Web Analytics

Dit zijn de duurste fouten die freelance copywriters maken

Ben je een beginnende – of misschien wel ervaren – freelance copywriter in Nederland of België? Belangrijk is het om een paar zakelijke valkuilen te vermijden die je jouw tijd, geld en reputatie kunnen kosten. Hieronder vind je een top 10 van de duurste zakelijke fouten, op basis van mijn eigen ervaring en online onderzoek.

1. Te lage tarieven hanteren

Veel copywriters en tekstschrijvers zijn huiverig om hun tarieven te verhogen. Of ze zijn heel laag in de markt begonnen, omdat ze nog weinig ervaring hadden. Maar inmiddels is alles om ons heen de afgelopen jaren 50% duurder geworden en kosten die eerder zo schappelijke tarieven jou veel geld.

Niet alleen doe je jezelf daarmee tekort, je ondermijnt ook de markt. De gemiddelde uurtarieven voor copywriters horen in 2025 tussen de € 80 en € 120 te liggen. Maar misschien kun je in plaats van een uurtarief nog wel beter een projecttarief hanteren.

Te veel gratis werk doen of ‘vriendendiensten’ verlenen valt hier wat mij betreft ook onder. Werk doen zonder dat je er een vergoeding voor krijgt, vermindert de waarde van je werk en geeft een precedent voor toekomstig werk. Wees selectief met wat je voor nop doet.

2. Geen financiële buffer opbouwen

Hoeveel je opzij moet zetten voor je financiële buffer, daarover verschillen de meningen. Het hangt natuurlijk ook sterk af van eventuele andere inkomsten, zoals die van een partner of die via passief inkomen.

Als je het mij vraagt, zou je minimaal een buffer van 3 maanden moeten hanteren. Daarmee bedoel ik dan het geld wat je voor 3 maanden aan jezelf zou overmaken om je vaste en variabele lasten van te kunnen betalen.

Een wat langere slappe periode kan voor elke freelancer zomaar voorkomen (de zomer bijvoorbeeld). Met de opmars van AI stappen veel klanten aan de onderkant van de markt al over naar tools die teksten en beelden genereren voor een fractie van de kosten van een tekstschrijver of fotograaf.

Dat zeg ik niet om je bang te maken, maar wel om je ervan bewust te maken dat we in een veranderende markt zitten. Een markt waarin nog steeds ruimte is voor tekstschrijvers en copywriters die hun vak verstaan, overigens.

Als je aan de veilige kant wilt zitten, zou ik je een buffer van 6 maanden willen adviseren. Ja, je moet dan wel geld overhouden, maar juist als freelancer moet je ook een beetje kritisch zijn op de kosten die je maakt. Misschien valt er best wat te besparen op onnodige abonnementen (zie punt 7).

3. Geen geld opzij zetten voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting

Deze zou je ook onder het vorige kopje kunnen scharen. Maar deze fout wordt zo veel gemaakt, dat ik ‘m toch maar even apart benoem.

Geen potje hebben voor de omzetbelasting die je elk kwartaal moet afdragen over de facturen die je hebt gestuurd is een klassieke beginnersfout. Ja, misschien heb je in de beginperiode wel zo veel kosten dat je weinig hoeft af te dragen, maar je kunt hier maar beter vanaf het begin slim mee omgaan.

Hetzelfde geldt voor de inkomstenbelasting. Het duurt even voordat je echt flink belasting moet betalen (onder de 30.000 inkomen profiteer je van alle aftrekposten en toeslagen), maar dan hakt het er ook extra stevig in.

Overigens zijn er bank-apps waarmee je automatisch kunt sparen voor de btw en de inkomstenbelasting. Laat dit gemak voor je werken!

4. Geen duidelijke focus op een doelgroep of markt

Ik ben ook zo begonnen, als all-round copywriter. Want ik had toch ervaring met allerlei branches en doelgroepen? Maar dat kan een kostbare fout zijn. Want als je zelf geen ideale klant kiest, verwatert je mark en kun je minder effectieve marketing toepassen.

Ga maar na: als ICT-copywriter weet je wie je klanten zijn. Hetzelfde geldt voor tekstschrijvers die gespecialiseerd zijn in duurzaamheid of in electronica, om maar eens wat te noemen. Het kan van alles zijn, waar je affiniteit mee hebt of ervaring in een eerdere baan.

Een specifieke focus zorgt ervoor dat jij weet wie je klanten zijn en dat ze jou weten te vinden.

5. Niet investeren in de marketing van je eigen zaak

Eerder noemde ik dit al de nr. 1 fout die freelance copywriters maken. Misschien wel alle freelancers in het algemeen.

En het is ook verleidelijk om de marketing van je eigen praktijk even opzij te zetten als je het druk hebt. Om vervolgens in een rustige periode weer als een gek te gaan posten op LinkedIn of op je blog.

Maar met sporadische marketinginspanningen heb je ook maar sporadisch een klant. Kijk maar wat er gebeurt met de concullega’s die je om de haverklap op LinkedIn voorbij ziet komen: die zitten propvol met klussen.

Nu ligt het jou misschien niet zo om jezelf elke dag te verkopen op sociale media. Maar er zijn natuurlijk om andere manieren om meer in de picture te komen. Doe het vooral op de manier die voor jou werkt, maar vergeet niet dat je er wel mee aan de bak moet.

6. Geen boekhouder of boekhoudsoftware

Sommige freelancers denken geld te kunnen besparen door niet te investeren in een boekhouder of zelfs maar in boekhoudsoftware.

Vanaf het begin van mijn freelance-carrière betaal ik iets meer dan een tientje per maand voor software die alles een stuk makkelijker voor me maakt. Met één druk op de knop krijg ik een overzicht van de kwartaalaangifte voor de omzetbelasting. Ook genereer ik makkelijk een jaarrekening voor de IB-aangifte.

In eerste instantie deed ik de belastingaangifte zelf. Maar met het gecompliceerder worden hiervan (door onder andere een zakelijke auto en veranderende regelgeving), besteed ik die nu al jaren uit. Ik hoef alleen maar de benodigde documenten aan te leveren en mijn boekhouder doet de rest.

Ja, dat kost wat geld. Maar het verkleint de kans op fouten en zorgt ervoor dat je geen dure missers over het hoofd ziet. Wat mij betreft dus een no-brainer.

7. Onnodige abonnementen

Veel abonnementen brengen hoge maandlasten met zich mee. Zoals dure telefoonabonnementen (met ‘gratis’ telefoon) of verzekeringen waar je geen gebruik van zult maken.

Ook op het gebied van software moet je evalueren wat je écht nodig hebt. Is een duur abonnement op Office 365 echt nodig of kun je ook uit de voeten met gratis tools van bijvoorbeeld Google?

En moet je investeren in een duur SEO-pakket zoals Ahrefs of SEMrush of kun je prima uit de voeten met een lichtere variant als die van Mangools? En kijk ook eens of de hosting van je website(s) niet goedkoper kan. Daarmee heb ik onlangs behoorlijk wat kunnen besparen.

Ik heb zelf een sim-only telefoonabonnement en ik bekijk van jaar tot jaar welke software ik nog actief gebruikt.

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is een individuele keuze. Ik heb er zelf geen genomen, maar dat is ook een risico voor de langere termijn. Sowieso moet je hierover nadenken en weloverwogen keuzes maken.

Lees dit voor meer maandelijkse abonnementen waarop je kunt besparen.

8. Geen pensioen regelen

Als zzp’er bouw je niet automatisch pensioen op, zoals je vaak wel doet als je in loondienst bent. Dat moet je dus zelf regelen.

Nu geld opzijzetten voor later lijkt misschien niet aantrekkelijk (je hebt het geld nu nodig!), maar is wel iets waar je over na moet denken. Als je te laat begint, bouw je onvoldoende pensioen op voor je oude dag. En de kans is toch groot dat je op een zeker moment iets anders wilt gaan doen dan teksten schrijven voor klanten.

Als je nu geld op een pensioenrekening zet, kun je dat aftrekken van je winst. Dat scheelt alvast een slok op een borrel voor je inkomstenbelasting. Ja, dan moet je daar straks alsnog belasting over betalen als je pensioenrekening tot uitkering komt, maar tegen die tijd zijn je inkomsten waarschijnlijk lager, zodat je minder belasting betaalt.

Ik heb zelf een pensioenbeleggingsrekening bij Knab waar ik elke maand wat inleg en waarmee ik makkelijk in de app kan zien hoeveel ik heb opgebouwd. Maar er zijn uiteraard veel verschillende mogelijkheden om dit te doen.

9. Geen contracten of algemene voorwaarden gebruiken

Er zijn nog altijd freelancers die denken dat ze dit niet nodig hebben. Totdat er een keer iets gebeurt, waardoor ze er toch een beroep op zouden willen doen.

Het is slim om zakelijke afspraken op een zakelijke manier vast te leggen. Dit hoeft ook niet veel geld te kosten. Je kunt algemene voorwaarden door een jurist laten opstellen of algemene voorwaarden hanteren van bijvoorbeeld een beroepsvereniging zoals Tekstnet.

Sommige zakelijke dingen moet je gewoon goed voor elkaar hebben, voor het geval dát.

10. Niet investeren in professionele ontwikkeling

Bijblijven via trainingen of cursussen kost geld, maar niet bijblijven kost nog meer en belemmert je groei. Blijf investeren in jezelf en in (nieuwe) vaardigheden om je concurrentiepositie te behouden.

Kijk ook van tijd tot tijd eens naar je langetermijnplan. Waar wil je heen en welke doelen moet je daarvoor behalen. Misschien moet je er een opleiding voor volgen, misschien moet je andere ervaring opdoen.

Als je een doel voor ogen hebt, zie je ook wat je ervoor moet doen.

Conclusie

Dat waren ze. De duurste fouten die je als freelance schrijver kunt maken. Door deze fouten te vermijden en bewust te investeren in je zakelijke ontwikkeling, kun je efficiënter werken, je inkomsten verhogen en je reputatie versterken.

Wat zijn de grootste en duurste fouten die je zelf in jouw freelance loopbaan hebt gemaakt?

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties