Wat kun je leren van de ‘Father of Advertising’, David Ogilvy? In zijn Confessions of an Advertising Man benoemd hij de 11 waardevolle lessen die hij in zijn werkende leven als reclameman heeft geleerd.
1. Succesvolle reclame maken is een vak. Voor een klein deel inspiratie, maar voor het grootste deel hard werk. Als je een beetje talent hebt en weet welke technieken aan de kassa werken, kom je een heel eind.
2. De verleiding om te vermaken in plaats van te verkopen is besmettelijk.
3. Het verschil tussen de ene advertentie en de andere, gemeten naar verkoop, kan oplopen tot 19 tegen één.
4. Het loont de moeite om het product te bestuderen voordat je de advertentie maakt.
5. De sleutel tot succes is de consument een voordeel te beloven. Zoals een betere smaak, een wittere wasbeurt, meer kilometers per liter, een betere teint.
6. Het doel van de meeste reclame is niet om mensen over te halen om het product te proberen, maar om hen te overtuigen om het vaker te gebruiken dan andere merken.
7. Wat in het ene land werkt, werkt vrijwel zeker ook in het andere land.
8. Redacteuren van tijdschriften zijn betere communicators dan reclamemensen. Kopieer hun technieken.
9. De meeste campagnes zijn te gecompliceerd. Ze vatten een lange lijst van doelstellingen en proberen de uiteenlopende opvattingen van te veel accountmensen te bundelen. Door te veel onderwerpen aan te stippen, bereiken ze niets. De advertenties lijken op de notulen van een vergadering.
10. Laat mannen geen reclame maken voor producten die door vrouwen worden gekocht.
11. Goede campagnes kunnen vele jaren lopen zonder hun kracht te verliezen. Mijn ooglapcampagne voor Hathaway-overhemden liep 21 jaar. Mijn campagne voor Dove loopt al 31 jaar en Dove is nu de bestverkopende zeep.
Confessions of een Advertising Man is inmiddels zeldzaam aan het worden. Als je het hele boek wilt lezen, moet op zoek naar een goed tweedehands exemplaar of bol.com in de gaten houden.
Wil je meer tips voor goede boeken over reclame en copywriting, bekijk dan dit lijstje.