Zomertijd: goed of slecht voor reclame?

Laatste update: 10 augustus 2018 Gepubliceerd op: 10 augustus 2018

Ieder jaar keert de aloude vraag weer terug: is de zomer nu een goede tijd of een slechte tijd om te adverteren en te communiceren?

Dé trend deze zomer: opblaasbare eilanden

Dé trend deze zomer: opblaasbare eilanden (foto: eBay)

De een zegt: welnee, iedereen is op vakantie en niemand heeft trek in jouw boodschap. De ander zegt: juist wel, iedereen is in een goede bui en staat open voor reclame.

De waarheid ligt ergens in het midden. Lang niet iedereen is op vakantie (en al helemaal niet tegelijkertijd) en de meeste bedrijven blijven ook in de zomer gewoon open.

En ja, ook in de zomer consumeren we. De waterijsjes waren de afgelopen weken niet aan te slepen!

Maar mensen zijn in de zomer wel vaak met andere dingen bezig dan met hun normale routine en ze staan al dan niet door mooi weer open voor andere boodschappen.

Ze brengen meer tijd buiten door. Ze hebben minder zin om nog abonnementen af te nemen of om te gaan sporten (dat komt na de zomer wel weer) en de tv blijft wat vaker uit ten gunste van het roseetje in de tuin.

Wat moet je dan doen in de zomer?

Pas je communicatie aan op je doelgroep. Voor sommige doelgroepen, producten en diensten is de zomertijd een prima tijd om reclame te maken (lekkere drankjes, snacks en bbq-artikelen).

Voor andere doelgroepen, producten en diensten nu even niet (met dat afslankprogramma kun je nu waarschijnlijk beter even wachten).

LEES OOK:  3 verleidelijke tips voor een communicatie-offensief in de zomer

De vakantieperiode kan een mooie kans vormen als je concurrentie afwezig is. Vorig jaar zomer schreef ik al een artikel met een aantal verleidelijke communicatietips voor de zomer.

Ook op internet vind je mogelijkheden te over om je doelgroep te bereiken. Mensen blijven namelijk massaal aanwezig op internet, ook tijdens hun vakantie.

Het zoekgedrag verandert wel wat. Mensen zoeken naar de weersverwachting, naar recepten voor frisse pastasalades en naar dagjes uit of naar complete vakanties.

Zelf merkte ik deze zomer een grote stijging van het aantal bezoekers op mijn website over Italië, ondanks het warme weer. Mijn website met een grote verzameling gratis e-books deed het supergoed. En de stijging van het aantal bezoekers was nog groter op mijn website over airco’s 😉

Pak de zomerkansen!

Wat ik maar wil zeggen: sla de zomer niet klakkeloos over als periode waarin je niets van je laat horen. Deze periode kan ook juist kansen bieden.

Mocht jouw branche toch op z’n gat liggen in de zomer, dan kun je natuurlijk altijd werken aan je contentmarketing, zoals ikzelf ook doe met dit blogartikel over de zomer. Ook is de zomerperiode een prima periode om je blog op te ruimen.

En je kunt altijd nog inhaken, zoals Yarden doet in deze commercial. Ze zullen wel gedacht hebben: het is toch nooit het goede moment om over je uitvaart na te denken…

Zelf ga ik gewoon door met communiceren in de zomer, voornamelijk via mijn blogartikelen. Die leveren me tenslotte klanten op, ook na de zomer!

LEES OOK:  Waarom vinden we clowns eng?

Ik ben benieuwd wat jij doet in de zomer. Even een reclame- of communicatiepauze of ga je er nu juist vol voor? Laat het me weten in een reactie hieronder.

2 Comments. Leave new

Ik ga juist vol gas in de zomer. Nu is mijn business niet zo seizoensgevoelig, maar de zomer is bij uitstek een periode om een voorsprong te nemen op je concurrenten.

Beantwoorden

Slim, Mark. Zo denk ik er ook over. Dank voor je reactie en succes met je business!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *