3 verleidelijke tips voor een communicatie-offensief in de zomer

Laatste update: 3 augustus 2017 Gepubliceerd op: 28 juli 2017

Hoe doet jouw bedrijf het in de zomer? Is er een zomersluiting in jouw branche of heb je het juist extra druk in de zomer? Vele bedrijven zetten de communicatie in de maanden juli, augustus en september op een laag pitje omdat ze denken dat toch ‘iedereen’ op vakantie is. Maar het kan ook zijn dat je je schromelijk vergist en dat je de zomerperiode juist goed zou kunnen gebruiken omdat je concurrentie ligt te soezen in de zon.

3 verleidelijke tips voor een communicatie-offensief in de zomer

In de zomer voelt iedereen zich beter

Veel mensen zijn vrolijker in de zomer. Het weer is beter, het licht doet z’n werk en we zitten over het algemeen lekkerder in ons vel. Het is ook wat minder druk op de weg en misschien ligt er wel een vakantie in het verschiet (of is de vakantie net achter de rug en genieten we nog na). Als bedrijf kun je profiteren van de zomerse vibe door met een aantal kleine communicatiezaken rekening te houden.

1. Trek de aandacht met zomerse ☀ afbeeldingen en kopregels

Besteed in de zomer extra aandacht aan de afbeeldingen in je communicatie. In je flyers, op je posters, op je website of in de blogartikelen. Laat doorschemeren dat je de zomer viert. Rechtenvrij en kosteloos beeldmateriaal kun je gemakkelijk vinden via bijvoorbeeld Pexels, Pixabay of Flickr (let wel op de Creative Commons-licentie voor commercieel gebruik). Er zijn ook beeldbanken waarvan je tegen betaling gebruik kunt maken, zoals Shutterstock. In deze archieven vind je talloze zomerse beelden waarmee je jouw producten en diensten een zomers tintje mee kunt geven.

Heb je zelf zomers beeldmateriaal in jouw archief of heb je de mogelijkheid foto’s te laten maken? Dan is dat natuurlijk nog beter.

LEES OOK:  15 copytips die jouw teksten in 2016 beter maken

Denk ook aan zomerse copy. Je kopregels moeten de zomer omarmen. Gebruik woorden als #zon en #zomer in je hashtags en voeg emoji’s met zonnetjes 🌞, cocktails 🍹 en palmbomen 🌴 aan onderwerpregels en kopregels toe. Het lijkt banaal, maar het werkt.

laat je klanten genieten van de zomer

Hieronder een aantal zomerse kopregels die ik met een snelle zoektocht tegenkwam op de sociale media:

  • De tijd vliegt! Eindelijk is de #zomer op volle toeren en over precies een maand zwaaien de poorten van Lowlands weer open: tot dan!
  • Proef de #zomer met onze frisse Iced Fruit Smoothie Bosvruchten. ☀ Met wie kom jij ervan genieten?
  • Waar ga jij nog genieten deze #zomer?
  • We kijken uit naar avonturen deze #zomer met onze fantastische camper. We klappen de luifel uit en steken de barbecue alvast aan! #LEGOCreator
  • Maak kans op 1 van de 3 boekenpakket om te lezen in de #zomer. De categorieën zijn: thriller, roman en non-fictie. Welk pakket wil jij?
  • Bij lekker #zomer weer, hoort ook een lekkere zomerse hit! #startmoving Nieuwe SEAT #Ibiza
  • Wij genieten met wat Frozen Flügel net wat extra van dit weekend 😉 ! Wie zou ook wel zo’n ijsje lusten?

Ook blogartikelen spelen in op de zomer:

  • De ‘blunt bob’ is hét kapsel dat je deze #zomer overal zal zien
  • 3 geschikte relatiegeschenken voor in de #zomer
  • 4 tips om een product/dienst op een positieve manier neer te zetten in de #zomer
  • Een drankdispenser: een onmisbaar zomeritem
  • Het is #BBQ-weer! Nog wat last minute inspiratie nodig? Check deze blog mét bijpassende playlist

Het is natuurlijk wel belangrijk om te waken voor clichés als ‘zonnige aanbiedingen’ en het letterlijk kopiëren van acties van je concurrenten. Probeer creatief te zijn in wat je bedenkt en laat zien en zorg ervoor dat jouw brandvoice ook in je zomerse communicatie doorklinkt.

LEES OOK:  5 copytips voor meer online succes