Bijgewerkt op 18 november 2022
In mijn jaaroverzicht van 2019 sloot ik af met: ‘We zullen zien wat 2020 ons gaat brengen’. Nou, dat hebben we geweten. Voor veel mensen in het ergste geval het verlies van geliefden, maar op z’n minst zaten leuke uitjes er niet in, konden sportactiviteiten niet doorgaan en moest je thuiswerken met thuisonderwijs combineren.
(Dat laatste doe ik trouwens terwijl ik dit artikel schrijf.)
Maar in dit jaaroverzicht wil ik vooral niet te veel terugblikken op alles wat niet lukte, niet kon of verkeerd ging in 2020.
Gelukkig waren er bij veel bedrijven – onder wie klanten van mijzelf – ook positieve berichten. Bedrijven die voor een groot deel op de digitale economie zijn gericht ontsnapten grotendeels ook aan de directe gevolgen van crisis.
In dit stuk geef ik je even een korte terugblik op het jaar van Doyoucopy. Om daarna natuurlijk weer snel vooruit te kijken.
Doyoucopy.nl/blog
Eind 2019 kondigde ik al aan dat ik mijn blogschema misschien ging aanpassen van wekelijks naar maandelijks. Dat heb ik in februari 2020 ook gedaan. De redenen daarvoor heb ik uitgebreid uitgelegd in dit artikel.
In het kort kostte het me te veel tijd en moeite om wekelijks topkwaliteit aan artikelen te schrijven en kon ik mijn tijd voor mijn gevoel beter steken in het verbeteren van bestaande artikelen en in andere projecten (waar ik zo nog even op terugkom).
Dat heb ik het afgelopen jaar dan ook gedaan. Een aantal bestaande artikelen heb ik bijgewerkt met nieuwe voorbeelden en extra uitleg. Sommige artikelen heb ik samengevoegd, andere heb ik verwijderd. Maar ik heb toch ook nog maandelijks nieuwe artikelen geplaatst en dat zal ik in 2021 ook blijven doen.
Had mijn rustigere blogschema een negatief effect op het aantal bezoekers? Nee, mijn copyblog bleef ook in 2020 groeien. Mede door de kwaliteit van de artikelen die ik in de loop der jaren heb geplaatst.
Zoals je in de grafiek hieronder kunt zien, ging de groei gewoon door (2015 was het jaar dat ik begon met structureel bloggen).

💡 Pro-tip: wil je weten hoe je bloggen zelf in kunt zetten om structureel meer bezoekers op je website te krijgen? Begin dan met de beste blogtips in dit artikel.
Andere projecten
Door wat minder tijd aan nieuwe blogartikelen te besteden, schiep ik extra tijd voor mijn Doyoucopy Academy. In 2020 kreeg ik de kans om eindelijk flinke stappen te maken naar een complete e-learning-omgeving. Op mijn eigen online ‘school’ bied ik nu verschillende e-books en cursussen aan.
Vorig jaar om deze tijd had ik alleen nog maar een pdf met de belangrijkste copywriting-lessen die ik voor de prijs van één club sandwich aanbood. Nu heb ik een eerste volledige minicursus copywriting online staan, die ik de afgelopen 2 maanden al meer dan een dozijn keer heb verkocht.

Daarnaast verkoop ik nog steeds de losse pdf met de belangrijkste copywriting-tips én heb ik een e-book over het werken aan passief inkomen gelanceerd. De komende weken hoop ik mijn paradepaardje officieel te kunnen lanceren: de Masterclass Copywriting van Doyoucopy.
Deze masterclass leert je niet alleen de belangrijkste copywriting-vaardigheden, maar gaat ook in op het runnen van je eigen praktijk als copywriter.
Ik verwacht veel belangstelling, aangezien copywriting zeker in het digitale tijdperk een kernactiviteit vormt voor zowel elke onderneming.
Donotcopy
Een ander project dat in 2020 het levenslicht zag is Donotcopy, de plagiaat-checker die ik in samenwerking met Freave heb ontwikkeld. Er zijn nog wat technische uitdagingen, maar ik heb inmiddels de eerste klanten mogen verwelkomen.
En, zeker niet onbelangrijk, ik wist aan de hand van de tool een grove auteursrechtinbreuk op mijn eigen teksten op te sporen en de verantwoordelijke daarvoor tot een schadevergoeding te bewegen.

Op waarom het zo belangrijk is om tegen auteursrechtinbreuk op te treden, kom ik binnenkort terug met een apart blogartikel. Je kunt ook alvast de artikelen lezen die op Donotcopy zelf heb gepubliceerd.
Binnenkort is het ook mogelijk om één gratis check uit te voeren. Donotcopy kan ook een handige tool zijn voor jouw business, zeker als je webteksten regelmatig worden ‘geleend’ door websites van concurrenten.
Nieuwe klanten
Flink geholpen door mijn goede vindbaarheid in Google (dankzij mijn inspanningen op het gebied van contentmarketing), deed ik ook in 2020 weer een aantal nieuwe klanten op.
Ik werkte onder andere voor de volgende nieuwe klanten:
- Happy Pyjamas
- PrintAbout
- Essent/EnergieWonen
- Appeal
- ME Networks
- Wolf Business Drivers
En vanzelfsprekend werkte ik ook dit jaar weer voor bedrijven die al jarenlang klant zijn van Doyoucopy. Bedankt voor jullie vertrouwen!
NaNoWriMo
In mijn jaaroverzicht van 2019 meldde ik dat ik vond dat ik niet genoeg tijd aan creatief schrijven kon besteden. Daarom ben ik blij dat ik afgelopen november zo veel mogelijk vrij heb gehouden om mee te kunnen doen aan NaNoWriMo 2020, de National Novel Writing Month.
Gedurende de maand november werken honderdduizenden schrijvers (en degenen die dat willen worden) van over de hele wereld aan een manuscript van (minimaal) 50.000 woorden.
50.000 woorden is (meestal) nog geen werk van volledige romanlengte, maar het schiet toch al flink op. Als je die 50K aan woorden eenmaal hebt getypt, is het zonde om er niets meer mee te doen, dus is de kans groter dat er straks daadwerkelijk een boek ligt (al dan niet digitaal).
En dat is natuurlijk een creatieve prestatie van formaat!
Het was hard werken, want ga maar na, je moet tenminste 1.667 woorden per dag typen, maar ik ben er trots op dat ik het na 3 eerdere geslaagde edities ook in 2020 heb gehaald.

Inmiddels werk ik nu nog elke dag (in een wat lager tempo) verder aan het manuscript. Totdat ik ongeveer 80.000 woorden heb, en daarna wacht nog het redigeerwerk… Ik hoop in 2021 meer over dit spannende nieuwe verhaal te kunnen vertellen!
Een ander bijzonder moment was het verschijnen van mijn populaire novelle Het meisje van toen (méér dan 1.000 downloads!) in het Engels als The Girl From Back Then.

Bergh in het Zadel
Omdat ik mijn freelancepraktijk inmiddels goed op de rit heb staan en doordat ik ook andere bronnen van (passief) inkomen heb aangeboord, zoals mijn online cursussen en mijn websites, wilde ik in 2020 wat extra tijd in vrijwilligerswerk steken.
Ik heb me aangemeld als evenementenvrijwilliger bij het Rode Kruis, maar corona gooide wat dat betreft flink wat roet in het eten. Maar op een ander vlak kon ik gelukkig wel iets betekenen.
De mensen van Bergh in het Zadel – een van de grootste fondsenwervers voor het KWF – vroegen me of ik mee wilde helpen aan het magazine Ambasssadeur. Ik heb een aantal ambassadeurs van de stichting geïnterviewd en hun verhalen opgeschreven, samen met de andere leden van de redactie.
Het mooie van Bergh in het Zadel is dat de opbrengst voor 100% ten goede komt aan het goede doel. Iedereen zet zich geheel belangeloos in. In 2021 lever ik ook graag weer een bijdrage in de vorm van mijn tijd.

Meer naar buiten
De bovenstaande activiteiten vonden voor een groot deel achter een scherm plaats. En juist als je een schermwerker bent, moet je ervoor zorgen dat je regelmatig van dat scherm weg kunt en iets fysieks gaat doen.
Ik had mezelf voorgenomen meer te gaan bewegen in 2020. Sporten in een zaaltje zat er niet in, maar gelukkig woon ik in de prachtige omgeving van het Montferland, dat heuvelachtige bosgebied tussen Didam, Doetinchem en de Duitse grens.
Vrijwel elke dag maak ik een boswandeling en zeker drie keer in de week is dat een lange wandeling van meer dan 5 kilometer.
Naast de noodzakelijke beweging zitten er ook andere voordelen aan een dagelijkse lunchwandeling:
- Als je vastzit in het werk, komt de oplossing tijdens zo’n wandeling vaak vanzelf.
- Ik doe steevast nieuwe ideeën op voor verhalen en het lange manuscript waarin ik nu werk.
- Na de wandeling kan ik met een fris brein aan de middag beginnen.

2021
We hopen allemaal dat we er in 2021 weer op uit kunnen trekken met onze dierbaren. Dat we samen kunnen komen om het leven te vieren. En dat de schade die aan zo veel bedrijven is toegebracht snel weer mag herstellen.
Rond kerst en oud en nieuw staan mijn werkzaamheden voor klanten even op een laag pitje, al blijf ik waarschijnlijk wel schrijven aan mijn manuscript.
In 2021 ga ik vol gas verder met mijn Doyoucopy Academy, mijn creatieve schrijfwerk, mijn copywriting-werk voor klanten en wat er verder op mijn pad komt.
Ik wens jullie ondanks de beperkingen een mooie kerst en het beste voor het nieuwe jaar.