Copywriting en de 7 hoofdzonden

Copywriting en de 7 hoofdzonden

Bijgewerkt op

Copywriting en de 7 hoofdzonden

De zeven hoofdzonden zijn opgesteld door paus Gregorius I in de zesde eeuw. Ze vormen de basis voor vele andere zonden en de tegenhanger van de zeven deugden. Niet alleen leren de zeven hoofdzonden ons wat over de kerk en godsdienst, maar ook over copywriting. Je kent deze kapitale zonden misschien wel van de beroemde film noir Se7en. Wat is dan precies het verband tussen de zeven hoofdzonden en copywriting? Dat leg ik je uit in dit blogartikel.

Zoals je weet is goede copy een van de belangrijkste factoren voor (online) succes. Alle goede copywriters spelen met de psychologie van ons brein. Menselijk gedrag is voorspelbaar en wie in weet te spelen op behoeften en problemen kan veel geld verdienen.

Een slimme manier om te ontdekken hoe je de behoeften van consumenten kunt bevredigen is aan de hand van de zeven hoofdzonden. Mensen voelen zich aangetrokken tot zonden. Al sinds de tijd van Adam en Eva. We zijn tenslotte allemaal zondaars in ons dagelijks leven. En zelfs als we proberen geen zonden te begaan, dan kan ons brein niet anders dan zondig denken.

De zeven hoofdzonden als inspiratie voor copywriting

Ons leven zit vol verleidingen. De meest aantrekkelijke daarvan komen terug in de zeven hoofdzonden. Hieronder een lijst van de zeven hoofdzonden zoals opgesteld door paus Gregorius I en hoe we die in kunnen zetten om onze copywriting-vaardigheden te verbeteren en zo prospects om te zetten in klanten.

Hoofdzonde 1: Hoogmoed

Hoogmoed of ijdelheid (superbia in het Latijn) wordt beschouwd als eerste en als ergste van de zeven zonden. Alle andere zonden komen uit hoogmoed voort. Het is het verlangen belangrijker of aantrekkelijker te zijn dan anderen en jezelf overmatig lief te hebben. Zo vloeit ook narcisme uit deze zonde voort.

Een slimme copywriter gebruikt de zonde hoogmoed om de lezer te laten weten dat niets belangrijker in deze wereld is dan de lezer (dus jouw klant) zelf. Kom bij je potentiële klanten in het gevlei!

Hoofdzonde 2: Hebzucht

Hebzucht (avaritia in het Latijn) is het verlangen naar macht, geld, rijkdom of bezittingen. Net als wellust en gulzigheid is het een zonde van mateloosheid. Hebzucht, wellust en gulzigheid liggen als zonden dan ook dicht bij elkaar. Misdaden die uit hebzucht voortkomen zijn ontrouw, verraad, omkoping en diefstal.

Je kunt in je copy heel makkelijk inspelen op de hebzucht van jouw klanten. We hebben allemaal een materialistische kant en als we eenmaal iets hebben, willen we het niet meer kwijt. Dat is ook de reden dat producten op proef gebruiken zo goed werkt.

Hoofdzonde 3: Wellust

Onkuisheid, lust of wellust. Luxuria in het Latijn. Heel menselijk, want het komt voort uit de voortplantingsdrift zonder welke we al lang zouden zijn uitgestorven. Met deze hoofdzonde wordt vooral de buitensporige seksuele behoefte bedoeld, ook al werd ze oorspronkelijk ook gebruikt om het nastreven van rijkdom, roem of macht aan te duiden. Seksueel verlangen behoudt altijd zijn kracht. Seks verkoopt. Het is onlosmakelijk met mensen verbonden.

Je gebruikt wellust daarom maar beter ook in je copywriting. Overtuig ze ervan dat jouw product of dienst ze sexy maakt. Of dat je product zelf seks ‘ademt’.

Hoofdzonde 4: Afgunst

Invidia is de Latijnse benaming voor afgunst, jaloezie, nijd, twijfel of woede. Afgunst en jaloezie zijn niet helemaal synoniemen van elkaar. Want bij afgunst wil je niet dat iemand anders iets bezit en bij jaloezie wil je datgene wat de ander bezit voor jezelf hebben.

Deze zonde wordt gekenmerkt door een onverzadigbaar verlangen, wat heel menselijk is. Afgunst is dan ook een van de meest gebruikte zonden in copywriting. Vertel je potentiële klanten dat anderen al lang hebben wat jij verkoopt. Je verhaal wordt nog sterker als vrienden of mensen tegen wie ze opkijken jouw product of dienst al gebruiken. Niemand wil buitengesloten worden en iedereen wil erbij horen.

Hoofdzonde 5: Gulzigheid

Gulzigheid (gula in het Latijn) als hoofdzonde ligt dicht bij hebzucht en wellust. Het is eveneens een zonde van buitensporigheid. Mateloze verwennerij en overconsumptie. Het zit ingebakken in de genen van onze maatschappij. Van nature vragen we om meer, meer meer. Meer geld, meer onderwijs, meer voedsel, meer seks, meer luxe. Gulzigheid is het ontbreken van zelfbeheersing. Nooit is het genoeg.

Copywriting zet je in om de gulzigheid van je klanten te manipuleren.

Hoofdzonde 6: Wraak

Wraak (ira in het Latijn), ook wel omschreven als woede of toorn, is een bijzonder sterke emotie. In veel thrillerboeken en spannende films speelt deze zonde een grote rol. Wraak gaat gepaard met onbeheerste gevoelens van haat en woede en uiteindelijk ook zelfvernietiging. De hoofdzonde wraak speelde een meesterlijke rol in de slotscène van de film ‘Se7en’ met Bratt Pitt, Morgan Freeman en Kevin Spacey. Net als afgunst, trouwens. (Sorry voor deze spoiler, maar ik ga ervan uit dat je deze bekende film inmiddels wel hebt gezien.)

Se7en. Deze scène niet kijken als je deze meesterlijke film nog nooit hebt gezien!

Wraak-copy speelt in op gevoelens van onvrede en woede die al langer bij je publiek leven. Als copywriter haal je aan wat mensen haten (contracten waar je lang aan vast zit, onverwachtse kosten, een onbereikbare klantenservice, een batterij die maar een halve dag meegaat) en beweer je juist dat die dingen bij jouw product of dienst niet voorkomen.

Hoofdzonde 7: Luiheid

Acedia is de Latijnse benaming voor luiheid of gemakzucht. Luiheid is soms lichamelijke luiheid, maar vaker nog geestelijke luiheid. Mensen houden van gemak en comfort. De mensheid heeft zich kunnen ontwikkelen door gemakkelijkere oplossingen te vinden voor tal van problemen. Iedereen kiest voor een manier waarop iets makkelijker en tegen minder kosten kan. Het is iets wat volkomen biologisch en sociaal verklaarbaar is.

Iets wat je tijd, moeite of kosten bespaart is aantrekkelijk. Elke goede copywriter weet dit en zal dit gegeven in zijn teksten verwerken.

Van hoofdzonde naar call-to-action

Succesvolle copywriters zetten de onzekerheden van mensen in als call-to-action. Zo maken ze slim gebruik van bovenstaande lijst van zeven hoofdzonden en zetten ze die om in teksten die te verleidelijk zijn om te kunnen negeren. Pas er natuurlijk wél voor op dat je deze zonden niet negatief gebruikt door het in je teksten bijvoorbeeld alleen maar over jezelf te hebben (hoogmoed), door concurrenten zwart te maken (wraak) of door het jezelf te makkelijk te maken (luiheid). Dan bega je namelijk een hoofdzonde van goede copywriting.

Geïnspireerd op een artikel op paramarketing.info, beeld: YouTube.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *