Hoe creëer je content waar mensen echt naar op zoek zijn?

Laatste update: 13 oktober 2017 om 1:11 pm

Content creëren waar mensen echt naar op zoek zijn. Dat wil vrijwel iedereen met een website, omdat bijna iedereen die relevante bezoekers binnen wil halen. Maar hoe doe je dat? Een aantal simpele tips voor contentcreatie geef ik je in dit artikel.

Content creëren waar mensen echt naar op zoek zijn

1. Beantwoord vragen op je website

Een goede manier om meer bezoekers op je website te krijgen, is door het beantwoorden van vragen die leven rond jouw product of dienst. Je weet waarschijnlijk zelf wel wat voor vragen dat zijn. Voor mijn vak – dat van copywriter – zijn bijvoorbeeld belangrijke vragen: wat kost een copywriter (we blijven Nederlanders), wat levert een copywriter op (da’s al een betere vraag), hoe word ik zelf een copywriter, hoe schrijf ik goede webteksten, hoe laat ik mijn bezoekers converteren, enzovoorts. Dit zijn vragen waar mensen echt naar zoeken en dat is jouw kans om ze naar jouw website te krijgen. Tip: kijk naar de verschillende websites die er speciaal zijn om vragen van mensen te beantwoorden, zoals Quora en Goeie Vraag van Startpagina. O, en heb je het door? Dit artikel is ook een vraag!

2. Kijk naar je meestbezochte blogartikelen

Heb je al het een en ander aan content op je website staan? Duik dan eens in de statistieken. Wat zijn de best gelezen nieuwsberichten of blogartikelen? Grote kans dat je de onderwerpen hiervan nog verder uit kunt pluizen om meer nuttige artikelen te schrijven. En om méér bezoekers naar jouw website te halen.

LEES OOK:  4 copywritingtrends voor 2016

3. Kijk naar de zoekopdrachten op je website

Waar zoeken mensen naar als ze op jouw website komen? En vinden ze dan waar ze naar op zoek zijn? De zoekopdrachten op jouw website zijn vaak een goudmijn aan contentideeën. Heb je geen zoekfunctie op je site? Dan wordt het tijd die toe te voegen!

4. Gebruik een externe tool

Gebruik de Zoekwoordplanner van AdWords of een tool als KWFinder. Vul je zoekwoord in en kijk welke concurrenten van jou goed scoren. Je kunt dit in eerste instantie ook gewoon in Google zelf doen. Welke pagina’s van welke sites komen bovendrijven en wat maakt die pagina’s zo goed? En vervolgens: hoe zorg je ervoor dat jouw pagina’s en artikelen nog net iets beter worden?

5. Cornerstone content creëren

Cornerstone content, zo wordt het in de Angelsaksische wereld genoemd. Ofwel: hoeksteencontent. Het idee zal duidelijk zijn. Je zorgt voor een stuk content dat zo goed en uitgebreid is, dat niemand eromheen kan. Om deze reden is het goed om af en toe (zeer) uitgebreide artikelen te schrijven waar je niet één product of dienst uitlicht, maar waarin je alle aspecten van alle kanten belicht. Als je ervoor zorgt dat deze content goed in elkaar zit en er (visueel) aantrekkelijk uitziet, zul je worden beloond in de vorm van links en social shares. Kijk maar eens hoe Wikipedia elke dag massa’s traffic genereert door het aanmaken met pagina’s met waardevolle cornerstone content.

6. Installeer een feedbackmogelijkheid

Laat je bezoekers feedback geven door een tool op je site te installeren die om een korte reactie vraagt. Hebben de bezoekers iets aan jouw pagina of artikel of niet? Wat voor vragen komen er? Krijg je goede waarderingen of juist niet? Enkele reacties zeggen nog niet zo veel. Maar heb je er eenmaal een paar honderd verzameld, dan zie je vanzelf de rode draad. Op mijn eigen site gebruik ik de feedbacktools van Hotjar. Laat me gerust weten wat je hiervan vindt!

LEES OOK:  6 eenvoudige manieren om meer reacties op je blogs te krijgen

7. Vraag het je medewerkers

Vraag het je verkopers, je baliemedewerkers, je teamleden, iedereen die je maar kunt bedenken. Wat voor vragen krijgen zij van binnen en buiten de organisatie? Waar lopen zij tegenaan? Wat voor klachten krijgen zij? Als je op regelmatige basis ervaringen met elkaar uitwisselt, levert dat vaak veel nieuwe inzichten op voor je contentstrategie.

Heb je zelf ook goede tips voor het creëren van content waar mensen echt naar op zoek zijn? Laat het me dan weten via een reactie hieronder.

Foto: Pixabay.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *