Copywriting-formules deel 1: AIDA

AIDA (copywriting-formules deel 1)

Bijgewerkt op 10 mei 2022

Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 1 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over AIDA.

In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.

Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.

AIDA – Attention Interest Desire Action

AIDA model copywriting
Het aloude en bewezen effectieve AIDA-model (bron: siegemedia.com)

Elk blogartikel over copywriting-formules zou eigenlijk met AIDA moeten beginnen. AIDA is de moeder van alle copywriting-formules, die al meer dan 100 jaar in de marketing wordt toegepast.

Het model werd rond 1900 door de Amerikaanse reclamepionier Elias St. Elmo Lewis ontwikkeld om te helpen bij het schrijven en ontwerpen van effectieve advertenties.

De formule is zo goed en simpel dat ze vandaag de dag nog voor vrijwel alle boodschappen opgaat én dat verschillende andere copywriting-modellen vaak gewoon varianten op de aloude AIDA-formule zijn.

AIDA staat voor Attention Interest Desire Action (aandacht, interesse, verlangen, actie), waarmee het aankoopproces in 4 fasen wordt opgesplitst.

Er is in de loop der tijd ook veel kritiek gekomen op het model, omdat het zo zendergericht is en omdat klanten niet per se in deze volgorde het aankoopproces doorlopen.

Maar het voordeel is dat ook deze formule eenvoudig als een raamwerk is te gebruiken. Als je een writer’s block hebt, komt AIDA to the rescue.

  • A = Trek de aandacht van je publiek om bewustzijn te creëren.
  • I = Wek interesse op door contact te leggen met de lezer.
  • D = Wek verlangen op door te laten zien wat het voor hen betekent.
  • A = Zet je lezer aan tot actie om hem zo te converteren tot klant.

Waarom werkt AIDA?

Het AIDA-model wordt veel gebruikt in marketing, sales en public relations omdat het een eenvoudige formule biedt voor het aantrekken, binden en converteren van leads.

Copywriters (en marketeers) kunnen het AIDA-model inzetten voor verschillende middelen, zoals het schrijven van e-nieuwsbrieven, het opzetten van een verkooppagina en het schrijven van blogartikelen.

AIDA doet z’n werk al meer dan 100 jaar. Hoeveel meer bewijs van de kracht van AIDA wil je hebben?

Hoe pas je AIDA toe?

A: eis de aandacht op.

Om de lezer bij z’n lurven te grijpen, heb je een goede openingszin nodig. Sterker nog, deze openingszin (of kopregel) zou 80% van je inspanningen moeten vergen. Zo belangrijk is hij. Vraag maar aan David Ogilvy, the father of advertising.

Opvallende en aandachttrekkende copy begint bij weten wat je doelgroep belangrijk vindt. Waar liggen ze ’s nachts van wakker? Of waarvoor kun je ze juist wakker maken? Wat is hun achtergrond? Welke drempels ervaren ze?

Tips:

  • Gebruik actieve en heldere taal.
  • Zet emotie in.
  • Wees origineel en vermijd clichés.

Komen we bij de I van interesse.

Laten we ervan uitgaan dat je de aandacht hebt gewekt met een geweldige kopregel. Nu is het zaak om de aandacht lang genoeg vast te houden, zodat je potentiële klant interesse voor jouw onderwerp krijgt.

Elke zin zou naar de volgende moeten leiden, waarbij je er voor moet oppassen dat de lezer niet meteen in een brij van informatie belandt. Hij moet lezen en blijven lezen.

Dat geldt als je een e-mail schrijft, maar ook als je een landingspagina maakt of zelfs als je een blogpost als deze schrijft. Bedenk ook: maak het simpel, maar veelzeggend.

Tips:

  • Personaliseer je copy als dat mogelijk is.
  • Laat merken dat je je doelgroep begrijpt.
  • Gebruik de taal die je klant gebruikt.

Desire: wek verlangen op.

Je hebt nu als het goed is een aandachtig en geïnteresseerd publiek. Vertel ze nu wat je aanbod is en stip de voordelen van jouw product of dienst aan om de interesse om te zetten in verlangen.

Stel je eens voor hoe dit product jouw leven makkelijker of beter gaat maken?

Tips:

  • Zet eigenschappen van je product of dienst om in voordelen voor de klant.
  • Toon jouw autoriteit aan met testimonials en voorbeelden.
  • Benadruk dat jij de enige bent die deze oplossing voor je klant in petto heeft.

A: roep op tot actie.

Natuurlijk komt het uiteindelijk allemaal aan op de laatste A van AIDA. Je kunt niet helder genoeg zijn over de volgende stap die je van een potentiële klant verwacht.

Zorg voor een duidelijke button of een link naar een telefoonnummer of contactformulier. Deze opgewarmde lead wil je niet meer kwijt!

Je kunt leads die het AIDA-model hebben doorlopen verder ‘opwarmen’ in een e-mailfunnel. Je biedt dan bijvoorbeeld een e-book of een whitepaper aan dat verder ingaat op het verlangen van de klant.

Tips:

  • Laat duidelijk merken wat de klant nu moet doen.
  • Bied toegevoegde waarde in de vorm van een checklist of whitepaper.
  • Verstop je call-to-action niet.

Voorbeelden van AIDA

Wil je voorbeelden van het AIDA-model zien? Die vind je veel terug in het ‘wild’. Ik heb hier een paar recente voor je verzameld.

Voorbeeld AIDA Netflix
Een prachtig beknopt voorbeeld van AIDA op de website van Netflix (bron: netflix.nl)
AIDA: Apple gebruikt het prominent op z’n website (bron: apple.com)
Voorbeeld van AIDA op de website van CoolBlue (bron: coolblue.nl)
Voorbeeld van AIDA op mijn homepage (bron: doyoucopy.nl)

Tot besluit

Dat was AIDA, de eerste copywriting-formule uit deze serie. Je ziet het: AIDA is alom aanwezig in marketingboodschappen. Het is dan ook dé formule om op terug te vallen als je het even niet meer weet.

Heb je nog vragen? Stel ze dan in een reactie hieronder.

De volgende keer gaan we het hebben over de PAS-formule voor copywriting!

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties