Web Analytics

Geraakt door de ‘Helpful Content Update’? Zo maak je je content behulpzamer

Bijgewerkt op 19 maart 2024

Bloggers wereldwijd klagen steen en been over de nieuwste ‘Helpful Content Update‘ die Google in de tweede helft van september 2023 uitrolde. De impact van deze update was aanzienlijk, vooral in de blogosphere. Sommige bloggers melden een verlies van maar liefst 90% aan bezoekers.

Veel blogs zijn getroffen

Gelukkig is het niet voor iedereen zo ernstig, maar toch is meer dan 50% van de bloggers in enige mate getroffen. Zoals altijd is het advies om even af te wachten en niet direct alle posts op je blog te gaan omgooien. Vaak herstelt een website toch nog (enigszins) van een update. En zie je pas later welk soort content op je website echt aangepakt moet worden.

De content die Google met deze update heeft afgewaardeerd, ontbeert een goede gebruikerservaring, expertise, gezaghebbendheid of betrouwbaarheid (E-E-A-T). Blogs en artikelen die hoog scoorden in de rankings, maar geen antwoord op de vraag van de gebruiker geven zijn het hardst getroffen.

Voor doyoucopy.nl geldt trouwens dat ik geen verschil merk met de periode voorafgaand aan de update die op 14 september begon. Sterker nog, mijn bezoekersaantallen lijken juist in een stijgende lijn te zitten. Terwijl ik eerder, door minder frequent te gaan bloggen, toch aardig wat verkeer had verloren.

De reden dat mijn blog niet getroffen is door deze update is dat ik – volgens mij – wél behulpzame content bied. Ik leg vanuit mijn ervaring met copywriting, SEO, marketing en communicatie zaken uit, geef mijn mening en voeg vaak ook voorbeelden toe. (Laat het me weten als ik het volgens jou nóg beter kan doen.)

Hoe zit bij jou? Ben jij met je blog geraakt door deze update? Als je organische verkeer tussen 14 en 28 september een plotselinge, onverklaarbare dip laat zien is de kans groot van wel. Of anders misschien wel door de oktober-updates die kort daarop volgden.

Google geeft zelf wat algemene tips, waarvan het sowieso handig is dat je er kennis van neemt. Hier zijn bijvoorbeeld de richtlijnen die Google bij de ‘Helpful Content Update’ van augustus 2022 gaf en die nu nog belangrijker lijken te zijn geworden.

De ‘Helpful Content Update’ van Google: is jouw website of blog getroffen? (beeld: Ideogram)

Belangrijk blijft:

People first: focus je op content die handig en nuttig is voor mensen, niet op content die er alleen maar op is gericht om verkeer naar je website te halen. Dit vertaalt zich onder andere naar de volgende deelvragen:

  • Zou de bestaande doelgroep voor jouw bedrijf deze content ook nuttig vinden?
  • Etaleert jouw content jouw kennis en expertise uit de eerste hand? (Persoonlijke ervaring met het product of de dienst of – in het geval van een reiswebsite – een daadwerkelijk bezoek aan de plaats die je beschrijft.)
  • Heeft je website/blog een primair doel of focus?
  • Heeft een bezoeker van je website/blog na het lezen van je content iets geleerd?
  • Laat jouw content de bezoeker met een tevreden gevoel achter?

In dit blogartikel geef ik je graag nog wat specifieke tips die gezaghebbende websites noemen of die ik uit eigen ervaring aanbeveel. Hopelijk helpen deze tips je jouw content behulpzamer te maken (en vind je mijn website dan extra behulpzaam 🙂 ).

1. Hou je bij de niche waarin je excelleert

Dit is meteen een lastige, ik weet het. Veel bloggers zijn begonnen met een niche, maar kwamen vervolgens zonder onderwerpen te zitten, zodat ze in de breedte gingen bloggen. Zelf heb ik dit ook gedaan. Eerst schreef ik alleen over copywriting, later kwamen daar marketing en communicatie, freelancen/ondernemen, geld verdienen en andere niches bij.

Het past volgens mij allemaal nog prima bij elkaar, maar het is wel een stuk breder geworden. Misschien is dat in mijn geval geen probleem, omdat ik telkens veel tijd in mijn artikelen heb gestoken en duidelijk de link met andere content heb aangegeven.

Website als Search Engine Land geven aan dat het belangrijk is om je bij je persoonlijke expertise te houden. Je blogt over waar je verstand van hebt en niet over dingen waar je zelf geen ervaring mee hebt.

Dit lijkt ook in lijn met het E-E-A-T-beleid dat Google sinds enige tijd voert. De extra E die aan het al eerder gehanteerde E-A-T is toegevoegd, staat voor Experience, de ervaring van de gebruiker.

Als voorbeeld wordt gegeven een reiswebsite, waarvan de content in de coronatijd is uitgebreid met allerlei slechts zijdelings aan reizen verbonden content, waaronder recepten. Dat lijkt nu te zijn afgestraft.

Als jouw website ook geen focus meer heeft, is dit wellicht het moment om die focus terug te brengen.

2. Zorg dat je je bronnen op orde hebt

In het bijzonder zijn uitspraken op het gebied van gezondheid en geldzaken essentieel om van onderbouwing te voorzien. Het is hierbij (maar ook bij andere onderwerpen) belangrijk dat de lezer jou als bron vertrouwt.

Dit zegt Google er zelf over:

  • Presenteer de content zo dat mensen je kunnen vertrouwen: geef duidelijke bronnen en bewijs van je kennis op dit gebied, zoals informatie op de auteurspagina of op de over ons-pagina van je website.
  • Stel je eens voor dat jouw website onderzocht wordt door iemand die veel verstand heeft van het onderwerp: krijg hij of zij dan de indruk dat jij eveneens een autoriteit op dit gebied bent?
  • Is de content geschreven (of beoordeeld) door iemand die het onderwerp aantoonbaar goed kent?
  • Bevat de content geen eenvoudig te verifiëren feitelijke fouten? (Pas op met door AI gegenereerde content!)

3. Gebruik een inhoudsopgave bij langere content

Ook deze tip wordt vaak genoemd om je content handiger voor de gebruiker te maken: voeg een inhoudsopgave toe aan langere artikelen. Je kunt de inhoudsopgave op mijn blog aan de bovenkant van elk blogartikel dat langer is dan een paar paragrafen in actie zien.

Deze zogenoemd ’table of contents’ maakt automatisch links aan naar de belangrijkste onderwerpen van je artikel. De gebruiker zie in één overzicht wat je in je artikel allemaal bespreekt en kan er voor kiezen op een subonderwerp te klikken om direct naar dat gedeelte te gaan.

Kortom, ook dit is een toevoeging die de gebruiker helpt. Daarnaast laat Google de directe links regelmatig zien als zogenoemde ‘site links’ onder het zoekresultaat.

Een inhoudsopgave is makkelijk toe te voegen met een ’table of contents’-plugin in WordPress.

4. Pas op met een overload aan advertenties

Voor veel bloggers zijn advertenties dé manier om inkomsten binnen te halen. Hoe meer bezoekers, hoe meer inkomen. Het is dan verleidelijk om het aantal advertenties flink op te schroeven. Sommige bloggers overdrijven hierin. Door de advertenties is dan de content amper meer te vinden. En dan ben je verkeerd bezig.

Advertentiebedrijven hebben er nog weleens een handje van om bloggers te stimuleren het vertoonde aantal advertenties per artikel zo hoog mogelijk te zetten, maar Google heeft aangegeven dat een buitensporig aantal advertenties die van de content afleiden een negatieve impact heeft op de page experience (ervaring van de gebruiker op de pagina).

Hieronder vallen ook video’s die uit zichzelf beginnen af te spelen en banners die een groot deel van het scherm bedekken, zoals pop-ups. Een pop-up is een mooie manier om e-mailadressen te verzamelen, maar zou je alleen moeten zetten wanneer een bezoeker van de ene naar de andere pagina klikt op je website. Niet direct op de homepage of wanneer de bezoeker naar beneden scrolt.

Kijk ook eens hoe ik e-mails verzamel in dit artikel. Dat doe ik met een opvallend formulier in het artikel zelf, zonder dat het een pop-up is.

Controleer voor jezelf of je aan één of meer van bovenstaande ‘overtredingen’ schuldig bent en stel zonodig het aantal advertenties naar beneden bij.

5. Meer is niet altijd beter

Korter is soms beter, schreven we eerder al. Dat geldt zeker voor artikelen met veel woorden, maar weinig wol. Het is beter om deze terug te snoeien tot de kern waar de gebruiker wat aan heeft.

Langere artikelen (zoals het artikel dat je nu leest) kunnen natuurlijk nog steeds waardevol zijn, maar moeten niet alleen maar langer worden gemaakt om aan een indrukwekkend woordenaantal te komen.

In het bijzonder moet je oppassen met artikelen waarin je alleen algemeenheden die overal te vinden zijn aanhaalt, hoe uitgebreid ze ook zijn. Het doel van Google is om artikelen geschreven door mensen die niet daadwerkelijk ervaring hebben met waarover ze schrijven, af te waarderen.

Denk aan de talloze reisblogs die soms heel gedetailleerde beschrijvingen van bestemmingen geven, die slechts zijn samengesteld door online research te doen en content van andere sites te combineren. Zeker in combinatie met stockfotografie is dit geen goed signaal.

Kijk altijd of je content persoonlijker kunt maken, of je jouw ervaringen erin kunt verwerken en zoek ook altijd originele en bij voorkeur zelfgemaakte foto’s erbij.

Dit is allemaal niet nieuw, maar als je nog vertrouwde op goedkoop ingekochte content of snel geschreven artikelen zonder veel diepgang, dan is nu de tijd aangebroken om dat te heroverwegen.

6. Pas op met het plaatsen van 100% door AI gegenereerde content

De verwachting is dat ook content gegenereerd door AI door de nieuwste updates getroffen wordt, omdat die vaak algemeen en weinig vanuit een persoonlijke (menselijke) ervaring is geschreven.

Plaats je content die met de hulp van AI is gemaakt? Zorg er dan voor dat je die goed nakijkt/laat nakijken om ervoor te zorgen dat er geen onzin in staat en dat eventuele fouten eruit zijn gehaald.

Ook zou de content herschreven moeten zijn op een manier die past bij jouw bedrijf of jouw blog, met een menselijke touch. Ja, dat is allemaal veel meer werk dan ChatGPT een artikel laten schrijven en dat kopiëren en plakken, maar ook hier weer: stel de gebruiker voorop en niet het voeden van zoekmachines!

Overigens zijn er tools (binnenkort volgt hier een recensie van Originality.ai) die door AI geschreven content op kunnen sporen. Je mag aannemen dat Google hier inmiddels ook bedreven in is.

7. Beantwoord mogelijke vragen die gebruikers hebben nog beter

Doe onderzoek in Google zelf en identificeer de vragen die Google opneemt onder ‘Meer om te vragen’. Kijk of deze vragen relevant zijn voor je website of blog en beantwoord ze dan vanuit jouw ervaring of kennis.

Maak je niet te druk om zoekvolumes voor deze vragen. Het gaat allemaal om de ervaring voor de gebruiker die op jouw artikel belandt. Zie het voorbeeld hieronder.

Voorbeeld van vragen die je in jouw artikel zou kunnen beantwoorden om je content waardevoller te maken (bron: Google)

8. Kijk nog eens kritisch naar je ‘bio’

Een ‘bio’ is een stukje over de auteur, dat je meestal aan de onderzijde van een artikel vindt. Vanuit verschillende online bronnen wordt benadrukt dat dit korte stukje tekst, vaak vergezeld van een foto, belangrijker is dan je denkt.

De AI van Google leest dergelijke bio’s en beoordeelt op basis van de tekst en eventuele links naar sociale media en websites in hoeverre de auteur een specialist op zijn of haar gebied is. Weer de ‘E’ van Expertise (deskundigheid) dus.

Dus: scherp de tekst in je bio aan, vermeld je achtergrond, interesses of opleidingen en maak het duidelijk waarom jij gezaghebbend over het onderwerp praat. Bij meerdere auteurs op een blog wordt dit extra belangrijk, zodat je over de hele breedte kunt laten zien dat je een betrouwbaar en behulpzaam platform hebt.

En als je toch kritisch naar die bio’s aan het kijken bent, neem dan ook meteen over je ‘over ons’-pagina onder de loep. Dit zou een pagina moeten zijn die helder uitlegt waarom jullie de aangewezen partij zijn om de informatie op de website of het blog te verschaffen.

Zelf heb ik overigens geen bio bij mijn artikelen. Er staat alleen: geschreven door Edward Hendriks. En dat is hier volgens mij voldoende, omdat ik de enige auteur ben op mijn eigen blog en er voldoende informatie op mijn ‘over ons’-pagina heb staan. Met andere woorden, Google weet al dat ik een copywriter, schrijver en online-ondernemer met ruime ervaring ben.

Het is nu belangrijker dan ooit om jezelf neer te zetten als expert in jouw vakgebied (beeld: Midjourney)

9. Kijk af bij concurrenten

Dit blijft een goede tactiek om je op weg te helpen. Zoek op de belangrijkste zoektermen voor jouw blogartikelen en kijk welke concurrenten steevast in de top 3 staan. Wat doen zij goed en wat kun je hiervan leren?

Als jij gezakt bent en zij niet, dan doen zij kennelijk wat beter! Kopieer natuurlijk nooit precies wat zij doen, maar bestudeer welke stappen ze zetten om de content hulpvaardiger en waardevoller voor gebruikers te maken.

Als je hier een goede analyse van maakt, ontdek je vanzelf patronen die je in je eigen artikelen zou moeten verwerken. Natuurlijk kun je altijd de hulp inroepen van een professionele copywriter als het je veel werk lijkt om zelf je blogartikelen onder handen te nemen.

10. Weet dat ‘content van gebruikers’ heel waardevol kan zijn

Na de Helpful Content Update zag je vooral platforms met veel UGC (‘User Generated Content’, ofwel inhoud gemaakt door gebruikers) profiteren. Fora als Reddit, TripAdvisor en andere schoten omhoog in de rankings. Dat is omdat Google datgene wat gebruikers willen toevoegen aan een vraag of blogartikel, beschouwt als ‘helpful’.

Zie dit als een signaal dat je gebruikers moet aanmoedigen om te reageren onder je artikelen of je misschien zelfs een discussiemogelijkheid om je website moet opzetten. Je kunt ook vragen van gebruikers in je blog opnemen en die beantwoorden.

Conclusie

Met recente updates als de ‘Helpful Content Update’ van september, lijkt Google zijn inspanningen om zoekresultaten van nog betere kwaliteit te leveren te verdubbelen. Natuurlijk gaat hierbij ook weleens iets mis: kwalitatieve website of blogs kunnen zomaar duikelen in de ranking.

Raak niet in panier als dat bij jou gebeurt, hoe vervelend dat ook is. Analyseer aan de hand van de richtlijnen van Google en de vele beschikbare tips, zoals die in dit artikel, wat je kunt doen om de kwaliteit van je artikelen nog hoger te krijgen.

Je merkt het, bloggen was al niet makkelijk en het is nu misschien nog wel moeilijker geworden. Maar het is belangrijk om deze kwaliteitsslag te maken, als je ook in de toekomst verkeer vanuit Google wilt krijgen.

Plaats de gebruiker altijd voorop en ook de volgende updates zul je overleven. Heb je zelf nog goede tips om je content meer ‘helpful’ te maken, laat dan hieronder een reactie achter.

Bronnen: searchengineland.com, joeyoungblood.com, Google Search Central, frankwatching.com, On-Page.AI, Blogging with Lesli Peterson (podcast).

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties