Web Analytics

Geen zin in een dure cursus copywriting? Dit zijn de 7 belangrijkste lessen die je moet kennen

Hier is de samenvatting van alle cursussen copywriting die je online kunt vinden (inclusief die van mij).

Als je je er ook maar een klein beetje in hebt verdiept, weet je inmiddels dat copywriting een van die zo belangrijkste 21-eeuwse vaardigheden is.

Als webshopeigenaar verkoop je meer spullen, als dienstverlener meer diensten en als blogger meer advertenties als je de kunst van copywriting beheerst.

Wil je ook de belangrijkste copywriting-lessen leren, maar er niet voor betalen? Lees dan snel verder.

De beste lessen copywriting. Gratis!

Een beetje ervaren copywriter met een paar goede klanten verdient zo 10K per maand. Gewoon vanuit huis.

Dat is serieus geld en dat brengt ook de nodige problemen met zich mee, doordat veel mensen denken in dit vak ‘snel rijk te kunnen worden’.

Het geld komt vanzelf, als je maar die ene copywritingcursus hebt gevolgd van 5.000 euro. Of als je maar dat ene overschatte e-book hebt gekocht met daarin alleen wat basistips.

Dat is natuurlijk niet het geval. Copywriting komt vooral aan op doen, fouten maken, nogmaals doen en beter worden.

Ben je er eenmaal goed in? Dan is copywriting een van de belangrijkste en best betaalde vaardigheden die je in deze tijd kunt bezitten.

En ja, er zijn een paar belangrijke basislessen. Die kun je voor veel geld leren in zo’n dure copywritingcursus. Maar ik lepel ze hieronder ook helemaal gratis voor je op.

Hier komen ze:

1. Copywriting ≠ schrijven

Het daadwerkelijke schrijfwerk is maar een klein deel van copywriting. Serieus. Hoogstens 20%. De rest is onderzoek doen en nog meer onderzoek doen.

Want voordat je gaat schrijven moet je het antwoord op belangrijke vragen weten.

Weet je alles van het product of de dienst die je gaat verkopen, over de voordelen voor de klanten en de pijnpunten van je doelgroep? Dan ben je goed op weg!

2. Je moet de pijn van de doelgroep kennen

Mensen kopen producten en diensten om ‘problemen’ op te lossen. Soms zijn dit daadwerkelijk grote uitdagingen, soms zijn het gewoon manieren om het leven makkelijker of leuker te maken.

De taak van de copywriting is om deze ‘pijn’ bij de doelgroep te adresseren. Daarom moet je de eigenschappen van het product of de dienst altijd zien te vertalen naar voordelen voor de klant.

3. Lees je in over psychologie en consumentengedrag

Als er één ding is dat ik heb geleerd, gaat het om een succesvolle copywriter te zijn meer over het begrijpen van de menselijke psychologie en marktonderzoek dan over het schrijven van teksten.

Wanneer je inzichten hebt in menselijk gedrag, klinken je teksten automatisch authentieker dan 99% van de andere teksten.

4. Het is nooit makkelijk

Copywriting is nooit een kwestie van wat sjablonen en formules toepassen en gaan met die banaan.

Als iemand je een copywriting-cursus verkoopt met de belofte dat het makkelijk is, verkopen ze je een valse droom.

Copywriting betekent inlezen, voorstellen, onderzoeken, schrijven, verkopen en schaven.

Ja, als vak heeft het zeker zo z’n voordelen, maar het is niet zo eenvoudig als sommigen het laten klinken. Wees realistisch in je verwachtingen en blijf oefenen om beter te worden.

5. Kies altijd een niche

Veel mensen die een cursus copywriting volgen, willen niet alleen beter worden in copywriting, maar ook copywriter worden.

Om hun diensten aan anderen te kunnen verkopen en er zo geld mee te verdienen.

Voor degenen heb ik hier nog een belangrijke les.

Heb je kennis vanuit een opleiding of baan op een bepaald vlak? Heb je een hobby waar je veel vanaf weet? Als je succesvol wilt worden als copywriter, kies je een niche.

Dat kan een branche zijn (bijvoorbeeld IT), een specialisme (zoals SEO-copywriting) of zelfs een bepaald type copywriting (storytelling, verkooppagina’s, inclusieve copywriting enzovoorts).

Zorg ervoor dat je die ene copywriter wordt die veel verstand heeft van X, Y of Z. En presenteer je consistent op je website en op sociale media.

Als je een niche kiest, zul je veel meer succes hebben dan wanneer je de zoveelste ‘allround’ copywriter bent.

6. Ken de belangrijkste copywriting-strategieën

Er zijn er meer, maar de onderstaande moet je sowieso in je oren knopen.

  • Heb het in je copy over voordelen in plaats van eigenschappen van je product of dienst.
  • Laat geen mogelijkheid onbenut om emotie aan je teksten toe te voegen: geluk, verdriet, angst, boosheid, vreugde, seks… Wees zeker niet bang voor negatieve emoties; die zijn het sterkst.
  • Gebruik schaarste en urgentie in al je teksten. Je zult er meer door verkopen.
  • Laat altijd autoriteit zien. Referenties en testimonials zijn je nieuwe beste vrienden.
  • Concurrentie is goed. Dat laat zien dat er vraag vanuit de markt is.
  • Stip de bezwaren die je potentiële klanten hebben al aan in je copywriting. En weerleg ze.
  • Bedenk je altijd dat je de situatie verkoopt nadat je klanten iets van je afgenomen hebben. Stel-je-voor-copywriting, noem ik dat.
  • Eén probleem – één oplossing – één aanbod. Hou het simpel.
  • Gebruik Magische Woorden in je kopregels en SEO-titels voor meer klikken naar jouw verhaal.

7. Verdiep je in boeken

Niemand is ooit beter geworden in schrijven zonder te lezen. En hoewel copywriting zeker niet hetzelfde is als schrijven, kun je wél 100% beter worden in copywriting door veel te lezen.

Boeken over copywriting, maar ook andere non-fictie boeken en zelfs romans en thrillers geven je unieke inzichten die je kennis vergroten.

Om je op weg te helpen is hier een lijstje van 10 boeken die mij stuk voor stuk een heel eind verder hebben gebracht in mijn carrière als copywriter:

  1. Het Copyboek – 24 en 1 copywriters over hun vak – Karin van Gilst (red.)
  2. Disruption – Jean-Marie Dru
  3. Ogilvy on Advertising – David Ogilvy
  4. Invloed – De zes geheimen van het overtuigen – Robert Cialdini
  5. The Copywriter’s Handbook – Robert Bly
  6. Persuasive Copywriting – Andy Maslen
  7. Dit is nu marketing – Seth Godin
  8. Over leven en schrijven – Stephen King
  9. Elementaire gewoontes – James Clear
  10. Story Brand – hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien – Donald Miller

Het eerste boek op deze lijst is helaas niet meer in de handel, maar als je een tweedehands exemplaar op de kop kunt tikken, raad ik dat zeker aan.

Het is allemaal ‘ouderwetse’ long copy, maar o zo inspirerend, vooral met de verhalen van de beste copywriters van Nederland erbij.

Toch meer ondersteuning in copywriting nodig?

Wat je leert in de cursus copywriting van Doyoucopy

Heb je na deze tips tóch behoefte aan wat meer ondersteuning? Volg dan een cursus die je niet voorziet van (alleen) wat sjablonen en formules, maar die je écht iets leert.

Schrijf je nu in voor mijn wel héél voordelige Cursus Copywriting in 30 Dagen. Die je overigens ook in 3 dagen of in 300 dagen kunt doorlopen (al raad ik dat niet aan).

Ben je een echte cheapskate? Meld je dan aan voor mijn Gratis Copytips. Dan hoef je geen cent aan je nieuwe vaardigheden uit wilt geven.

Foto boven: Pixabay.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties