Press "Enter" to skip to content

Wat de copywriter van de thrillerschrijver kan leren

wat de copywriter van de thrillerschrijver kan leren

Een aantal klanten van Doyoucopy is het inmiddels wel bekend dat ik buiten mijn reguliere werkzaamheden als copywriter en tekstschrijver af en toe ook als thrillerschrijver actief ben. Gewoon, omdat ik het leuk vind om ook weleens iets helemaal zelf te kunnen bedenken. Er zijn inmiddels twee thrillers van mijn hand verschenen en tussen de bedrijven door werk ik aan de derde.

Leuk, denk je misschien, maar wat heb ik eraan? Nou ja, als je niet van (spannende) boeken houdt, kun je er als afnemer van mijn copydiensten ook wat aan hebben. Betere teksten, bijvoorbeeld.

Want net zoals romanschrijvers of thrillerschrijvers wat van de tekstschrijver kunnen leren, geldt het ook omgekeerd. De tekstschrijver of copywriter kan nog iets van de schrijver leren. Ik neem je mee langs zeven schrijftips die elke tekstschrijver zich ter harte zou moeten nemen.

1. Kilometers maken

Een manuscript van 70.000 tot 100.000 woorden (of meer) schrijf je niet op een achternamiddag. Je moet kilometers kunnen maken. Dat lijkt tegenstrijdig met het werk van de copywriter, die vaak met een enkel woord of een enkele zin aan het spelen is. Toch is het voor de copywriter soms gewoon doorwerken. Misschien geen kilometers, maar dan toch zeker meters. Al was het maar omdat je soms moet lullen om iemand om te lullen.

2. Spanningsboog hanteren

Zeker de thrillerschrijver – maar ook de romanschrijver – moet werken met een of meerdere spanningsbogen. De aandacht van de lezer mag niet verslappen en juist op het moment dat hij denkt ‘ik weet waar dit heen gaat’, kun je hem verrassen met een twist. Al aan het begin van het verhaal moeten er hints zijn naar dat wat gaat komen. Saaie stukken? Die weet de schrijver al in een vroeg stadium te schrappen. Een goede copywriter maakt op kleine schaal gebruik van dezelfde technieken.

3. Je kunt niet wachten op inspiratie

Het is een cliché, maar creativiteit is 1% inspiratie en 99% transpiratie. Je kunt er niet op gaan wachten. Die schrijver zou zijn boek van 300+ pagina’s nooit af krijgen. Dus hij begint gewoon en komt vanzelf in de ‘flow’. Soms is iets goed, soms w at minder. Al schrijvende past hij het aan. Ook voor short copy geldt: ga gewoon aan de slag. Het kan handig zijn een deadline voor jezelf te hanteren, als je die nog niet van je klant hebt gekregen of als die te ver in de toekomst ligt. Ook de romanschrijver werkt met deadlines.

4. De schrijver is nieuwsgierig

Om hem op nieuwe ideeën te brengen, moet de roman- of thrillerschrijver van nature nieuwsgierig zijn. Door steeds nieuwe dingen te proberen, krijgt hij nieuwe ideeën voor verhalen. Bepaalde ervaringen wil hij zelf ondergaan, net als dat hij sommige plekken moet bezoeken om over te schrijven. De copywriter heeft een soortgelijke natuurlijke nieuwsgierigheid nodig. Hij moet bereid zijn zich te verdiepen in nieuwe producten, nieuwe hobby’s en nieuwe mensen. Weg van de clichés.

5. Show, don’t tell

Een klassieker op elke schrijfles. Elke schrijver die ook maar een klein beetje op weg is in zijn carrière kent het. Je moet niet te veel vertellerstekst in je scènes gebruiken, maar je moet je lezer jouw scènes voor ogen laten zien! De legendarische reclameman David Ogilvy was eigenlijk een schrijver. Hij spendeerde drie weken aan research toen hij een advertentie voor Roll-Royce moest maken. Na die drie weken kwam hij met de zin die in het collectieve geheugen van de reclamebranche staat gegrift: ‘At 60 miles an hour, the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock.’ Wat we hiermee willen zeggen? Het zijn de details en de toepassing hiervan die een verhaal kunnen verlevendigen. Ze zeggen meer dan ellenlange verhandelingen over USP’s, missies en visies of kernwaarden.

6. Maak aantekeningen

De schrijver gaat niet van huis zonder een notitieboekje om leuke situaties of ideeën in op te schrijven. De moderne schrijver gebruikt misschien zijn smartphone of tablet om aantekeningen te maken. De copywriter of tekstschrijver zou dit ook moeten doen. Hoe vaak kom je niet in situaties waarvan je denkt: dat is grappig / eng / ziek / gruwelijk. Een korte aantekening in een boekje of in een app laat je het beter onthouden. Bovendien geeft het je aanknopingspunten op momenten dat je die nodig hebt in je werk.

7. Denk niet te veel in doelgroepen

Ja, dat klinkt misschien raar voor een copywriter. Die moet toch juist voor specifieke doelgroepen kunnen schrijven? Soms moet hij inderdaad rekening houden met voor wie hij schrijft, maar gevaarlijker is het als hij geen woord meer op papier krijgt zonder doelgroep die in z’n nek hijgt. Dat is namelijk overgewaardeerd. Uit alle onderzoeken blijkt dat mensen houden van bedrijven die zichzelf kunnen zijn. Ze willen niet als doelgroep benaderd worden, maar als mens. Authentiek. En net als mensen kunnen ze je leuk vinden of niet. Je bent nou eenmaal wie je bent. Net zoals de schrijver zijn schrijfstijl niet kan veranderen of bij het schrijven van zijn boek niet voortdurend aan zijn latere lezers kan denken.

Dat waren zeven zaken die de copywriter volgens mij van de schrijver zou kunnen leren. Je hebt geluk; Edward Hendriks van Doyoucopy is zowel schrijver (zie mijn auteurswebsite op www.edwardhendriks.nl) als copywriter. Maar ook voor mij zijn er natuurlijk nog genoeg dingen te leren. Ik ben benieuwd wat jullie aan het bovenstaande rijtje toe hebben te voegen!

Photo Credit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *