Web Analytics

Zomertijd: goed of slecht voor reclame?

Bijgewerkt op 6 november 2019

Ieder jaar keert de aloude vraag weer terug: is de zomer nu een goede tijd of een slechte tijd om te adverteren en te communiceren?

De een zegt: welnee, iedereen is op vakantie en niemand heeft trek in jouw boodschap. De ander zegt: juist wel, iedereen is in een goede bui en staat open voor reclame.

De waarheid ligt ergens in het midden. Lang niet iedereen is op vakantie (en al helemaal niet tegelijkertijd) en de meeste bedrijven blijven ook in de zomer gewoon open.

En ja, ook in de zomer consumeren we. De waterijsjes waren de afgelopen weken niet aan te slepen!

Maar mensen zijn in de zomer wel vaak met andere dingen bezig dan met hun normale routine en ze staan al dan niet door mooi weer open voor andere boodschappen.

Ze brengen meer tijd buiten door. Ze hebben minder zin om nog abonnementen af te nemen of om te gaan sporten (dat komt na de zomer wel weer) en de tv blijft wat vaker uit ten gunste van het roseetje in de tuin.

Wat moet je dan doen in de zomer?

Pas je communicatie aan op je doelgroep. Voor sommige doelgroepen, producten en diensten is de zomertijd een prima tijd om reclame te maken (lekkere drankjes, snacks en bbq-artikelen).

Voor andere doelgroepen, producten en diensten nu even niet (met dat afslankprogramma kun je nu waarschijnlijk beter even wachten).

De vakantieperiode kan een mooie kans vormen als je concurrentie afwezig is. Vorig jaar zomer schreef ik al een artikel met een aantal verleidelijke communicatietips voor de zomer.

Ook op internet vind je mogelijkheden te over om je doelgroep te bereiken. Mensen blijven namelijk massaal aanwezig op internet, ook tijdens hun vakantie.

Het zoekgedrag verandert wel wat. Mensen zoeken naar de weersverwachting, naar recepten voor frisse pastasalades en naar dagjes uit of naar complete vakanties.

Zelf merkte ik deze zomer een grote stijging van het aantal bezoekers op mijn website over Italië, ondanks het warme weer. Mijn website met een grote verzameling gratis e-books deed het supergoed. En de stijging van het aantal bezoekers was nog groter op mijn website over airco’s 😉

Pak de zomerkansen!

Wat ik maar wil zeggen: sla de zomer niet klakkeloos over als periode waarin je niets van je laat horen. Deze periode kan ook juist kansen bieden.

Mocht jouw branche toch op z’n gat liggen in de zomer, dan kun je natuurlijk altijd werken aan je contentmarketing, zoals ikzelf ook doe met dit blogartikel over de zomer. Ook is de zomerperiode een prima periode om je blog op te ruimen.

En je kunt altijd nog inhaken, zoals Yarden doet in deze commercial. Ze zullen wel gedacht hebben: het is toch nooit het goede moment om over je uitvaart na te denken…

Zelf ga ik gewoon door met communiceren in de zomer, voornamelijk via mijn blogartikelen. Die leveren me tenslotte klanten op, ook na de zomer!

Ik ben benieuwd wat jij doet in de zomer. Even een reclame- of communicatiepauze of ga je er nu juist vol voor? Laat het me weten in een reactie hieronder.

Foto opblaasbaar eiland: eBay.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Mark @Tradewinst.nl

Ik ga juist vol gas in de zomer. Nu is mijn business niet zo seizoensgevoelig, maar de zomer is bij uitstek een periode om een voorsprong te nemen op je concurrenten.

Edward Hendriks

Slim, Mark. Zo denk ik er ook over. Dank voor je reactie en succes met je business!