Web Analytics

Waarom ik een paar van mijn websites heb verkocht

Bijgewerkt op 8 juni 2023

Ik heb het hier al verschillende keren met je gehad over de websites die ik heb opgezet en waar ik meestal een bescheiden inkomen mee verdien. Sommige van die websites waren al jaren oud, maar brachten elke maand toch passief enkele tientjes op. Waarom heb ik ze dan toch verkocht?

Over mijn websites

Eerst even terug naar de reden dat ik deze websites bezat. Vaak had het opzetten van zo’n site te maken met een idee dat ik had. Een idee dat ik wilde testen in de praktijk of waar ik een mogelijk een business van wilde maken.

Soms ook gewoon om te kijken of ik er makkelijk wat geld mee kon verdienen om mijn inkomen minder afhankelijk van de inzet van mijn uren te maken. Enkele van die sites heb ik om deze reden ook aangekocht van anderen.

Het waren bijvoorbeeld WordPress-websites over:

  • Problemen met inloggen, sociale media en e-mail
  • Thuiswerken en vacatures
  • Vakanties en blogs
  • Documentaires op tv
  • Kleurplaten voor kinderen

Het waren stuk voor stuk geen websites waar ik echt actief mee was. Veel meer dan af en toe de plugins updaten deed ik er niet mee.

Maar toch, elk van deze websites bracht minimaal enkele euro’s tot tientallen euro’s per maand op. Genoeg om de hostingkosten te betalen en er ook wat aan over te houden.

Dat is de reden dat ik ze vaak jarenlang in mijn portfolio heb gehouden: een website die meer oplevert dan hij kost en waar ik niet naar om hoef te kijken, is een mooi voorbeeld van ‘passief inkomen‘.

Waarom heb ik ze dan toch verkocht? Daarvoor heb ik verschillende redenen.

1. Een website kost toch altijd geld

Ook al heb je er bijna geen omkijken naar, een website kost toch altijd geld. Kleine websites maar een klein beetje. Maar toch, in tijden van inflatie worden die kosten snel hoger en als je niet oppast levert zo’n kleine site na verloop van tijd toch minder winst op dan je zou denken. Zeker als de bezoekersaantallen langzaam terugkopen (wat vaak het geval is als je er niet actief meer mee bent).

Het verkopen van zo’n website kan dan een effectieve maatregel zijn om je maandelijkse hostingkosten terug te brengen (en een deel van de toekomstige winst naar voren te halen). Voor mij was dit voor een paar websites een belangrijke reden om ze te verkopen.

2. Een website kost toch altijd tijd

Zelfs websites die je enkel alleen af en toe hoeft te updaten, kosten toch een beetje tijd. Al was het maar om WordPress of de plugins te updaten of om een vraag te beantwoorden die via het contactformulier binnenkomt.

Een website die je van de hand doet levert je weer een klein beetje tijd op dat je aan leukere, nuttigere of lucratievere projecten kunt besteden.

3. Er is altijd een risico dat een website opeens niets meer oplevert

Digitaal vastgoed, waaronder websites vallen, heeft altijd een risicofactor. En dat is dat de website van de ene op de andere dag niets meer kan opleveren (dat zal je met fysiek vastgoed niet gebeuren).

Denk aan een online schrijftool die wordt ingehaald door ChatGPT of aan een website over een product dat opeens uit productie wordt genomen.

Websites waarmee je jouw inkomen verdient zul je zo tijdloos mogelijk willen maken, maar je kunt niet altijd alles voorzien.

Websites die puur gericht waren op het boeken vakanties kreeg het bij het uitbreken van de pandemie wel even benauwd. De bezoekers kwamen gauw terug, maar toch.

En hoelang zullen kinderen nog kleurplaten gaan printen om die fysiek te gaan kleuren? Geen idee, maar het zou kunnen dat dit binnen enkele jaren ophoudt.

4. De website is verouderd

Bovenstaande websites waren eigenlijk allemaal een beetje verouderd. Zowel qua techniek als qua inhoud. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar een verouderde website kan na verloop van tijd wel problemen gaan opleveren.

Zo waren de websites die je niet op de mobiele telefoon kon bezoeken een paar jaar geleden opeens de klos. Ook kunnen oudere websites fouten of datalekken gaan vertonen. Daar moet je altijd alert op blijven.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat een verouderde website eigenlijk vernieuwd zou moeten worden om zijn rendement te behouden of om dat verder te vergroten. Investeringen die je net als de investeringen in je eigen huis soms maar uitstelt.

Als je niet bereid bent om die investeringen zelf te doen, kan verkoop slim zijn. De nieuwe eigenaar moet er dan mee aan de slag.

5. Ruimte in je hoofd

Ook een website die nauwelijks geld kost, bijna geen tijd van je vraagt en over evergreen onderwerpen gaat, kan toch headspace innemen. Ik werd me ervan bewust dat mijn meer dan 20 websites voor onrust zorgden.

‘Eigenlijk moet ik nog iets met die website of mat dat en dat project.’ Soms is het dan beter om afscheid te nemen. Je kunt niet alles doen en het is een illusie dat je volgende maand of volgend jaar of wanneer dan ook wel de tijd zult hebben.

Kortom, in het kader van focus heb ik ook een paar websites van de hand gedaan.

Overigens heb ik niet alle websites die ik te koop heb gezet ook daadwerkelijk verkocht. Voor sommige websites wilde ik gezien de inkomsten toch een minimale prijs, die niet altijd werd geboden. Ook dat hoeft geen probleem te zijn. Als de website niet te veel vergt (zie bovenstaande punten), dan blijft-ie gewoon nog een tijdje in mijn portfolio.

Verkopen kan vaak ook later nog en levert dan misschien wel meer op, omdat de website de weg omhoog weer gevonden heeft. Al dan niet geholpen door wat updates die ik eraan heb doorgevoerd.

Tot besluit

Dat waren ze, de belangrijkste redenen voor het verkopen van deze websites. Natuurlijk kunnen er meer redenen zijn om websites te verkopen. Iedereen kan zo z’n eigen redenen hebben.

Soms vragen mensen zich namelijk af: waarom zou je een website die maandelijks honderden euro’s oplevert in hemelsnaam verkopen? En natuurlijk doe je dat ook niet zomaar. Niet zonder er een aantrekkelijk bedrag in het handje voor terug te krijgen.

De belangrijkste reden die ik niet heb genoemd (omdat het voor mij geen reden was), is dat je het geld nodig kunt hebben, bijvoorbeeld voor een nieuw project. Je haalt dan een deel van de toekomstige winst naar voren.

Overigens heb ik nog steeds een dozijn websites in mijn portfolio, die ik niet verkoop omdat ik er te veel plezier aan beleef of omdat ze een serieus deel van mijn inkomen genereren (of beide).

Wil je meer weten over het kopen (of verkopen) van websites? Zoals wat je ervoor betaalt en waar je op moet letten? Bekijk dan de (gratis!) uitgebreide handleiding websites kopen die ik hiervoor heb geschreven.

Foto: Gerd Altmann/Pixabay.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties