3 verleidelijke tips voor een communicatie-offensief in de zomer

28 juli 2017

Hoe doet jouw bedrijf het in de zomer? Is er een zomersluiting in jouw branche of heb je het juist extra druk in de zomer? Vele bedrijven zetten de communicatie in de maanden juli, augustus en september op een laag pitje omdat ze denken dat toch ‘iedereen’ op vakantie is. Maar het kan ook zijn dat je je schromelijk vergist en dat je de zomerperiode juist goed zou kunnen gebruiken omdat je concurrentie ligt te soezen in de zon.

3 verleidelijke tips voor een communicatie-offensief in de zomer

In de zomer voelt iedereen zich beter

Veel mensen zijn vrolijker in de zomer. Het weer is beter, het licht doet z’n werk en we zitten over het algemeen lekkerder in ons vel. Het is ook wat minder druk op de weg en misschien ligt er wel een vakantie in het verschiet (of is de vakantie net achter de rug en genieten we nog na). Als bedrijf kun je profiteren van de zomerse vibe door met een aantal kleine communicatiezaken rekening te houden.

1. Trek de aandacht met zomerse ☀ afbeeldingen en kopregels

Besteed in de zomer extra aandacht aan de afbeeldingen in je communicatie. In je flyers, op je posters, op je website of in de blogartikelen. Laat doorschemeren dat je de zomer viert. Rechtenvrij en kosteloos beeldmateriaal kun je gemakkelijk vinden via bijvoorbeeld Pexels, Pixabay of Flickr (let wel op de Creative Commons-licentie voor commercieel gebruik). Er zijn ook beeldbanken waarvan je tegen betaling gebruik kunt maken, zoals Shutterstock. In deze archieven vind je talloze zomerse beelden waarmee je jouw producten en diensten een zomers tintje mee kunt geven.

Heb je zelf zomers beeldmateriaal in jouw archief of heb je de mogelijkheid foto’s te laten maken? Dan is dat natuurlijk nog beter.

LEES OOK:  Gebruik jij deze 3 magische woorden in je webcopy?

Denk ook aan zomerse copy. Je kopregels moeten de zomer omarmen. Gebruik woorden als #zon en #zomer in je hashtags en voeg emoji’s met zonnetjes 🌞, cocktails 🍹 en palmbomen 🌴 aan onderwerpregels en kopregels toe. Het lijkt banaal, maar het werkt.

laat je klanten genieten van de zomer

Hieronder een aantal zomerse kopregels die ik met een snelle zoektocht tegenkwam op de sociale media:

  • De tijd vliegt! Eindelijk is de #zomer op volle toeren en over precies een maand zwaaien de poorten van Lowlands weer open: tot dan!
  • Proef de #zomer met onze frisse Iced Fruit Smoothie Bosvruchten. ☀ Met wie kom jij ervan genieten?
  • Waar ga jij nog genieten deze #zomer?
  • We kijken uit naar avonturen deze #zomer met onze fantastische camper. We klappen de luifel uit en steken de barbecue alvast aan! #LEGOCreator
  • Maak kans op 1 van de 3 boekenpakket om te lezen in de #zomer. De categorieën zijn: thriller, roman en non-fictie. Welk pakket wil jij?
  • Bij lekker #zomer weer, hoort ook een lekkere zomerse hit! #startmoving Nieuwe SEAT #Ibiza
  • Wij genieten met wat Frozen Flügel net wat extra van dit weekend 😉 ! Wie zou ook wel zo’n ijsje lusten?

Ook blogartikelen spelen in op de zomer:

  • De ‘blunt bob’ is hét kapsel dat je deze #zomer overal zal zien
  • 3 geschikte relatiegeschenken voor in de #zomer
  • 4 tips om een product/dienst op een positieve manier neer te zetten in de #zomer
  • Een drankdispenser: een onmisbaar zomeritem
  • Het is #BBQ-weer! Nog wat last minute inspiratie nodig? Check deze blog mét bijpassende playlist

Het is natuurlijk wel belangrijk om te waken voor clichés als ‘zonnige aanbiedingen’ en het letterlijk kopiëren van acties van je concurrenten. Probeer creatief te zijn in wat je bedenkt en laat zien en zorg ervoor dat jouw brandvoice ook in je zomerse communicatie doorklinkt.

LEES OOK:  De strijd tegen de clichés

Onthoud bij het kiezen van afbeeldingen en het schrijven van je kopregels altijd dit dit het eerste is wat mensen zien in hun postbus, op sociale media of op posters en flyers. Voeg deze zomer wat extra zon toe en profiteer van het zonnige humeur van je klanten.

zomerse tips voor copywriting en communicatie

2. Kom met een zomerse actie

Een zomeruitverkoop met bijbehorende e-mail en banner op de website is snel genoeg geregeld. Ook een zomeractie die je promoot via Facebook kun je snel en gemakkelijk opzetten. Is de zomerperiode traditioneel een slappe periode in jouw branche? Denk dan na over een simpele maar effectieve kortingsactie.

Een paar voorbeelden:

  • Als de temperatuur stijgt, neemt je korting toe
  • Beach Sale: nu is het tijd om te besparen
  • 6 manieren om je huid deze zomer te beschermen
  • Voel de zon met 50% korting op onze zomerproducten
  • Het perfecte zomerweekend boek je nu!
  • Maak nu kans op een zomers BBQ-pakket

Hebben jouw producten en diensten met het zomerseizoen of buitenactiviteiten te maken, dan moet je nu natuurlijk knallen! Bedenk een goede actie en zorg voor passende kopregels en afbeeldingen. Vergeet niet om het luchtig, laagdrempelig en vrolijk te houden, passend bij de zomer.

zomerse afbeeldingen in je communicatie

3. Promoot zomerse evenementen of zomers nieuws

Mensen die niet op vakantie zijn, staan tijdens de zomerperiode mogelijk wel open voor leuke dingen bij hen in de buurt. Dit is je kans om met een zomers evenement te komen of een activiteit te organiseren. Houd natuurlijk wel altijd rekening met de mogelijkheid dat het ondanks de zomer slecht weer kan worden.

Als je een vooruitziende blik had, dan heb je een aantal voor jou belangrijke data in de zomer in een marketingkalender of een contentplan staan, zodat je nooit zonder inspiratie zit. Welke acties of evenementen kun je aan bijzondere data koppelen?

In zo’n plan kunnen – afhankelijk van jouw branche – de volgende haakjes staan:

LEES OOK:  Wat je moet weten over de meta description

Marketingkalender in de zomer

  • Start zomervakantie in jouw regio
  • International Bikini Day (5 juli)
  • De start van sportieve evenementen als de Tour de France en de Vierdaagse
  • Internationale Dag van de Natuurbescherming (28 juli)
  • Internationale Vriendschapsdag (30 juli)
  • Dag van de Linkshandigen (13 augustus)
  • Het begin van het nieuwe schooljaar
  • Internationale Dag van de Liefdadigheid (5 september)
  • Prinsjesdag (19 september)
  • Burendag (23 september)

In jouw regio kunnen er ook geschikte lokale inhakers zoals zomerfeesten zijn. Mocht er geen geschikte dag zijn waaraan je jouw bedrijf kunt koppelen, dan roep je toch zelf een dag uit? Als je zorgt voor genoeg reuring, heb je nog kans ook dat jouw dag na verloop van tijd in de lijstjes wordt opgenomen.

het is zomer - profiteer met je bedrijf

Zomer: de tijd voor nieuws over jouw bedrijf

De zomer kan hét moment zijn voor nieuws over jouw bedrijf. Er bestaat tenslotte niet zoiets als een nieuwsvakantie. Profiteer ervan dat journalisten en bloggers in de zomer minder persberichten ontvangen, zodat dat van jou extra op kan vallen.

Hetzelfde geldt voor berichten op sociale media. Sommige bedrijven posten in de zomerperiode een stuk minder nieuws. Soms om de simpele reden dat de beheerder van de Facebook-pagina op vakantie is. Dit is een mooie gelegenheid om de aandacht van je doelgroep te trekken, die in de zomer even hongerig is naar updates (en als ze vrij hebben zelfs nóg meer) als in de rest van het jaar.

Welke zomerse acties en communicatie heb jij op de planning staan?

Geïnspireerd door een artikel op verticalresponse.com, foto’s: Pexels en Pixabay.