Een goede reclametekst schrijven: 9 tips

Laatste update: 24 november 2017 om 9:59 am

Hoe schrijf je een goede reclametekst? Veel oefenen is belangrijk, maar je hoeft natuurlijk niet opnieuw het wiel uit te vinden. Hier zijn negen tips die je maar beter in je oren knoopt als je de beste reclametekst voor jouw business wilt schrijven.

9 tips voor een goede reclametekst

1. Weet voor wie je schrijft

Wacht even, voordat je begint met die reclametekst te schrijven. Denk eerst goed na voor wie je het eigenlijk doet. Zijn het artsen, gezinnen met kinderen, dierenliefhebbers? Hoe specifieker je je doelgroep kunt formuleren, hoe beter. Je kunt dan rekening houden met de aanspreekvorm, de toon en stijl en de inhoud van je reclametekst.

2. Schrijf vanuit klantvoordelen

Logisch dat je enthousiast bent over je technisch hoogstaande product, over die geavanceerde software, over je speciale 360-graden-model-dienstverlening. Maar bedenk je: wat betekent dat voor de klant? Wat heeft hij of zij eraan? Schrijf je tekst vanuit de klant en benoem de eigenschappen van je product of diensten vanuit de voordelen voor hem of haar. Anders heb je het alleen maar over producteigenschappen en daar wordt uiteindelijk niemand warm van (behalve jijzelf).

LEES OOK:  Een waanzinnig snelle weg naar online succes

3. Benoem het grootste voordeel eerst

‘Shoot your biggest gun first’ zeggen de Amerikanen. En daarin hebben ze groot gelijk. Het grootste voordeel van jouw product of dienst is je belangrijkste argument. Voeg er nog één of twee aan toe en klaar ben je. Less is more!

4. Besteed de meeste tijd aan de kop

De kop van je reclametekst is datgene waar je 80% van je tijd aan zou moeten besteden. Reclame-icoon en top-copywriter David Ogilvy zei het al: ‘Als je je kopregel hebt geschreven, heb je al tachtig cent van je reclame-euro uitgegeven.’ Goed, waarschijnlijk had hij het over dollars in plaats van euro’s, maar de strekking is duidelijk. De kop heb je nodig om aandacht te trekken, interesse op te wekken, je boodschap duidelijk te maken.

5. Kom met bewijs!

Hoeveel reclameboodschappen we per dag te verwerken krijgen is niet helemaal duidelijk, maar dat het er veel zijn is zeker. Logisch dat de meeste mensen kritisch zijn op reclameteksten. Ook op die van jou. Lyrische bewierokingen van je product of dienst ziet je doelgroep met wantrouwen tegemoet. Tenzij je geloofwaardig bewijs weet aan te voeren. In de vorm van statistieken, recensies, een expert die jouw mening onderschrijft. Zorg ervoor dat een consument jou niet op je blauwe ogen hoeft te geloven.

6. Gebruik magische woorden

Een goede reclametekst schrijven is een ambacht, geen magie. Dat neemt niet weg dat je wél magische woorden kunt gebruiken. Magische woorden zijn woorden die zo sterk zijn, dat ze de korte route nemen naar het reptielenbrein van je potentiële klant. Voorbeelden: ‘jij of u’, ‘omdat’ en ‘stel je voor dat’. Een van de krachtigste magische woorden is ‘omdat’, omdat mensen altijd een reden willen hebben voor wat ze doen.

LEES OOK:  15 copytips die jouw teksten in 2016 beter maken

7. Verwerk een zonde

Ken je de zeven hoofdzonden uit de katholieke kerk? Ze zitten vol met verleidingen die mensen maar moeilijk kunnen weerstaan: hoogmoed, hebzucht, wellust, afgunst, gulzigheid, wraak of luiheid. Een slimme tekstschrijver verleidt zijn doelgroep met minstens een van deze zonden in zijn reclametekst.

8. Helder, duidelijk en kort

Houd het:

  • Helder
  • Duidelijk
  • Kort

Net als ik in deze alinea 😉

9. Eindig altijd met een call-to-action

Als je iets niet wilt, is het dat lezers van je reclametekst na lezing denken: goed verhaal, maar wat nu? Als je iets van ze gedaan wilt krijgen (en dat wil je, anders schrijf je geen reclametekst), dan zul je ze moeten vragen actie te ondernemen.

  • Vraag nu een offerte aan.
  • Bestel vandaag nog.
  • Neem direct contact op.
  • Download de gratis pdf.
  • Bel ons nu.

Maak je call-to-action extra opvallend door er urgentie aan toe te voegen (alleen vandaag!) of magische woorden te gebruiken (gratis, nieuw, speciaal voor jou!).

Pas de bovenstaande tips toe en je schrijft meteen een veel betere reclametekst. Meer schrijftips nodig? Check dan ook:

Kom je er niet uit, neem dan contact met me op. (Hé, een call-to-action! 😉 )

3 Comments. Leave new

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *