Web Analytics

Verwijder deze 7 tekenen van AI uit je schrijfwerk

We genereren met z’n allen inmiddels enorme hoeveelheden AI-content. Volgens ChatGPT zal tegen het einde van 2025 ongeveer 90% van alle online content door AI zijn gegenereerd (bron).

Dat is misschien jammer voor een flink aantal schrijvers die plezier beleefden aan het maken van content, maar het is ook wel logisch. Voor velen is schrijven een pijnlijk en moeizaam proces.

Robotachtige teksten?

En ja, je maakt supersnel iets aardigs met AI, maar het mist vaak ook iets essentieels. Het voelt vaak robotachtig, vlak. En dat merken mensen meteen (al wordt het wel moeilijker naarmate AI beter getraind wordt). Lezers, redacteuren en AI-detectoren (hoe onbetrouwbaar ook) pikken AI-gegenereerde teksten nog vaak op.

Waarom? Omdat AI die menselijke vonk mist. Geen emoties, geen herinneringen, geen échte ervaringen die subtiel door de tekst sijpelen. Zo ontstaat weerstand.

Maar ook: échte schrijvers komen hierdoor in de problemen. Sommige worden onterecht beschuldigd van AI-gebruik. Met afgewezen verhalen, frustraties bij opdrachtgevers en zelfs reputatieschade tot gevolg.

Gebruik je AI bij je schrijfwerk?

Prima. Maar zorg dat het niet te herkennen is. Gebruik je het niet? Dan wil je sowieso niet dat jouw stijl per ongeluk als ‘AI’ wordt bestempeld.

Er zijn verschillende signalen die AI verraden. Berucht zijn de horizontale streepjes in een zin die we in het Nederlands niet vaak zien. De vaste constructies als ‘in een wereld die’. En AI wil ook nog weleens – heel Amerikaans – elk woord van een titel een hoofdletter geven.

Maar er zijn ook subtielere zaken om rekening mee te houden. Teksten die voor ongeoefende lezers en schrijvers wel prima lijken, maar die al snel in negatieve zin gaan irriteren.

De meeste van die AI-signalen kun je makkelijk verhelpen.

Hier heb ik er 7 voor je.

1. Herhaling in zinsopbouw

AI houdt, net als alle computers, van voorspelbare ritmes. Elke zin volgt hetzelfde patroon. Het resultaat? Een monotone tekst die nergens echt sprankelt.

Dit komt doordat AI is getraind op basis van het soort artikel dat je nodig hebt. Als je om een persbericht vraagt, krijg je persbericht-zinnen. Als je om een thriller vraagt, krijgt je thriller-zinnen en als je om een social media-post vraagt, krijgt je social media-zinnen.

De oplossing: kies niet te veel voor veiligheid binnen het genre. Injecteer persoonlijkheid. Combineer zinnen van één woord met langere, beschouwende zinnen.

Bekijk ook: een simpele manier om je teksten spannender te maken.

2. Kunstmatige overgangen

Bij AI kun je vaak letterlijk de oorspronkelijke Engelstalige tekst in overgangen lezen: ‘laten we er meteen induiken’ en ‘laten we dat eens bespreken’. Stijf en onnatuurlijk.

Kies in plaats daarvan voor een vlotte, spreektalige overgang, zoals hierboven: ‘hier heb ik er 7 voor je’. Of gebruik een grapje.

3. Clichés en veelgebruikte uitdrukkingen

AI kan er niets aan doen, het hele internet staat vol met clichés als ‘hier bent u aan het juiste adres’ en ‘buiten de kaders denken’, ‘de Rolls-Royce onder de…’ en ‘succes is een keuze’.

Zie ook: website-clichés die je vandaag nog op kunt lossen.

Kom met frisse metaforen en vergelijkingen. Zet je creativiteit in. Link teksten aan jouw vakgebied, draai vaste uitdrukkingen om.

4. Persoonlijke verhalen

AI verzint iets, maar voelt niets. Stop zelf persoonlijkheid in je verhalen. Put uit wat je hebt meegemaakt, gezien, ervaren. Maak het persoonlijk en het is al geen AI meer.

5. Veilige teksten

AI wil niemand voor het hoofd stoten. Haalt de scherpe kantjes van meningen af. Toont geen lef. Daarom moet jij dat doen.

Laat zien waar je staat. Neem een standpunt in. Wees een beetje controversieel. Dat is wat je onderscheidt van een robot.

Niet: ‘Deze tool kan nuttig zijn voor veel freelancers.’
Wel: ‘Ben je freelancer en gebruik je deze tool nog niet? Dan heb je onder een steen gelegen.’

6. Emozione

AI faket een toontje of een stijltje. Het maakt de AI allemaal geen reet uit. Ze voelt er geen emotie bij.

Daarom moet jij dat wel doen. Zelfs als je een stuk door een taalmodel laat schrijven, kun je het 100% verbeteren door er iets van persoonlijkheid, humor of overdrijving in te stoppen.

7. Schrijftaal

Omdat het internet vooral vol staat met geschreven woorden en veel mensen in een kramp schieten als ze iets moeten schrijven, is dat precies wat AI nabootst: schrijverige schrijftaal. Veel woorden, weinig wol.

Herhaling en vage formuleringen. Makelaarstaal. Middle-of-the-road-teksten.

Wees onverbiddelijk.

Zijn jouw teksten (nog te) kunstmatig?

Weet: AI is een hulpmiddel, geen vervanging voor menselijke conversatie, waar ik schrijven ook toe reken. Of je AI nu zelf gebruikt of niet, het is handig om de valkuilen te herkennen.

Mocht je teksten zelf willen checken op het gebruik van kunstmatige intelligentie (of je eigen, zelf geschreven teksten aan de tekst willen onderwerpen), dan kun je terecht bij tools als Originality.ai.

Beeld boven: Midjourney.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties