Voorjaarsschoonmaak in je marketing: 7 tips

Voorjaarsschoonmaak in je marketing: 7 tips

Heb je vandaag al naar buiten gekeken? Lekker weer, hè? Het voorjaar maakt iedereen blij. Het kriebelt om de deur uit te gaan, iets nieuws te beginnen. De perfecte tijd om je marketing en communicatie af te stoffen.

We hebben het allemaal druk. Te druk om schoon te maken, te druk om voldoende te bewegen, te druk om nieuwe dingen te proberen met je bedrijf of website.

Opfrisbeurt

Noodzakelijke verfrissing lijdt vaak onder de waan van de dag. Niet alleen je huis of je werkplek heeft af en toe een opfrisbeurt nodig, ook je communicatie en marketing.

Als deze op orde zijn, geef je er een signaal mee af aan je potentiële klanten. Ze maken (opnieuw) kennis met wat je te bieden hebt en met de persoonlijkheid van jou of je onderneming. Je laat er ook mee zien dat je details en timing belangrijk vindt.

Stel het dit voorjaar niet langer uit. Begin vandaag nog met die Grote Voorjaarsschoonmaak!

Ik heb 7 tips voor communicatie- en marketingideeën die slim aansluiten bij het seizoen.

Lentebock

1. Vernieuwing

Het voorjaar voelt voor velen als een tijd van vernieuwing en opnieuw beginnen. Tenslotte zit de bloesem in de bomen, kruipen er kuikentjes uit het ei en ruikt de lucht fris en zoet.

Vraag je daarom ook af: wat kan ik vernieuwen in mijn winkel, zaak of werkplek? Niet alleen je klanten zullen dat kunnen waarderen, ook zelf krijg je zo al snel het frisse voorjaarsgevoel.

Je hoeft er geen duizenden euro’s uit te geven. Een nieuw likje verf en een bosje bloemen op tafel doen soms al wonderen. Je kunt ook een beetje met de meubels schuiven om je inrichting aan te passen.

En wat dacht je van een speciaal voorjaarsaanbod zoals een andere menukaart of een speciale lenteaanbieding?

Veld met tulpen
Frisse kleuren en geuren, nieuwe ronde, nieuwe kansen! (foto: Pixabay)

2. Ga naar buiten

In het voorjaar heeft iedereen zin om weer naar buiten te gaan. Speel hierop in als ondernemer door een evenement in de buitenlucht te organiseren of door je klanten op een mooie plek in de natuur uit te nodigen. Laat jezelf zien in jouw dorp of stad. Of kies ervoor om een lokale sportclub te sponsoren.

IJsseizoen

3. Ga voor groen

Dit is ook het moment om iets met jouw organisatie en het milieu te gaan doen. Laat zien hoe je maatregelen neemt om de natuur te beschermen of dat je het belangrijk vindt om de aarde goed voor onze kinderen achter te laten. 

Op maandag 22 april is het de Dag van de Aarde. Een dag die als doel heeft mensen na te laten denken over hun gedrag als consument. Kun je hier wat mee in jouw zakelijke activiteiten?

Naar buiten!

4. Profiteer van hernieuwd enthousiasme

Het voorjaar is ook de tijd van vrije dagen en korte vakanties. Mensen ontwaken uit hun winterslaap en hebben zin om weer iets te doen. Zorg ervoor dat je marketing klaar is om mensen op jouw business te wijzen. 

Denk nu alvast na over Moederdag en Vaderdag of over jouw Hemelvaart Special. Breng mensen samen door workshops of lokale evenementen te organiseren.

5. Probeer iets nieuws

Waarschijnlijk heb je je in die lange winterperiode in zitten te lezen in marketingstrategieën of het ontwikkelen van nieuwe diensten of producten. Neem een duik in het diepe en introduceer je nieuwe plannen nu. 

De lente is de perfecte tijd om iets te proberen en te zien hoe het uitpakt voor jouw bedrijf. Hou natuurlijk goed in de gaten wat er gebeurt en stel je plannen in de loop van het jaar bij.

Heb je geen ideeën? Speel dan in op de laatste Google Trends.

Een nieuw sauzoen

6. Poets je communicatiekanalen op

Maak een inventarisatie van je communicatiekanalen. Bijvoorbeeld:

  • Websites
  • Sociale media
  • Nieuwsbrieven
  • Magazines
  • E-mails
  • Brochures en folders
  • Bestickerde auto’s
  • Huisstijldragers

Bekijk alle middelen kritisch. Wat gaat er goed en wat kan beter? Kan die brochure nog mee in het komende seizoen? Hoe doet je website het? Bereik je het publiek dat je wilt bereiken?

Je website is de spil van al je communicatie. Voor de meeste bedrijven, in ieder geval. Gelukkig is je website ook makkelijk op te frissen. Laat nieuwe foto’s maken en verbeter de webteksten voor een snelle make-over.

Loop ook je blogartikelen na. Zijn ze nog even relevant of kunnen ze wel een update gebruiken? Zorg ervoor dat je eventuele dode links in je artikelen herstelt.

Voorjaar: een mooie tijd voor een opfrissing van je communicatie en marketing (foto: Pixabay)

Een opfrissing van de pagina’s van je website leidt in veel gevallen ook direct tot meer bezoekers.

Loop ook je sociale netwerken na. Zijn de profielfoto’s en andere afbeeldingen nog up-to-date? Klopt de contactinformatie nog?

Gebruik je alle sociale media waarvoor je je met jouw bedrijf hebt aangemeld? Of maak je een verkeerde indruk door bijna nooit iets nieuws te plaatsen?

Pro-tip: richt je op alleen die kanalen die je makkelijk en met plezier kunt onderhouden

Koeiendans

7. Een nieuw design

Het voorjaar is ook de tijd om de ‘look and feel’ van je marketingcommunicatie aan te pakken. Een nieuw ontwerp voor die oude brochures, een vernieuwde huisstijlkleur, een opgefrist logo of een nieuw design voor je website.

Denk ook na over nieuwe dingen die je bedrijf misschien verder kunnen helpen. Is het tijd om terug te komen met een papieren magazine? Om na te denken over het verhaal van jouw zaak? Om misschien meer met online video te gaan doen?

Rokjesdag…

Wat ga jij dit voorjaar met jouw marketing en communicatie doen?

En, krijg je al zin om iets met jouw business te gaan doen? Wat je ook kiest qua voorjaarsmarketing of lentecommunicatie, kies altijd iets wat goed aansluit bij jouw persoon of onderneming. Dan vind je het leuk om te doen én is het logisch en aantrekkelijk voor je klanten.

Bronnen:

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *