Copywriting-formules deel 1: PAS

PAS (copywriting-formules deel 2)

Bijgewerkt op 20 mei 2022

Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 2 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over PAS.

In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.

Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.

PAS – Problem Agitation Solution

PAS copywriting
De bekende PAS-formule voor copywriting (bron: inkforall.com)

PAS staat voor Problem Agitation Solution of Problem Agitate Solve (probleem, irritatie, oplossing) en is een van de bekendste copywriting-formules die er zijn.

Ik vermeld dit model als een van de eerste in deze serie omdat het een eenvoudige en betrouwbare formule is die voor vrijwel elk product en elke dienst kan worden toegepast.

De copywriting-formule PAS geeft je werk een eenvoudige structuur:

  • P = Identificeer het probleem nauwkeurig.
  • A = Maak het probleem verontrustend.
  • S = Los het probleem op met jouw product of dienst.

Je kunt PAS inzetten als je een landingspagina opzet, een verkoopbrief schrijft of een advertentie of commercial maakt. Deze simpele maar doeltreffende formule converteert lezers en kijkers naar klanten.

Waarom werkt PAS?

Waarom werkt deze eenvoudige formule? Dat is al net zo simpel als de formule zelf. Mensen zijn zeer gemotiveerd als het erom gaat pijn te vermijden.

Het maakt niet uit of het nu lichamelijke, emotionele of financiële pijn is. We willen dat de pijn er niet is of weer weggaat.

Een voorbeeld:

Je hebt barstende koppijn. Je doorzoekt de keukenla naar paracetamol, de medicijnkast naar Ibuprofen, de badkamer naar aspirine. Niks, nada, niente in huis. Zul je altijd zien.

Dus je haast je naar de plaatselijke Etos, Trekpleister of Kruidvat en je vraagt om de pijnstillers die je op dat moment direct nodig hebt.

Je mompelt iets onverstaanbaars op de vraag van de cassière of je er nog hulp bij nodig hebt en je betaalt de pillen.

Maakt het je wat uit wat ze kosten? Ga je nog naar een andere winkel om de prijs te vergelijken? Misschien even bij de supermarkt in het assortiment neuzen?

Ik denk het niet. Je hebt barstende koppijn en je hebt nu een remedie nodig. Zelfs als de pillen 5 keer zo duur waren, zou je het er graag voor betalen.


Wij mensen willen nog liever pijn vermijden dan we genot willen nastreven. Daarom open je jouw teksten in het PAS-model altijd met pijn.

Hoe pas je PAS toe?

Je begint bij de P van Problem.

Welk probleem lost jouw aanbod op? Probeer wat dieper te graven dan alleen aan de oppervlakte. Het antwoord is niet altijd het eerste dat in je opkomt.

Begin zo nodig een onderzoek onder je klanten om de échte pijnpunten naar boven te halen.

In het geval van de hoofdpijn is het pijnpunt letterlijk hoofdpijn. Dat is duidelijk.

Een ander voorbeeld: waarom huren mensen een copywriter in?

Misschien vinden ze het te moeilijk om zelf teksten te schrijven. Of het kost ze te veel tijd. Mogelijk maken ze zich zorgen dat ze ingehaald worden door de concurrentie.

Het échte pijnpunt is waarschijnlijk dat ze omzet mis lopen door geen professionele copywriter in te schakelen. En je klanten weten dat al.

Nu komt de A van Agitate (irriteren, verontrusten).

Ook wel bekend als ‘wrijven in de vlek’. Gebruik emoties in je teksten om een beeld te schetsen van alle ellende en frustratie die dit probleem met zich meebrengt.

Wat kan er gebeuren als dit probleem niet wordt opgelost? Dit is het omgekeerde van stel-je-eens-voor-copywriting.

Een beetje angst kan geen kwaad, maar je moet het niet overdrijven. Je wilt niet dat je geloofwaardigheid op het spel komt te staan.

Je schetst simpelweg de gevolgen van het probleem. En dat is precies datgene waar je klanten ook al aan denken.

‘Als mijn teksten niet verbeteren, zal mijn omzet niet toenemen en zak ik ook nog verder weg in Google.’

Je hebt het probleem van je potentiële klant geïdentificeerd en geadresseerd. Nu zijn ze er klaar voor om jouw pijnstiller in te nemen.

Dat is waar de S van Solve in je tekst terugkomt.

Hier introduceer je jouw product of dienst. Precies datgene wat het probleem van je klant op gaan lossen en de pijn weg zal nemen.

Als je dienst het professioneel schrijven van teksten is, hoeven je klanten alleen maar even contact op te nemen om het op te lossen.

Voorbeelden van PAS

Benieuwd naar concrete voorbeelden van het PAS-model voor copywriting? Je komt ze zowel online als offline overal tegen, als je er maar op let.

Een simpel voorbeeld van PAS bij de promotie van mijn cursus op Soofos (bron: soofos.nl)
Tekst volgens het PAS-model op een website die ik voor een ongediertebestrijder schreef (bron: antipestcontrol.nl)
Conversiespecialist Chris Rommers laat de P van pijn letterlijk terugkomen in de tekst op zijn homepage (bron: chrisrommers.nl)
De P, de A en de S lopen een beetje door elkaar, maar verder een mooi voorbeeld van PAS-copywriting, deze commercial van Advil

Tot besluit

Dat was PAS, de tweede copywriting-formule uit deze serie. Ook PAS is een veelvoorkomend model voor copywriting die je eigenlijk altijd toe kunt passen.

Heb je nog vragen? Stel ze dan in een reactie hieronder.

De volgende keer gaan we het hebben over de BAB-formule voor copywriting!

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties