Goed schrijven gaat vaak meer om wat je weglaat dan om wat je schrijft. Hier zijn 7 dingen die je meteen zou moeten schrappen.
1. Cryptische koppen
Niets zo vervelend als een kop die niet resoneert. Klikken ze niet? Dan is de kop waarschijnlijk te vaag of te cryptisch. Zorg ervoor dat je de lezer aanspreekt en dat-ie weet wat-ie kan verwachten. (En los die belofte in, anders is het clickbait).
2. Te veel verschillende call-to-actions
Doe dit, bel ons op, laat ons terugbellen, download dit, schrijf je in. Sommige teksten bevatten te veel call-to-actions, waardoor helemaal niemand meer in actie komt. Gemiste kans.
Maak je CTA’s uniform en stuur je lezers niet het bos in. Weet wat de belangrijkste actie is die de lezer na lezing moet nemen.
3. Clichés in tekst en beeld
Ik heb het al eens gehad over de vele typemachines die websites van freelance copywriters sieren (om het maar niet te hebben over de in de inkt gedoopte kroontjespennen). Bij de eerste websites in 1997 was dat wellicht ludiek, maar nu is het een hemeltergend cliché.
(Ja, nu ga je zoeken naar een typemachine op mijn site en die ga je vinden ook, mea culpa, xmea maxima culpa. Maar niet prominent op de homepage, oké?).
Ook in tekst kom ik ze nog vaak tegen. ‘Service staat hier hoog in het vaandel’, ‘Welkom op onze website’ en ‘De klant is koning’. Dan moet je echt met betere teksten komen.
De grote copywriter Jaap Toorenaar zei het lang geleden al:
‘Reclame is een strijd tegen de clichés en dan moet je niet teveel zinnen zeggen die kloppen. Dingen die een beetje scheefstaan, die vallen op.
Buig die standaarduitdrukkingen en spreekwoorden dus maar om. Begin met CTRL+F op je eigen website.
4. Lange blokken tekst
80% van je publiek leest van een klein scherm en als iets vervelend is, is het lange teksten lezen van een klein scherm. Haal die lange blokken tekst weg door wat vaker een witregel in te voegen en door platte tekst af te wisselen met opsommingen, afbeeldingen en tussenkoppen.
Maak ook zinnen niet langer dan nodig is. En wissel af in zinslengte.
5. Woorden die niemand begrijpt
Je komt niet slimmer over door dure woorden in je teksten te gebruiken. Schrap jargon en vertel het in gewone taal. Dan ziet iedereen meteen of je het zelf wel snapt.
6. De lijdende vorm
Teksten waarin steeds de lijdende vorm wordt gebruikt, worden slechter gelezen. Oeps, nu doe ik het zelf ook. Ik bedoel: schrap de lijdende vorm zo veel mogelijk!
De lijdende vorm maakt je zinnen onnodig ingewikkeld. De lezer weet niet precies wie iets zegt. Soms wil je dat effect juist bereiken, maar meestal wil je helderheid en duidelijkheid.
7. Luie woorden
Bijwoorden als ‘heel’, ‘erg’ en zeker ‘heel erg’ moet je altijd uit je teksten schrappen. ‘Ik heb heel erg honger’ is bijna betekenisloos geworden. Onze tieners zeggen dit een paar keer per dag. Kies in plaats daarvan betere, betekenisvolle worden. ‘Ik ben uitgehongerd’ of misschien wel als een metafoor: ‘Ik zou een paard op kunnen’.
Vergelijk ook ‘Ik ben heel erg moe’ met ‘Ik plof nu lekker neer op de bank met Netflix’.
Beeld: Microsoft Designer AI.