Web Analytics

Verleiden met woorden volgens Apple

Apple staat niet alleen bekend als het bedrijf van de gelikte technische snufjes, maar ook als het bedrijf dat copywriting tot in de puntjes beheerst. Wijlen Steve Jobs wist al precies waar Abraham de mosterd haalt. En hoe belangrijk, nee, essentieel goede copywriting is als je iets wilt verkopen.

Goed nieuws: ik heb het geheim van Apple voor je ontrafelt in 12 helder omschreven copytips. Gebruik deze tips in je eigen teksten en ook jij kunt schrijven zoals Apple.

De beste voorbeelden van Apple’s herkenbare taalgebruik vind je in het Engels, maar ook de Nederlandse lokalisaties zijn zeker de moeite waard. Aangezien we hier in het Nederlands schrijven, zal ik voor dit artikel de Nederlandse voorbeelden gebruiken.

Laten we meteen beginnen met enkele van de beste voorbeelden van copywriting volgens Apple.

1. Benut de kracht van herhaling

Als je op zoek goed naar voorbeelden in de communicatie van Apple, dan zie je dat herhaling een van de favoriete gereedschappen van de Apple-copywriter is. Niet verwonderlijk, want indien goed gebruikt is herhaling een krachtig wapen voor elke copywriter.

Herhaling komt bij Apple vaak in 2 of 3 keer in de kopregel voorbij.

Copywriting-tip: kun je iets sterker maken door het te herhalen? Doe dat dan.

2. Allitereer méér

Rijmelarij van lik-me-vestje? Nee, hoor. Gewoon functionele begin-, midden- of eindrijm. De copywriters van Apple weten dat wat lekker in het gehoor ligt er ook fijn uitzien in print of op het scherm.

Copywriting-tip: zit er een mooie alliteratie in het product, de dienst of een van de belangrijkste voordelen van wat je verkoopt? Denk er nét even iets langer over na om op goede ideeën te komen.

3. Open met het grootste voordeel

Soms is copywriting gewoon heel simpel het grootste voordeel benoemen.

Copywriting-tip: focus je altijd op Het Grote Voordeel van jouw product of dienst. Wat maakt jouw (nieuwe) aanbod onderscheidender dan dat van de rest?

4. Ga voor de tegenstelling

Apple-kopregels bevatten vaak tegenstellingen en andere woordspelingen. Slim, want een zin die niet helemaal klopt, slaat een haakje in het brein.

Bundel vier Apple services en geniet meer voor minder‘ is een mooi voorbeeld, maar als je op de site gaat grasduinen, vind je er al snel meer.

Copywriting-tip: zit er een tegenstelling in jouw product of dienst die je kunt benutten in een ijzersterke kopregel? Vaak is deze ook goed te combineren met punt 1 tot en met 3 uit dit lijstje. Voorbeeld: ‘copywriting zonder koppijn’.

5. Leg er gevoel in met emotie en analogieën

Apple weet goed dat het in principe levenloze techniek verkoopt. Daarom is emotie bij de verkoop des te belangrijker. Omdat niet iedereen direct een beeld heeft bij het nut en de noodzaak van een nieuwe telefoon, tablet of computer, strooien de copywriters met emotie en analogieën die herkenbaarheid op moeten roepen.

6. Breng de boodschap over in onvolledige zinnen

In eigenlijk alle voorbeelden in dit blogartikel zie je het al. Zelden communiceert Apple in volzinnen. Bij Apple maken ze zich niet druk over een persoonsvorm en een onderwerp. Zinnen beginnen gerust met ‘en’ of ‘maar’. Bestaan uit slechts één woord. Alle grammatica gaat overboord. En dat zou jij ook moeten doen als je met copywriting bezig bent.

Copywriting-tip: kort en krachtig is soms ongrammaticaal. Dat is geen probleem als je schrijft om iets te verkopen. Zet wat vaker een punt en schrap alle overbodige woorden. Wees niet bang voor zinnen van maar 1 of 2 woorden.

7. Communiceer een groots idee

Iedere presentatie van de voormalige topman Steve Jobs bevatte er eentje: een ‘holy smokes’-moment, zoals Carmine Gallo, de schrijver die de presentaties nauwlettend heeft bestudeerd, ze noemde. Jobs bouwde altijd zorgvuldig op naar dit moment dat het hoogtepunt van de presentatie moest zijn.

De copywriters van Apple proberen in veel kopregels ook zo’n indrukwekkend statement af te geven.

Copywriting-tip: toegegeven, een groots idee communiceren is niet altijd makkelijk. Soms is een frisse blik (van bijvoorbeeld een externe copywriter) nodig om het grootste idee achter jouw product of dienst te zien. Bedenk dat mensen altijd op zoek zijn naar middelen om hun leven makkelijker te maken en naar manieren om tijd te winnen. En bestudeer de grootste ideeën die marketingreuzen als Apple op hun websites hebben staan.

8. Wees specifiek in de details

De copywriters van Apple hebben goed begrepen dat je geen technische details in kopregels moet verwerken, maar dat deze wél overtuigen in de platte tekst. Als je even verder leest, merk je dat de techreus wil overtuigen met indrukwekkende technische snufjes.

Apple: specifiek schrijven
Tecnhische details overtuigen bij de producten van Apple en blijven dus nooit lang weg

Copywriting-tip: trek de aandacht met emotie, maar overtuig met ratio. Als je klanten ervan wilt overtuigen dat jouw producten of diensten de beste zijn, moet je specifiek zijn en (technische) details geven. Zorg er wel voor dat je copywriting begrijpelijk en licht qua jargon blijft.

9. Implementeer magische woorden

Behalve de figuurlijke magische woorden (ook wel: power words) als ‘je/jij’, ‘omdat’ en ‘stel je eens voor’ en ‘nieuw’ gebruikt Apple ‘magisch’ ook graag letterlijk in zijn teksten.

Apple magische woorden
Apple geeft zijn producten graag een vleugje magie mee

Copywriting-tip: leer hoe je magische woorden inzet om je lezer in je verhaal te trekken. Gebruik u/je/jou altijd méér dan wij/ons/het product. Gebruik woorden die verlevendigen wat je wilt vertellen: ‘stel je eens voor dat’. En geef mensen de redenen om jouw product of dienst af te nemen (omdat/zodat).

10. Benut de kracht van het verhaal

In langere copy hanteren de copywriters van Apple storytelling-technieken. Logisch, want een verhaal beklijft veel beter dan ‘reclame’.

Copywriting-tip: kun je een verhaal vertellen over je product of dienst? Kun je uitleggen waar het idee vandaan komt? Welke uitdagingen je moest overwinnen om op dit punt te komen? Verhalen fascineren altijd.

11. Sla 2 vliegen in 1 klap

Apple houdt ook van dubbele betekenissen. Veel kopregels kun je op tweeërlei wijze uitleggen. Dat maakt het speels, maar geeft soms de mogelijkheid om 2 dingen over het product of dienst in slechts 1 regel te vertellen.


Copywriting-tip: wees speels in je schrijfsels. Maak een grapje of stop een dubbelzinnigheid in je copy. Maak het licht in plaats van zwaar. Let uiteraard wel altijd op je doelgroep.

12. Vergeet de overtuigende oproep tot actie niet

De copywriters van Apple zijn professionals. Ze vergeten dus nooit waar het écht om gaat: de aankoop. In zowel online als offline communicatie vind je daarom altijd een sterke call-to-action.

Apple airpods copywriting
Onmisbaar in elke verkooptekst: de oproep tot actie

Copywriting-tip: ga er nooit van uit dat het wel duidelijk is. Moedig lezers aan om je call-to-action te volgen. Leg uit hoe ze hiervan profiteren. En laat je call-to-action opvallen.

Samenvatting: schrijven als Apple

Wil je ook schrijven als Apple? Implementeer dan alle tips uit dit artikel. Hier zijn ze nog eens op een rijtje:

  1. Benut de kracht van herhaling: herhaling brengt de boodschap duidelijker over.
  2. Allitereer méér: wat lekker in het gehoor ligt, leest lekker.
  3. Open met het grootste voordeel: kom meteen ter zake.
  4. Ga voor de tegenstelling: zinnen met een tegenstelling blijven hangen.
  5. Leg er gevoel in met emotie en analogieën: gebruik vergelijkingen met herkenbare zaken en emotie.
  6. Breng de boodschap over in onvolledige zinnen: ongrammaticaal is geen probleem.
  7. Communiceer een groots idee: maak het big & bold, dit is reclame!
  8. Wees specifiek in de details: geef genoeg informatie om het geloofwaardig te maken.
  9. Implementeer magische woorden: denk eraan je lezer aan te spreken, redenen te geven en hem/haar de situatie met jouw product of dienst voor te laten stellen.
  10. Benut de kracht van het verhaal: verhalen fascineren al duizenden jaren.
  11. Sla 2 vliegen in 1 klap: als je met één regel 2 doelen bereikt, zit he goed.
  12. Vergeet de overtuigende oproep tot actie niet: om de verkoop is het uiteindelijk allemaal te doen.

Zoals je in de voorbeelden van Apple-copywriting in dit artikel kunt zien, combineert het techbedrijf meestal meerdere technieken in één stuk copy.

Bonustip: zoals je op de Apple-website kunt zien, speelt design een belangrijke rol om copywriting z’n werk te laten doen. Denk daarom vooral ook aan het volgende:

  • Zorg voor ruimte om je tekst, zodat die leesbaarder wordt.
  • Maak de letters groot genoeg. Kleine fonts zijn een echte conversiekiller.
  • Verkort de eerste (kop)regels op je website. Deze moeten de lezer de tekst in trekken.
  • Schrijf voor scanners: verspreid de belangrijkste informatie via koppen en subkoppen.
  • Voeg ruimschoots mooi en sprekend beeldmateriaal toe.

Pro-tip: Heb je meer oefening met copywriting nodig? In mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen leer ik je snel alles wat je moet weten om direct betere teksten te schrijven (maar je mag er natuurlijk ook langer dan 30 dagen over doen).

Bronnen: bettermarketing.pub, neilpatel.com, beeld en screens: apple.com/nl.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

5 1 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties