11 eenvoudige manieren om dramatisch meer pageviews te genereren

11 eenvoudige manieren om dramatisch meer pageviews te genereren

Bijgewerkt op

Ik heb het hier al regelmatig gehad over tips en tricks waarmee je meer bezoekers op je website krijgt. Meer bezoekers is natuurlijk geweldig, maar je moet er tegelijkertijd voor zorgen dat die bezoekers méér pagina’s gaan bekijken. Dan heb ik het dus over het aantal pageviews, ofwel het aantal keren dat een bezoeker een pagina bezoekt.

11 eenvoudige manieren om dramatisch meer pageviews te genereren

Waarom zijn pageviews belangrijk?

Voor uitgevers van websites die afhankelijk zijn van inkomsten, zijn pageviews – paginaweergaven in goed Nederlands – van het grootste belang. Elke keer dat een pagina wordt geladen, worden de advertenties daarop ook geladen. En die uitgever krijgt betaald per 1.000 impressies. Meer pageviews is dan simpelweg meer omzet.

Pageviews zijn ook belangrijk omdat ze iets zeggen over hoe interessant de content op je website is. Als het aantal pageviews bijna gelijk is aan het aantal unieke bezoekers, verlaten de meeste bezoekers meteen weer je website. Zonder even rond te kijken. Dat is niet alleen een gemiste kans voor jouw bedrijf (betrokken bezoekers zullen eerder converteren in klanten), maar geeft ook een slecht signaal af aan zoekmachines. Kennelijk was jouw website niet interessant genoeg voor die specifieke zoekopdracht.

Kortom, het aantal bezochte pagina’s van een bezoeker en de tijd die hij op die pagina’s spendeert, zijn niet te onderschatten factoren. Bovendien zijn deze cijfers vaak vrij eenvoudig omhoog te krijgen, omdat je zelf veel invloed hebt over wat er op de pagina gebeurt. Het is veel moeilijker om het aantal unieke bezoekers omhoog te krijgen.

Ga maar na. Stel, je hebt nu 10.000 bezoekers per maand. Is het makkelijker om daarvan 12.000 bezoekers per maand te maken of om het aantal pagina’s dat deze bezoekers bekijken met 20% te verhogen?

In de meeste gevallen is de tweede optie bizar eenvoudig.

In dit artikel wil ik je graag een aantal tips meegeven om met vrij makkelijke ingrepen dramatisch meer pageviews te genereren. En zo in potentie meer klanten uit je website te halen en een hogere ranking in de zoekmachines te scoren.

1. Meer bloggen, meer pageviews

Als een bezoeker op jouw blog terechtkomt, dan is-ie waarschijnlijk geïnteresseerd in wat je erover te vertellen hebt. De kans is dan ook groot dat hij (of zij, natuurlijk) meer blogs over hetzelfde onderwerp wil lezen. Gerelateerde blogs aan het einde van de pagina kunnen een wonder doen voor het aantal pageviews. Maar dan moet je natuurlijk wel over die content beschikken. De oplossing: ga meer bloggen. Dat levert je niet alleen meer bezoekers, maar ook meer pageviews op.

Ja, bloggen kost tijd. Maar goede content op je website zou voor veel bedrijven een kernactiviteit moeten zijn. Zie ook punt 11.

2. Wijs bezoekers op gerelateerde content

Deze tips vloeit rechtstreeks voort uit de eerste. Je kunt veel content op je website hebben staan, waardoor het aantal bezoekers hoogstwaarschijnlijk toe zal nemen. Als je die bezoekers eenmaal op je website hebt, wil je graag dat ze meer pagina’s bekijken. Een goede tip is om aan het einde van je artikel een aantal gerelateerde artikelen op te nemen, waarnaar een gebruiker makkelijk door kan klikken. Dit is met behulp van WordPress en een plugin heel simpel te realiseren.

Omdat lang niet iedereen een artikel helemaal tot het einde leest, moet je echter meer doen om je bezoekers op mogelijk andere interessante content te wijzen. Zelf maak ik gebruik van een tool die automatisch links naar andere relevante pagina’s in de content toevoegt. Je ziet de tool ook in dit artikel in actie.

3. Verbeter de kopregels van je artikelen

Betere kopregels zorgen voor een betere doorklikratio (CTR). Dat is niet alleen belangrijk om bezoekers vanuit zoekmachines en sociale media naar jouw website te lokken (en niet naar die van je concurrent), maar ook om bezoekers op je website te verleiden meer pagina’s te bezoeken. Begin dus vandaag nog met het verbeteren van je koppen en gebruik daarvoor de tips die ik eerder op mijn Doyoucopy-blog heb gegeven.

Hetzelfde geldt trouwens voor de tussenkoppen van je artikelen. Als je die regelmatig en op de goede manier weer in te zetten, verhoog je de kans dat je bezoekers door blijven lezen.

4. Snelheid van je website

Een snelle website is een website met meer pageviews. Als het te lang duurt voordat één pagina geladen is, zijn je bezoekers het meteen al zat. En let op: websitebezoekers hebben altijd haast omdat ze naar oplossingen zoeken. En wel meteen. Een slimme ondernemer of webmarketeer pakt de laadsneltijd van de pagina’s dus aan.

Een quick win is meestal de hosting. Als je nu bij een budgethostingpartij zit en je betaalt slechts een euro of vijf per maand voor shared hosting (jouw website op een server samen met een heleboel andere websites), dan zal je website nooit supersnel zijn.

Maar op je pagina kun je vaak ook al het een en ander doen om de snelheid te vergroten. Kijk eens naar het formaat van je afbeeldingen, bijvoorbeeld. Zijn die niet te zwaar voor het doel? Zo zorg ik er zelf voor dat mijn afbeeldingen op deze site maximaal 800 pixels breed zijn en niet zwaarder dan 100 KB per stuk. Daarnaast is het slim om kritisch te zijn op alle opsmuk in de form van plugins en grafische tierelantijnen. Heb je echt alles nodig? Zie ook punt 10.

Heb je ook al caching voor je website ingesteld? Zo voorkom je dat alle elementen voor iedere bezoeker apart worden ingeladen. Sommige niet-dynamische elementen op je pagina hoeven niet steeds ververst te worden. Met een cache-plugin voor je WordPress-website behaal je vaak meteen snelheidswinst.

Testen met een goede pagespeed-tool zoals die van Pingdom of Webpagetest kan mooie inzichten opleveren. Vergeet niet dat je meer dan alleen de homepage moet testen, omdat bezoekers meestal via andere ingangen op je website komen.

5. Zorg ervoor dat bezoekers weten wat ze moeten doen

Daar is-ie weer: de call-to-action. Ik blijf het zeggen omdat het in de praktijk lastig blijkt elke pagina een call-to-action of een ‘oproep-tot-actie’ mee te geven. Om een bezoeker een volgende pagina te laten bezoeken of te laten doorklikken naar een verkooppagina, moet je hem wel vragen om dat te doen. En dat ook nog eens op een opvallende manier.

Wil je kliks naar andere pagina’s op je website, dan moet je zorgen voor opvallende buttons of andere elementen die de bezoeker helpen om zijn weg op jouw website te vinden. Experimenteer met de grootte en de kleur van elementen om te zien wat het beste werkt voor jouw bezoekers.

6. Beantwoordt je pagina aan de verwachtingen?

Krijg je wel veel bezoekers op je pagina of artikel, maar gebeurt er vervolgens niets? Dan kan het zijn dat de pagina niet aan de verwachtingen van de bezoeker voldoet. Heb je iets beloofd wat je niet nakomt? Kan de pagina aantrekkelijker worden vormgeven met tussenkoppen, beter beeldmateriaal of diepgravendere teksten? Testen wat werkt voor jouw bezoekers zou je doorlopend moeten doen.

7. Vergeet de links niet

De basis van het internet is een netwerk van websites die met elkaar verbonden zijn. We vergeten nog weleens dat we links naar relevante content aan moeten maken, waar dat kan en gewenst is. Dat hoeft niet per se naar andere websites (dan ben je de bezoeker kwijt), maar kan ook naar oudere artikelen op je eigen website.

Dat doe ik hier ook. Als ik over iets schrijf wat ik een tijd geleden al behandeld heb, dan maak ik een relevante link aan. Dit wordt natuurlijk lastiger met het groter worden van je website of blog. Je kunt je niet meer alles herinneren. Gelukkig zijn er ook manieren om het een en ander te automatiseren. Bijvoorbeeld via plugins voor WordPress.

Denk er ook aan dat je links in goedbezochte, oudere blogs aan kunt maken naar nieuwere content. Als je bij die populaire artikelen van een tijd terug iets schrijft als ‘Ik heb over dit onderwerp kort geleden een nieuwe blogpost geschreven die je hier kunt lezen’, dan zal een bezoeker geneigd zijn om ook het nieuwe artikel te bekijken. Zo heb ik zelf onlangs een update gemaakt van mijn blogpost over het verschil tussen tekstschrijvers en copywriters, waarin de vraag ‘wat is een copywriter?‘ nog duidelijker wordt beantwoord.

8. Deel langere blogartikelen op

Van langere blogartikelen kun je vrij gemakkelijk een serie van twee, drie, vier of vijf blogposts maken. Aan het einde van elk artikel geef je de link naar het volgende artikel. Hoppa, weer een pageview erbij!

Op dezelfde manier kun je ook een paginering aanbrengen. Let hiermee wel op dat je de bezoekers niet irriteert. Veel mensen vinden het vervelend als een relatief kort artikel een doorklik heeft naar een volgende pagina. Scrollen is al lang veel gewoner en gemakkelijker. En af en toe een langer artikel is weer goed voor de waardering van die pagina in de zoekmachines.

9. Maak het makkelijk om je content te delen

Het is ongelooflijk hoeveel websites het nog steeds niet makkelijk maken om content met één klik te delen op de belangrijkste sociale netwerken. Het kan zo simpel zijn als een deelknop voor Facebook of Twitter onder aan je artikel (of beter nog: een button die met je meescrolt door het artikel heen).

Door het makkelijk te maken om jouw content te delen, genereer je gemakkelijk nieuwe bezoekers en pageviews.

10. Hou je website eenvoudig

Een simpele website is een website die makkelijk is in gebruik, die snel laadt en die bezoekers laat vinden wat ze zoeken. Veel websites staan echter vol met elementen, call-to-actions (begrijp me niet verkeerd, eentje is altijd goed!) of advertenties die de aandacht van de content afleiden.

Je ziet steeds dat eenvoudige websites met goede content hoger scoren op pageviews. Stop die zijbalk of sidebar dus vooral niet te vol, maar hou het lekker clean. En vergeet de zoekfunctie niet om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken nieuwe pagina’s op je site te bezoeken.

11. Focus op kwaliteit

Dit is eigenlijk het belangrijkste punt, waar je het meeste tijd in zou moeten steken. Als je zorgt voor kwaliteitscontent, zullen lezers meer willen zien.

Hoe vaak ben je zelf niet op een nieuwe website aanbeland, om er vervolgens een middelmatig artikel te lezen en weer weg te gaan?

Echte kwaliteit verlaagt de bouncerate (het aantal bezoekers dat je website al na een paar seconden weer verlaat), verhoogt de betrokkenheid en verhoogt het aantal pageviews.

Schrijf over onderwerpen die oplossingen bieden. Die je bezoekers helpen iets gedaan te krijgen. Die je bezoekers iets leren wat ze nog niet wisten.

Let er ook op dat je inleiding staat als een huis. Die moet je bezoekers verleiden om het hele artikel (en het liefst een paar andere) te gaan lezen. Besteed daar dus extra aandacht aan, net als aan de koppen.

Alles voor de pageviews

Wat doe jij al om het aantal pageviews op je website of blog te verhogen? Deel jouw tips hieronder. Ik ben benieuwd!

Bronnen: inc.com, quicksprout.com, marketingtechblog.com, problogger.com, foto: Pixabay.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *