Wat is content?

Wat is content?

Ook op mijn blog heb ik het vaak over ‘content’. Maar wat verstaan we nu eigenlijk onder dit containerbegrip?

(Ik ga er maar even vanuit dat je niet op zoek bent naar ‘content’ in de betekenis van tevreden – ‘wij zijn pas content als u dat bent’ – wie kent dat nog?)

Content is letterlijk vertaald ‘inhoud’. In het online wereldje verstaan we hieronder eigenlijk alle informatie die via sociale media of een website tot je kan komen. Hetzij visueel, hetzij auditief.

In bredere context is content alle inhoud die beschikbaar wordt gemaakt door een medium. Dat kan een website zijn, maar ook een tijdschrift, een tv-kanaal, een radiozender of welk ander platform dan ook.

De tekst die je nu leest valt dus onder de definitie van content, maar ook:

  • Foto’s, afbeeldingen en infographics
  • Video’s en diashows
  • Audiobestanden zoals podcasts
  • Downloads in de vorm van pdf’s
  • Online tools en games

Buiten de internet-biotoop wordt het begrip ‘content’ ook veel gebruikt, vooral in de media- en marketingwereld. Zo wordt een tv-show, een commercial, een column in een tijdschrift of zelfs een evenement ook wel ‘content’ genoemd.

Content, amusement en marketing

Een groot deel van de content dient als amusement. Netflix, YouTube, podcasts, blogartikelen. Mensen consumeren het als entertainment. Of om iets te leren. Of beide,

Ook het vakgebied van SEO valt of staat met content. Zonder content is er weinig te optimaliseren voor zoekmachines. Laat staat dat het iets interessants biedt voor je klant.

Content is dus niet alleen de basis van entertainment, maar ook van marketing. Als bedrijf wil je jouw potentiële klanten helpen met een oplossing voor hun probleem.

Dat is waar contentmarketing om de hoek komt kijken. Met jouw video’s, podcasts, whitepapers en blogartikelen kun je antwoorden geven op de vragen die bij jouw doelgroep leven.

Zonder mijn blogartikelen zou je niet op mijn website komen en eventueel mijn producten of diensten overwegen. En zonder video’s, audio of tekst kan ik geen online cursus voor mijn Academy opzetten.

Kortom, alle goede marketing begint met content. Content die is afgestemd op de doelgroep, die je doelgroep weet te bereiken en die de mogelijkheid biedt om die doelgroep te beïnvloeden.

Voor mijn eigen doelgroep(en) geldt dat ik mensen help de beste teksten voor hun website of webshop te schrijven. Daarvoor geeft ik tips en stappenplannen in tekst en beeld.

Zo laat ik zien dat ik kennis heb die deze doelgroep verder kan helpen en zijn ze meer geneigd om een online cursus af te nemen of mijn expertise in te schakelen om hun marketinguitdaging op te lossen.

Een korte geschiedenis van content

Het begrip content komt uit Amerika, de bakermat van de marketing. De grote techbedrijven van Google, Microsoft en Apple hadden vroeg door dat ‘content’ het verschil ging maken op internet.

Al in 1996 sprak Microsoft-baas Bill Gates de beroemde woorden: ‘content is king’. Waarmee hij zo veel wilde zeggen als dat de platforms met de beste inhoud het succesvolst zijn.

Sindsdien is het begrip ‘content’ vooral verbonden met internet. Het is de inhoud van websites, social media en apps.

Google sleutelt al sinds zijn oprichting aan een algoritme dat de beste content naar boven laat komen in de zoekresultaten. En daarmee heeft het zijn positie als populairste zoekmachine op kunnen bouwen.

SEO en content

Binnen het specialisme van SEO (zoekmachineoptimalisatie) is content vooral het middel om voor organische bezoekers te zorgen. Dat zijn dus bezoekers die je ‘gratis’ ontvangt via de zoekmachines, in tegenstelling tot de bezoekers die op een advertentie klikken.

Vooral voor webshops (die direct profiteren van meer bezoekers) en blogs (die vaak van advertentie-inkomsten afhankelijk zijn) is het belangrijk om met goede content meer bezoekers te ‘lokken’.

De kunst is om de teksten en beelden echt van meerwaarde te laten zijn voor bezoekers en ze niet alleen maar op de site te zetten om zoekmachines zo veel mogelijk verkeer door te laten sturen (je hebt niet zo veel aan bezoekers die meteen weer afhaken omdat ze op de ‘verkeerde’ site zijn beland).

Onleesbare teksten doorspekt met zoekwoorden werken daarom niet meer. Google & co weten inmiddels goed hoe ze waardevolle informatie van goedkope websitevulling moeten onderscheiden.

Goede content onderscheidt zich in kwaliteit. De meest succesvolle bedrijven blijven hun content doorlopend verbeteren, zoals ik ook met oudere artikelen op deze website doe.

Verschil tussen copy en content

Wie maken dan al die content? Dat zijn meestal online marketeers of contentspecialisten die bedreven zijn in het maken van infographics, filmpjes of het schrijven van teksten.

Sommigen die zich bezighouden met (tekstuele) content noemen zich ook wel ‘copywriters’, maar doen in feite aan ‘contentwriting’. Dat laatste draait dus niet per se om persuasieve teksten, maar informeert en amuseert vooral.

Dat wil niet zeggen dat je beide kunt doen: copywriting én contentwriting. Ik combineer deze 2 vakgebieden ook vaak genoeg, soms zelfs voor één en dezelfde klant.

Als kleine ondernemer of eigenaar van een webshop moet je het misschien wel allemaal zelf doen (of uitbesteden) om van je online bedrijf een succes te maken.

Kortom: dit is content

Vrijwel alles wat je in online of offline media tegenkomt is dus content. Of het nu om een artikel of een video gaat.

Als consument van content gebruik je het voor je eigen vermaak of om er iets van te leren.

Als maker van content wil je er meestal iets aan verdienen. Bijvoorbeeld doordat je inkomsten krijgt met je advertenties of mogelijke klanten die je producten of diensten afnemen.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties