copywriting-trends 2022

Copywriting-trends in de roaring twenties

Het zijn de roaring twenties van de 21ste eeuw. En dat zie je terug in copywriting. Hoe kan het ook anders? Ik heb hier een aantal opvallende copywriting-trends voor je verzameld. Misschien weet je er zelf nog meer. Vul me dan gerust aan onder dit artikel!

1. Copywriting kiest weer de menselijke kant

“Dit is wat ik op het web kon vinden over copywriting.”

Ondanks alle technologische doorbraken op het gebied van tekstrobots, artificiële intelligentie (AI), Siri’s en Alexa’s, breekt tegelijkertijd steeds meer het besef door dat copywriting (hoe verrassend) draait om menselijkheid en emotie. Wat schrijfrobots besparen in tijd, kosten ze dubbel en dwars om ze die eigenschappen te leren. Als dat al lukt.

AI is prima in staat enkele trefwoorden te identificeren en woorden en zinnen aan elkaar te rijgen. Maar ze faalt jammerlijk bij het inleven in het publiek. Succesvolle copywriting moet persoonlijk en op maat zijn.

Daarom is de trend: we gebruiken de kracht van AI als basis en we voegen daar menselijke emotie aan toe om een connectie te kunnen maken.

2. Interne communicatie wordt externe communicatie

Interne communicatie lijkt steeds meer op externe communicatie en andersom. Het gaat er meer en meer om dat je als organisatie een eigen stem hebt. En waarom zou die stem intern anders klinken dan extern? En waarom op een verkooppagina of in een advertentie anders dan in een intern memo?

Organisaties beseffen dat werknemers en klanten zich niet op 2 verschillende planeten bevinden, maar dat dit dezelfde mensen zijn. Thuiswerken en de hang naar authenticiteit heeft dat alleen maar verder versterkt.

3. Ook SEO wordt intuïtiever

Waar SEO tot voor kort vooral op technische tips en trucs leunde, helt ook dit onderdeel van copywriting steeds meer naar emotie.

Begrijp me niet verkeerd: onderliggende data verkregen uit bijvoorbeeld een gedegen zoekwoorden-onderzoek zijn nog steeds belangrijk. Maar het besef bij zowel copywriters als klanten is er dat je zonder waardevolle teksten en inlevingsvermogen niet ver komt.

4. Copywriting en contentmarketing vervlechten zich meer

Tot voor kort waren dit 2 verschillende werelden. Maar in een tijdperk waarin mensen willen dat bedrijven hen begrijpen en informeren om de juiste keuze te maken, lopen ze steeds vaker in elkaar over.

Daarom kan goede copywriting nu ook bestaan uit het schrijven van een informatief blogartikel (en komen de vakgebieden copywriting, contentwriting en tekstschrijven automatisch dichter bij elkaar).

5. De netflixisering van copywriting

Iedereen die weleens een serie heeft ‘gebinged’ zal het bekend voorkomen: je zit op het puntje van je bank en besluit na de cliffhanger op het einde er toch nog eentje te doen. Copywriting neemt het Netflix-model over, zodat potentiële klanten steeds terug blijven komen voor meer. Voorbeelden zie je in e-mails en op sociale media.

6. Onderhoudender en interactiever

Dat je aantrekkelijk moet schrijven, wist je al. Maar in de jaren 20 moet het nóg amusanter, interactiever en aantrekkelijker. Dat vergt niet alleen veel van je schrijfkunsten, maar je moet je copy ook makkelijk in een andere vorm kunnen gieten: een infographic, een video, een game. Alles wat je potentiële klanten boeit. Kortom, content in brede zin.

7. Copywriters moeten alleskunners zijn

Uit het voorgaande punt vloeit dit voorbeeld voort. Copywriters moeten SEO-tips kunnen geven en zoekwoorden-onderzoek kunnen doen. Ze moeten beelden kunnen zoeken en bewerken. Ze moeten marketingadvies kunnen geven en om kunnen gaan met de techniek van de website. En het liefst moeten ze ook wat weten van video’s en podcasts.

8. Specialisatie

De trend lijkt haaks op de vorige trend te staan, maar toch noem ik ‘m. Klanten die een copywriter nodig hebben, zoeken steeds vaker een specialist. Een copywriter die zich op een specifiek medium of op een specifieke branche heeft toegelegd.

Het is voor de gespecialiseerde copywriter ook veel makkelijker om zich te onderscheiden van de concurrentie. Niet voor niets raadt hij zijn klanten ook altijd aan om keuzes te maken. Je kunt tenslotte niet iedereen bedienen.

9. Creatie verslaat curatie

Veel bedrijven zitten al op sociale media zelfs voordat ze nog maar een website hebben. Sociale zichtbaarheid is natuurlijk een goede start, maar consumenten worden ook moe van al die gedeelde posts en zelfpromotie.

Je ziet een duidelijke trend naar het zelf creëren van originele content in de vorm van blogs, video’s, infographics en podcasts. Er zijn veel merken die volop inzetten op content in 2022 als belangrijke inbound-marketingstrategie.

Dit sluit mooi aan op de copywriting-trends van 2022. Googles algoritme gaat namelijk volop door met het prioriteren van merken die originele content van hoge kwaliteit op regelmatige basis plaatsen.

Waarom denk je anders dat ik wekelijks een blog over copywriting, content en marketing publiceer?

Is jouw copywriting al roerig?

Samengevat: jouw copy moet anno 2022 roaring, roerig zijn.

Zijn je copyskills al up-to-date? Zijn ze in lijn met de roaring twenties die we volgens trendwatchers na alle crises van de afgelopen tijd tegemoet gaan (of waar we al middenin zitten)?

Of modder je nog aan met achterhaalde kennis uit het afgelopen decennium? Als je het tijd is om daaraan te werken, dan kunnen wij van WC-Eend je onze Cursus Copywriting in 30 Dagen (en daar mag je ook langer of korter over doen) van harte aanbevelen.

Heb je nog aanvullingen op dit artikel? Of ben je het er niet mee eens? Laat dan hieronder een reactie achter!

Beeld: YouTube.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties