Web Analytics

Goede blogvoornemens!

De beste wensen voor 2024! Ja, ik ben redelijk laat dit jaar. Ik zag dat ik vorig jaar om deze tijd allang begonnen was met bloggen na de kerststop. Maar het is nooit te laat voor goede voornemens en daarom hier wat tips en aanraders voor het nieuwe jaar, waarvan ik er zelf ook wel een aantal ga toepassen.

1. Probeer eens wat anders

Schrijf je altijd lange blogartikelen? Probeer dan eens korte berichten. Schrijf je altijd je artikelen? Giet ze dan eens in de vorm van een podcast of video. Schrijf je altijd in de vorm van een lijstje? Schrijf dan eens een column, een interview of een betoog.

Kortom, probeer eens wat anders aan het begin van het nieuwe jaar!

2. Leer dit jaar wat bij

Volg een cursus of doe een workshop. Het hoeft niet per se aan te sluiten op je vakgebied. Wat dacht je van een cursus pizzabakken of een baristacursus? Alles wat je horizon verbreedt en je nieuwe inzichten geeft is waardevol!

Maar natuurlijk ook op het gebied van bloggen, copywriting en een online business beginnen is er veel bij te leren. Het zou leuk zijn als ik je daarbij kan helpen. Neem maar eens een kijkje in de academy van Doyoucopy!

3. Kies voor nieuw gereedschap

Goed gereedschap is het halve werk, zo luidt het gezegde. En daarin schuilt zeker een grote waarheid. Trakteer jezelf daarom dit jaar eens op nieuwe tools.

In de ‘harde vorm’ van bijvoorbeeld een nieuwe laptop of desktop, maar ook in de ‘zachte vorm’ kunnen tools als zoekwoordensoftware of een betere betaalpagina’s kan wonderen doen.

In dit overzicht geef ik tips voor tools die ik aanraad.

4. Bevraag je bezoekers

Voor een blogger zijn de bezoekers van het blog zijn levensbloed. Logisch om van tijd tot tijd te peilen of je blogartikelen nog aansluiten bij wat je graag willen lezen. Een eenvoudig onderzoekje dat je via je blog instelt kan hier nieuwe inspiratie voor geven.

Je kunt natuurlijk ook de vraag in je blogartikelen (vaker) stellen. Dat doe ik hier op doyoucopy.nl ook regelmatig. Dus laat me vooral in een reactie onder dit artikel (of via mail) weten wat je in het nieuwe jaar graag terug zou willen zien in mijn blogartikelen.

5. Laat het los

Als goede voornemen willen we vaak zaken die zijn blijven liggen weer oppakken. Meer gaan bloggen, meer gaan sporten, vaker gezond eten… Maar soms moet je ook afscheid durven nemen. Soms is het beter om iets los te laten en je te richten op andere zaken.

Voor mijzelf geldt dat ik me meer wil focussen op minder projecten. Dit betekent dat ik nog een paar websites ga verkopen. En dat ik sommige zaken misschien ook moet gaan uitbesteden.

6. Updaten van oude posts (maar nu echt)

Als je al langere tijd blogt, heb je een flink archief van oude posts. Een deel daarvan zal flink verouderd zijn en kan een negatieve impact op je rankings in Google hebben.

Het is bekend dat het updaten van verouderde blogberichten een nieuwe impuls kan geven. En dat zowel aan je inspiratie als aan de zichtbaarheid van je blog in de zoekmachines!

Dit jaar wordt het jaar van het doornemen van oudere posts om die bij te werken naar de actuele situatie met nieuwe informatie en voorbeelden. Als blogs op geen enkele manier meer naar het nu bij te werken zijn, komt het moment om ze dan maar te verwijderen.

Ik ga hiermee dit jaar in ieder geval aan de slag!

7. Helpful Content?

De Helpful Content Update van Google sloeg afgelopen september bij veel bloggers in als een bom. Sommigen zijn wel meer dan 80% van hun bezoekers in één klap kwijtgeraakt.

Het lijkt erop dat Google bloggers die zonder duidelijke kennis van het onderwerp waarover ze bloggen, heeft willen bestraffen. In die update van het algoritme zijn ook blogs die geweldig werk leveren geraakt.

Het enige wat je als blogger kunt doen is ervoor zorgen dat je waardevolle content schrijft vanuit jouw expertise. Maak in een bio en/of op je over ons-pagina duidelijk dat je kennis van zaken hebt. En als je over andere onderwerpen schrijft, maak dan duidelijk wat je bron is. Dit lijkt in het tijdperk van schrijfrobots en AI belangrijker dan ooit tevoren.

Overigens is mijn blog niet geraakt door deze update. Kennelijk deed ik in de ogen van Google wel wat goed. Maar dat is geen reden om op mijn lauweren te gaan rusten.

8. Maak je niet afhankelijk van één zoekmachine

Er is trouwens nóg iets wat je kunt doen. Al die Google-updates hebben veel bloggers wakker geschud. Het blijkt een gevaarlijke strategie om van het verkeer naar je blog alleen van Google (of een andere zoekmachine) afhankelijk te zijn.

Al lijkt het soms dat je je bezoekers alleen uit Google kunt halen, dat is echt niet zo. Zelf ben ik al met het goede voornemen begonnen om meer met Pinterest te gaan doen. Dit sociale medium fungeert in feite als een zoekmachine en vindt het niet erg als gebruikers op pins klikken om de achterliggende website te bezoeken.

Ik ben sinds kort begonnen met een Pinterest-offensief voor mijn grootste website (die over Italië). Binnenkort hoop ik hier wat van de resultaten te kunnen delen, maar het ziet er nu al goed uit.

9. Start die nieuwsbrief (of werk er dit jaar harder aan)

Behalve promotie via sociale media, is dit jaar ook het jaar dat je écht werk moet maken van je nieuwsbrief. Dat was mijn goede voornemen van een paar jaar terug. Inmiddels heb ik veel nieuwe abonnees, zowel hier als op andere websites.

Een nieuwsbrief (laat je niet in de luren leggen door het oubollige woord), maakt je minder afhankelijk van de grillen van sociale media en zoekmachines. Je bouwt aan je eigen publiek dat je zonder filter en algoritme kunt bereiken (en aan wie je direct je aanbod kunt presenteren).

Eigenlijk zou je als goede voornemen moeten hebben dat je elke bezoeker die via een zoekmachine of een sociaal medium op je website/blog komt, aan je mailinglijst wilt kunnen toevoegen.

Goede (blog)voornemens oké, maar hoe houd je ze vol?

Het is bekend dat het grootste deel van de goede voornemens al binnen enkele weken sneuvelt. Dat komt doordat is lastig is om nieuwe gewoonten in te bedden in ons leven.

Je hebt nu eenmaal een aantal weken doorzettingsvermogen nodig om een nieuwe gewoonte aan te leren. En dan is het doorgaan op de oude voet altijd de weg van de minste weerstand.

Maar bedenk altijd: niets doen is altijd nog een groter risico dan iets nieuws proberen. Onderneem daarom nu actie om nieuwe ideeën in te voeren en houd jezelf eraan dat je ze minimaal een paar maanden probeert.

Praat erover met anderen, maak het meetbaar en beloon jezelf als je je doelen bereikt. Let wel: stel die doelen realistisch, anders kun je bijna niet anders dan het bijltje er meteen bij neergooien. Of het nu om je blog gaat of om goede voornemens op een ander gebied.

Hoe zit dat bij jou? Heb je nog goede tips? Wat zijn jouw goede blogvoornemens van dit jaar?

Misschien gaan jouw goede voornemens wel over heel andere zaken in je (online) business. Ik ben benieuwd. Laat het me weten in een reactie onder dit artikel.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties