Copywriting-formules deel 7: FAB

FAB (copywriting-formules deel 7)

Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 7 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over FAB.

In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.

Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.

FAB – Features Advantages Benefits

De FAB-formule in een notendop (bron: Unavine)

Het is verleidelijk om het te hebben over al die geweldige eigenschappen van je producten of diensten. Maar klanten willen alleen weten wat dat voor hen betekent en hoe het hun leven gaat veranderen.

Zeg niet:
In deze cursus copywriting leer je copywriting-strategieën waarmee je beter leert schrijven.

Zeg wel:
Je verkopen gaan door het dak omdat je precies leert hoe je op de juiste psychologische koopknoppen van je klanten moet drukken.

Je kunt nog steeds de eigenschappen noemen waar je trots op bent, maar bed ze dan wel meteen in, in de belevingswereld van de klant.

Deze copywriting-formule noemen we FAB – Features Advantages Benefits (eigenschappen, voordelen, profijt).

  • F = Wat doet jouw product of dienst? Wat heb je te bieden?
  • A = Welk probleem lost dit op? Wat heb ik eraan?
  • B = Waarom is dit relevant voor de lezer? Wat betekent het voor mij?

Begin je tekst met een functie of eigenschap, vertel direct daarna het voordeel ten opzichte van de concurrentie en leg uit waarom dat relevant is voor de klant.

FAB is zo belangrijk dat ik er mijn eerste les in mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen aan heb gewijd!

Waarom werkt FAB?

De FAB-formule is een bewezen formule voor copywriting. Om dit model goed toe te kunnen passen, moet je namelijk voldoende kennis van zaken over het product of de dienst én de mogelijke gebruiker hebben.

Zo dwingt dit model je tot meer onderzoek, voordat je een tekst gaat schrijven. Als je er de moeite in steekt, werkt FAB werkelijk fabuleus.

Het grote voordeel van FAB is dat het in één regel is toe te passen. Daarom is FAB een uitstekende copywriting-formule om betere kopregels te schrijven.

Hoe pas je FAB toe?

Features. Bepaal wat je aanbiedt.

Als je het hebt over de eigenschappen van een product of dienst, dan noem je bepaalde kenmerken, waarmee je het publiek informeert. Kennis van deze unieke eigenschappen biedt meer mogelijkheden om je product of dienst te verkopen.

Waar je echter voor moet oppassen, is dat je in je tekst niet verder gaat dan het aanstippen van die features. Dat zegt jou als verkoper van het product of de dienst wel genoeg, maar de potentiële klant niet.

Advantages. Waarom de klant voor jouw product zou moeten kiezen.

Je moet het over de advantages hebben, ofwel over de voordelen voor de klant. Welk probleem lost jouw product of dienst op? Wat is het grote voordeel daarvan?

Benefits. Wat betekent het kopen van dit product voor de klant?

Leg kort en bondig uit waarom juist dit voordeel relevant is voor de lezer en hoe het zijn leven gaat verbeteren.

Tips:

  • Gebruik de taal van je doelgroep in je tekst.
  • Gebruik werkwoorden, emotiewoorden en krachtige bijvoeglijk naamwoorden.
  • Gebruik FAB in combinatie met alle andere copytips en je kopregels worden onverslaanbaar.

Voorbeelden van FAB

Tijd voor wat fabuleuze FAB-voorbeelden. En zoals altijd is Apple een schoolvoorbeeld van uitstekende copywriting. Lees maar even mee.

Apple Watch

  • Features: tientallen workouts, 75 miljoen songs, groot display, waterdicht.
  • Advantages: je ziet je resultaten sneller en duidelijker.
  • Benefits: met Apple Watch haal je alles eruit wat erin zit.
Voor FAB-voorbeelden kun je altijd goed bij Apple terecht (bron: Apple)
ParkMobile maakt enthousiast gebruik van de FAB-formule en opent met de échte benefits (bron: ParkMobile)
Een voorbeeld van FAB-copywriting bij een online supermarkt (bron: Picnic)

Tot besluit

Dat was het alweer voor FAB, copywriting-formule nummer 7 in deze serie. Lees de blogartikelen over de andere formules uit deze serie nog eens na. Als je niet weet waar je met copywriting moet beginnen, dan is dit een enorm waardevol rijtje:

  1. AIDA-formule
  2. PAS-formule
  3. BAB-formule
  4. 4C’s-formule
  5. PASTOR-formule
  6. PAPA-formule

FAB is een simpel model en tegelijkertijd broodnodig om welke producten of diensten dan ook aan de man of vrouw te krijgen. Niet voor niets is deze focus op achtereenvolgens eigenschappen, voordelen en profijt les nummer 1 in mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen.

Een groot pluspunt van FAB is ook dat het in één regel is toe te passen. Daarom is FAB een uitstekende copywriting-formule om betere kopregels te schrijven. Dat is de eerste stap om lezers te binden en maakt dat goede content geweldige content wordt. Leg FAB ook eens over je homepage, productbeschrijving of verkooppagina en check of je aan de eisen van het model hebt voldaan.

FAB laat zich goed combineren met de AIDA-formule. Als je bij het Interest-gedeelte van die formule bent aanbeland, helpt FAB je om dit uit te bouwen.

Ervaren copywriters vertelt FAB niets nieuws. Die weten al precies dat ze eigenschappen om moet zetten in voordelen voor de klant. Als beginnende copywriter heb je hier echter een geweldige houvast aan. Vergeet niet FAB te combineren met de andere copywriting-formules!

Heb je vragen of opmerkingen over FAB of over een of meer van de andere copywriting-formules? Geef dan hieronder je reactie.

De volgende keer kijken we naar de ACCA-formule voor copywriting!

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties