Copywriting-formules deel 4: 4C's

4C’s (copywriting-formules deel 4)

Bijgewerkt op 1 november 2022

Nee, het schrijven van overtuigende teksten kun je niet 1-op-1 in een formule gieten. Maar zo’n copywriting-formule kan je wel helpen een slim raamwerk te hanteren, waarmee je je schrijfwerk direct kunt verbeteren. In deel 4 van deze serie blogartikelen wil ik het met je hebben over de 4C’s.

In de blogserie over copywriting-formules geef ik je de waardevolste en in de praktijk bewezen formules en modellen, laat je zien waarom ze werken en geef je aanwijzingen om ze zelf toe te passen in de teksten op je website, in nieuwsbrieven en op sociale media.

Tenslotte geef ik per formule één of meer voorbeelden uit de praktijk. Deze voorbeelden zal ik de komende tijd nog wel wat aanvullen, bijvoorbeeld als ze ik in het ‘wild’ tegenkom.

4C’s – Clear Concise Compelling Credible

De 4C-formule voor copywriting (bron: CoSchedule)

Bob Bly, een van de bekendste Amerikaanse copywriters en auteur van vele boeken, waaronder The Copywriters’ Handbook.

Bob geeft aan dat hij een groot voorstander is van copywriting-formules, omdat ze:

  1. Makkelijk te onthouden en toe te passen zijn.
  2. Niet voor niets zijn uitgegroeid tot bekende formules: ze maken je teksten 2 keer zo effectief in de helft van de tijd.

De 4C-formule voor copywriting is een eigen model van Bly. Hij presenteert de formule in zijn The Business-to-Business Marketing Handbook.

Deze formule (Clear, Concise, Compelling, Credible) dicteert dat elk stuk copywriting duidelijk, beknopt, overtuigend en geloofwaardig moet zijn.

  • Clear = Je tekst moet door iedereen begrepen worden. Gebruik eenvoudige woorden, korte zinnen, tussenkoppen en opsommingstekens in je verhaal. Maar begin ermee dat je precies weet wie je publiek is en wat ze willen.
  • Concise = Breng de informatie over in zo min mogelijk tekst.
  • Compelling = Je tekst moet interessant genoeg zijn om daadwerkelijk te lezen. Focus op de lezer en zijn behoeften, problemen en verlangens.
  • Credible = Ten slotte moet je copy geloofwaardig zijn. Haal bewijs aan, vermeld onderzoek, voeg testimonials en keurmerken toe. Overwin de scepsis van je lezer.

Waarom werken de 4C’s?

Volgens Bob Bly is het simpel: deze copywriting-formule werkt omdat ze puur gericht is op de klant en het afwerken van de 4C’s je dwingt om de belangrijkste richtlijnen voor copy na te leven.

Hoe pas je de 4C’s toe?

Zorg dat je boodschap Clear is.

Dit begint erbij dat je precies moet weten wat je met je teksten verkoopt en wat dat voor je klanten betekent. Als je de voordelen van jouw product of dienst (of die van je klant) zelf niet begrijpt, zul je nooit helder kunnen schrijven.

Verder geldt hier al het advies dat je al kent: gebruik geen woorden die je doelgroep mogelijk niet kent, hanteer korte alinea’s met duidelijke tussenkoppen.

Maak je verhaal Concise.

Concise is beknopt. Dat is trouwens geen synoniem voor kort. Beknopt betekent dat je het hele verhaal vertelt in zo min mogelijk woorden.

Laat alle overbodigheid en niet ter zake doende informatie weg. Maar geef wel alle informatie die lezers nodig hebben om een beslissing over de aankoop te kunnen nemen.

Bij duurdere producten of diensten gaat dat om meer informatie dan bij goedkopere.

Compelling.

Een beknopt stuk tekst dat makkelijk te lezen is. Dan ben je al een heel eind, maar het is niet genoeg. Je copy moet namelijk ook interessant en overtuigend zijn.

Een veelvoorkomend probleem met slechte teksten is dat ze alleen interessant zijn voor de zender, niet voor de ontvanger.

Het gaat de lezer niet om jou of je bedrijf, maar om hoe je zijn probleem op kunt lossen. Richt je in je teksten op de lezer en zijn belevingswereld.

Vergeet niet om Credible te zijn.

We leven in het tijdperk van scepsis. Lezers zijn geneigd om je te wantrouwen, zeker als ze het idee hebben dat je ze iets wilt verkopen.

Je moet ze dus voor je zien te winnen door geloofwaardig over te komen. Een van de manieren waarop je dit kunt doen, is door autoriteit op te bouwen. Zelf doe ik dit bijvoorbeeld door veel blogartikelen over mijn vakgebied op dit blog te publiceren.

Maar er zijn meer instrumenten die je kunt inzetten. Klantervaringen bijvoorbeeld. Vertel niet zelf hoe goed je bent, maar laat anderen dat doen.

Vermeldingen van jouw bedrijf of je product of dienst in andere betrouwbare bronnen (zoals op nieuwswebsites) geeft ook een boost aan je geloofwaardigheid.

Verder kun je een niet-goed-geld-terug-garantie geven om je geloofwaardigheid verder te vergroten. Als je zelf in je product of dienst gelooft, is het immers makkelijk om hier soepel mee te zijn.

Voorbeelden van de 4C’s

Je wilt voorbeelden van de 4C-formule? Hier komen ze.

Allereerst een voorbeeld uit mijn eigen praktijk:

Vind je copywriting moeilijk? In mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen leer ik je alles wat je moet weten. 100% Tevredenheidsgarantie.

De bovenstaande advertentie voldoet aan de copywriting-formule van de 4C’s.

  1. Het is duidelijk dat de advertentie het pijnpunt aanstipt.
  2. Het verhaal is beknopt: in 20 woorden weet de lezer wat hij moet weten.
  3. Voor iemand die interesse heeft in copywriting, is dit een interessante boodschap.
  4. Door de 100% Tevredenheidsgarantie toe te voegen, maak ik de advertentie geloofwaardig.
De website van Ring (bekend van de videodoorbellen) is een mooi voorbeeld van de 4C’s (bron: ring.com)
Online bank Brand New Day pas ook de 4C-formule voor copywriting toe (bron: new.brandnewday.nl)
4C aan het werk bij WW (bron: weightwatchers.com)
Op platforms als Instagram moet je feitelijk altijd het 4C-model toepassen (bron: Instagram)

Tot besluit

Dat waren de 4C’s, de vierde copywriting-formule uit deze serie. De 4C’s bieden goede handvatten om steeds te blijven letten op helderheid, beknoptheid, meeslependheid en geloofwaardigheid.

Een goede copywriter verwerkt ze automatisch in z’n teksten, maar als je nog niet zo ervaren bent, zou je hier vooral mee moeten oefenen.

Heb je nog vragen over de 4C’s of een andere copywriting-formule? Stel ze dan in een reactie hieronder.

De volgende keer is het de beurt aan de PASTOR-formule voor copywriting!

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
stephane

Beste,

Welke toepassing kent de copywriting 4C’s?
Kan ik dat gebruiken voor Instagram en of TikTok teksten?

Stephane

Kan je hier eens een toepassingsvoorbeeld geven voor social media voor TikTok en Instagram?