Copywriting-formules deel 3: BAB

BAB (copywriting-formules deel 3)

Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 3 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over BAB.

In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.

Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.

BAB – Before After Bridge

De beroemde BAB-formule voor copywriting (bron: simplified.co)

Copywriting-formule nummer 3: BAB. Dat staat voor Before After Bridge (vooraf, erna, brug). Een heel bekende copywriting-formule, die uitblinkt door z’n simpelheid. En als je je al wat langer met copywriting bezighoudt, dan weet je dat simpeler meestal beter betekent.

Of je nu de klikratio (CTR) van je e-mails wilt verhogen, een aansprekende kop wilt schrijven of een pakkend intro voor je blogartikel nodig hebt, de BAB-formule voor copywriting gaat je enorm helpen.

Met een simpele opvolging van 3 stappen beweeg je jouw publiek ertoe nu actie te ondernemen.

  • B = Beschrijft een probleem dat je potentiële klant ervaart.
  • A = De situatie waarin het probleem is opgelost.
  • B = Presenteert jouw product of dienst als de weg naar de oplossing van het probleem.

Waarom werkt BAB?

BAB bouwt vertrouwen op bij je publiek: als je jouw potentiële klant laat zien dat je zijn problemen begrijpt en erom geeft, sla je een brug naar de oplossing. Met emotionele sleutelwoorden in je copy verhoog je vervolgens de conversie.

Een voorbeeld:

Omdat je auto al wat jaartjes meegaat, loop je het risico dat er plotseling iets stuk gaat. En je zult zien: dat gebeurt altijd net op een moment dat je er niet op zit te wachten: wanneer je op vakantie bent of wanneer je de kinderen van school op moet halen.

Stel je eens voor hoe prettig het zou zijn dat je je geen zorgen hoeft te maken over onverwachte uitgaven of plotselinge reparaties. Dat je een auto hebt die het altijd vlekkeloos doet en waar je nooit over in de stress hoeft te zitten? Zo hou je tijd en energie over voor zaken die écht belangrijk zijn.

Met personal lease betaal je net zoveel als voor jouw oude tweedehandsje, maar kun je een gloednieuwe auto rijden. Met een belangrijk verschil: je betaalt een vast bedrag per maand en daarvoor heb je gegarandeerd een fijne en betrouwbare auto. En heeft je auto onderhoud nodig? Dan krijg je gewoon een vervangend exemplaar. Een hele geruststelling!

Hoe pas je BAB toe?

Schets de B van Before.

Je begint met het schilderen van een beeld van de wereld van de lezer. Het belangrijkste aspect van de techniek is dat de lezers zichzelf herkennen in het beeld en beseffen dat het probleem dat je beschrijft in feite een deel van hun realiteit is.

Laat de A van After zien.

Schets nu een wereld waarin het probleem niet meer bestaat. Hoe anders ziet het leven van je doelgroep eruit met de oplossing? Laat je publiek weten hoe goed dit voelt en wek belangstelling over hoe deze verandering plaatvond.

Presenteer de B van Bridge.

Het is nu tijd om jouw oplossing te presenteren als een brug tussen de van Before en de wereld van After. Bied je publiek jouw product of dienst aan als een oplossing die leidt naar deze betere, prettigere plek.

Tips:

  • Zorg dat je je publiek kent en weet waar ze mee worstelen.
  • Schrijf in de taal van je doelgroep, met de woorden die zij gebruiken.
  • Gebruik taal die een goed gevoel, hoop of vrijheid creëert.
  • Pas het eventuele beeldgebruik ook op BAB aan, bijvoorbeeld met een situatie voor en na.

Voorbeelden van BAB

Natuurlijk wil je een paar goede voorbeelden van de BAB-formule zien. Hier heb ik er enkele voor je verzameld. Heb je andere goede voorbeelden gezien? Laat het me dan weten in een reactie onder dit artikel.

Een klassiek voorbeeld van Before After Bridge (bron: simplified.co)
Deze software zet BAB letterlijk in de tekst op de homepage in (bron: basecamp.com)
Een voorbeeldje van Before After Bridge in een blogartikel op mijn eigen website (bron: doyoucopy.nl)
In deze commercial zet Advil ‘before’ en ‘after’ ook letterlijk in
BAB in z’n puurste vorm: ‘man hungry’ (before) – ‘ding dong’ (bridge, de oplossing) – ‘pizza’ (after) (bron: me.me)
Wratten. Wartner. Weg. (bron: facebook.com/WartnerDE/)

Tot besluit

Dat was BAB, de derde copywriting-formule uit deze serie. Je ziet het aan de voorbeelden: BAB is copywriting in z’n simpelste vorm.

Met BAB laat je de situatie voor en na het probleem zien en je presenteert jouw product of dienst als de oplossing. De volgorde B-A-B staat niet precies vast, zoals je ook al in de bovenstaande voorbeelden kon zien. Het kan dus net zo goed B-B-A zijn.

Heb je nog vragen? Stel ze dan in een reactie hieronder.

De volgende keer gaan we het hebben over de 4C-formule voor copywriting!

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties