerste stap naar oplossing te zetten.

De formule werkt doordat hij je dwingt je in de huid van de doelgroep te kruipen en met geloofwaardig bewijs te komen dat jij de aangewezen partij bent om mee in zee te gaan.

De nadruk op proof is zo belangrijk, omdat die vaak te impliciet is bij andere copywriting-formules. Terwijl bewijsvoering juist een van je belangrijkste persuasieve wapens is.

Hoe pas je PAPA toe?

Begin met de P van Problem.

Waarvan ligt je doelgroep wakker?

Voorbeeld: het is al april en dit is de tijd om een nieuwe bikini uit te zoeken. Maar ja, die kilo’s van de winter en de coronaperiode zijn er nog steeds niet af…

Dan komt de A van Advantage.

Maak duidelijk wat het voordeel is van het oplossen van het probleem.

Voorbeeld: hoe fijn zou het zijn om nog vóór de zomer te werken aan jouw beach body, zonder dat het je al te veel moeite kost. Je ziet er straks weer stralend uit en je voelt je veel lekkerder.

Vervolgens de P van Prove.

Geef bewijs dat jij het probleem van de lezer op kunt lossen.

Voorbeeld: “Ik had het nooit verwacht, maar in 4 weken was ik 4 kilo kwijt, zonder dat er er hele dagen voor in de sportschool heb moeten doorbrengen of mijn dieet compleet heb moeten omgooien.” – Een tevreden klant

Sluit af met de A van Action.

Vraag de lezer om nu actie te ondernemen.

Voorbeeld: het is nog niet te laat! Sluit je vandaag aan bij mijn Beach Body in 4 Weken-programma en je gaat fit en slink de zomer in. Niet goed, geld terug.

Voorbeelden van PAPA

Wil je voorbeelden van de PAPA-formule in de praktijk? Kijk op landingspagina’s van afslankprogramma’s. Die volgen vaak de richtlijnen uit het PAPA-model.

Een eenvoudig voorbeeld van de PAPA-formule in één scherm op de website van een beveiligingsbedrijf (bron: Verisure)
En bijvoorbeeld ook op de website dit voedingssupplement zie je de PAPA-formule terug (bron: VitaePro)

Meer PAPA-voorbeelden zien? Als ik ze in het wild heb kunnen vinden, plaats ik ze hieronder. Mocht je zelf aanvullende voorbeelden van copywriting volgens het PAPA-framework kennen of tegenkomen, laat het me dan weten.

Tot besluit

Dat was PAPA, de zesde copywriting-formule uit deze serie. Lees de andere afleveringen uit deze serie nog eens na om te zien of ze ook jou kunnen helpen betere copy te schrijven.

  1. AIDA-formule
  2. PAS-formule
  3. BAB-formule
  4. 4C’s-formule
  5. PASTOR-formule

PAPA is een uitbreiding en verbetering van de simpele PAS-formule omdat deze focust op het bewijs, dat nodig is om kritische consumenten of bedrijven te overtuigen met jou in zee te gaan. Niet voor niets is dit een belangrijke les in mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen.

Het voordeel van een copywriting-formule als PAPA is dat je deze naast je landingspagina of salespage kunt leggen en kunt controleren of de belangrijkste elementen in je copy zitten.

Uiteraard geldt ook hier dat ervaren copywriters deze formule van nature al hanteren (zij combineren vaak ook verschillende formules die we in deze serie behandelen).

Heb je vragen of opmerkingen over PAPA of een andere copywriting-formule? Geef dan hieronder je commentaar.

De volgende keer is het de beurt aan de FAB-formule voor copywriting!

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties