Wat je moet weten over de meta description

Laatste update: 21 april 2017 om 1:14 pm

meta-descriptions-tag

Als SEO-copywriter wordt mij vaak gevraagd de teksten van websites te beoordelen en waar nodig te herschrijven. Beter geschreven webteksten kunnen inderdaad voor een betere posities in de zoekmachines zorgen. Maar vaak is de grootste winst nog te boeken met het aanvullen van ontbrekende informatie. Zoals bij de meta description.

Zo heb ik jullie eerder al eens bijgepraat over de ‘title tag’, ofwel de titel van je webpagina. De titel van je pagina’s is een van de belangrijkste beoordelingsfactoren voor de zoekmachines en mag dus ook nooit worden vergeten bij het schrijven of optimaliseren van webteksten. Een andere belangrijke ‘tag’ is de zogenoemde ‘meta description’. Hierin staat een korte beschrijving van de tekst op de desbetreffende pagina. De description-tag is niet zo belangrijk vanuit direct SEO-oogpunt (dat heeft Google bevestigd), maar wél voor bezoekers. En voor hen maak je uiteindelijk je pagina!

De description-tag wordt echter vaak vergeten toe te voegen. Zoekmachines zoals Google gebruiken dan zelf een tekst van je website, waarin het zoekwoord van de gebruiker terugkomt. Je begrijpt misschien wel dat dit geen ideale situatie is. Zo kan Google je in plaats van een mooie, overtuigende tekst waarom je de pagina moet bezoeken, een paar droge menu-items voorschotelen.

Een goede meta-description werkt als een call-to-action en zorgt voor extra verkeer vanuit de zoekmachines naar jouw website. Door te zorgen voor meer kliks naar jouw website, kan een goede meta-description zelfs zorgen voor een betere positie in de zoekmachines! Voor andere zoekmachines dan Google kan de meta-description ook op zichzelf een ranking-factor zijn. Kortom, alle redenen voor enkele tips:

LEES OOK:  "Maak het simpel, maar veelzeggend."

1. Gebruik zoekwoorden

Als het goed is, geeft de titel van de pagina goed weer waar de pagina over gaat. Op de pagina zelf gebruik je natuurlijk koppen en teksten waar de zoekwoorden in terugkomen. Doe dat ook met de meta-description. Gebruik hierin de belangrijkste zoektermen voor de gebruiker. Zoektermen die overeenkomen met de zoekopdracht, worden vetgedrukt weergegeven, wat de CTR (= click through rate) naar je website verder verhoogt!

2. Verleid je bezoekers

Het doel van een meta-description in de zoekresultaten van Google is om een nadere specificatie van de paginatitel te geven. Hier ligt je kans om ervoor te zorgen dat gebruikers doorklikken naar jouw website. Zorg ervoor dat je omschrijving onweerstaanbaar is! Wat zijn de usp’s van je product?

3. Zorgt voor de call-to-action

Maak het voor de gebruiker zo concreet mogelijk. Zeg helder wat hij op de pagina moet gaan doen. Bijvoorbeeld: ‘Vraag direct een brochure aan’, ‘Bereid u nu voor op uw reis naar Rome’ of ‘Check direct hoeveel u kunt besparen’.

4. Neem je bedrijfsnaam op

Het komt voor dat de bedrijfsnaam niet zichtbaar is in de titel van de pagina. Bijvoorbeeld omdat de bezoeker op een blog van je website terechtkomt en de bedrijfsnaam helemaal achteraan in de titel staat. Herhaal daarom de naam van je organisatie of je product in de meta description. Dit zorgt voor herkenning bij mensen die bekend zijn met jouw bedrijf of je producten.

5. Niet te lang, niet te kort

Let op de lengte van de meta-description. Als deze te lang is, past de omschrijving niet meer onder de titel. Hoeft geen probleem te zijn, als de verleiding en de call-to-action maar sterk genoeg zijn. Een omschrijving die te kort is, is een gemiste kans. Je kunt er dan waarschijnlijk meer zoekwoorden in verwerken. Een ideale lengte ligt rond de 150 karakters.

LEES OOK:  Portfoliowebsite in beeld

Meer weten over zoekmachineoptimalisatie of over het schrijven van betere teksten? Neem contact op met SEO-copywriter Edward Hendriks.

2 Comments. Leave new

Leuk! Nou snap ik hem 🙂

Beantwoorden

Da’s helder! Bedankt

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *