Web Analytics

Met deze 7 tips maak je jouw blog toekomstbestendig

Bijgewerkt op 6 maart 2024

Bloggen is toch een typisch ‘boomer’-medium, denk je misschien. En het zou kunnen, misschien liggen de gouden blogjaren inmiddels achter ons. Google-updates, kunstmatige intelligentie en de concurrentie van sociale media hebben flink wat roet in het eten van bloggers wereldwijd gegooid. Sommigen hebben het bijltje erbij neergegooid. Anderen zien altijd mogelijkheden en maken hun blog toekomstbestendig. Als je tot deze laatste school behoort, moet je vooral even doorlezen.

Er verandert veel op het moment

Als je blogger bent, zal het je niet ontgaan zijn. Er is heel wat aan het veranderen in het online landschap. Niet in de laatste plaats door de Helpful Content Update van Google. Maar ook de snelle opmars van AI (kunstmatige intelligentie) speelt een rol.

Wat doe je als Google-updates en AI meedogenloos toeslaan? (beeld: Midjourney)

En dan is er nog de alomtegenwoordigheid van sociale media die allemaal gretig content enerzijds en aandacht anderzijds absorberen, maar de creators achter die content ook naar willekeur kunnen straffen met hun algoritme.

Wat is nu wijsheid? Als je het mij vraagt, antwoord ik je het volgende:

1. Vertrouw niet alleen op Google als bron van verkeer

We weten niet wat voor updates er nog zullen komen. En ook niet wat AI precies gaat doen met het verkeer naar je blog. Wel dat het flink minder zal worden, doordat Google & co steeds vaker rechtstreeks antwoord zullen geven op vragen van gebruikers.

De AI van Bing geeft antwoord op de vraag ‘hoe bereid ik mijn blog voor op de toekomst?’ en is daarmee rechtstreekse concurrentie voor dit blogartikel (bron: bing.com)

Hoe zorg je ervoor dat je waardevolle artikelen ook in de toekomst bezoekers blijven trekken? Door niet alleen op SEO en Google te vertrouwen.

Voor zo’n 2 decennia lang was Google de Heilige Graal. Massaal negeerden we andere zoekmachines, want Google was King. Maar moet je in deze onzekere tijden nog steeds op één paard wedden? Ik denk van niet.

Zeg eens eerlijk: heb je je weleens verdiept in dé concurrent van Google: Microsoft Bing? Jarenlang is ons voorgehouden dat Bing maar een marginaal marktaandeel heeft en dat ‘goed scoren in Google automatisch betekent dat je ook goed scoort in Bing’.

Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Bing heeft een heel eigen toolset waarmee je jouw posities in de zoekmachines kunt checken en waarmee je verbeteringen aan jouw content door kunt voeren om nog aantrekkelijker te worden voor deze alternatieve zoekmachine.

De Webmaster Tools van Bing hebben sterke overeenkomsten met Search Console van Google, maar bieden ook nieuwe kansen voor je blog/website (bron: bing.com)

Er zijn overeenkomsten met de ranking in Google, maar ook veel verschillen. Zo hecht Bing minder waarde aan backlinks en juist meer waarde aan een zoekwoord in de domeinnaam en de woorden waarmee naar jouw content wordt verwezen.

Ook is Bing gevoelig voor je online autoriteit, zoals de zichtbaarheid van jouw merk op sociale media. En wist je dat je jouw nieuwssite ook in de Bing-variant van Google Nieuws kunt laten opnemen om extra bezoekers te trekken?

Op deze site staat goed uitgelegd waar je op kunt letten als je meer uit Bing wilt halen. Maar ik zou je sowieso aanraden je aan te melden voor de Bing Webmaster Tools, die vergelijkbaar zijn met Search Console van Google. Je kunt je projecten in GSC overigens heel makkelijk importeren in de tools van Bing.

Het marktaandeel van Google neemt af en dat van Bing neemt toe (bron: Statista)

2. Tegelijkertijd: weet wat Google dan wél wil

We moeten het ook niet overdrijven. Google is natuurlijk nog steeds een mooie bron van verkeer. Je moet alleen wel steeds opnieuw door hun hoepels heen weten te dansen.

Het loont nog steeds om je artikelen zo aantrekkelijk mogelijk voor Google (lees: de gebruikers van de zoekmachine) te presenteren.

Als je rekening houdt met de bovenstaande punten, dan kun je ook in de toekomst nog ver komen met je blog.

3. Wees niet afhankelijk van een handvol posts voor je verkeer

Ja, ik weet het. Ook voor blogs (en websites in het algemeen) gaat het Pareto-principe op. Ook wel de 80/20-regel genoemd. Slechts 20% van je blogartikelen is verantwoordelijk voor 80% van het verkeer naar je website.

(En als je verder doorrekent: slechts 20% van je producten of diensten is goed voor 80% van je omzet.)

💡 Pro-tip: lees het 80/20-principe van Richard Koch en er gaat een wereld voor je open. Een korte recensie van mijn hand:

“80% van het resultaat wordt bereikt door 20% van de inspanning. Dat is de basis van het 80/20-principe. Volgens de auteur zie je dit niet alleen terug in organisaties, maar in alles in het leven en ik ben geneigd om daarin mee te gaan. Belangrijkste les: kijk of je je meer op die 20% kunt richten. Dan is de kans groot dat je meer en betere resultaten bereikt en tegelijkertijd minder hard werkt en leukere dingen doet. Overigens is het 80/20-principe ook van toepassing op het boek zelf. 20% van de waardevolle informatie in dit boek leidt tot 80% van de resultaten. De rest is leuk ter ondersteuning, maar heb je niet per se nodig.”

Die 80/20-regel hoeft geen probleem te zijn als je bijna 400 artikelen op je blog hebt geschreven, zoals ik. Maar als je slechts enkele tientallen blogartikelen op je blog hebt, waarvan slechts een handvol de bulk van het verkeer binnenhaalt, dan bevind je je in een precaire positie.

Een concurrent kan dan namelijk opeens boven een of meer van jouw beste posts komen te staan, waardoor het verkeer naar je site meteen met tientallen procenten omlaag gaat.

Maar ook Google kan het weer op z’n heupen krijgen en jouw populairste blogartikel met een nieuwe algoritme-update torpederen.

Wat moet je dan doen? Simpel gezegd moet je goed onderzoek doen naar welke vragen leven bij jouw doelgroep en daar méér kwalitatieve artikelen over schrijven.

Als je hiermee serieus aan de slag gaat, spreid je jouw verkeer meer over posts van hoge kwaliteit die elk een deel van jouw verkeer op zich nemen.

In plaats van die ene post met alle verkeer, heb je je kansen dan meer gespreid.

4. Maak je niet te afhankelijk van sociale media

Wat voor Google geldt, geldt zeker ook voor sociale media. Je weet niet wanneer Google besluit om je minder bezoekers door te sturen, maar je weet ook niet wanneer ‘de socials’ besluiten om je te knijpen met hun algoritme.

Het is belangrijk te beseffen dat eventuele bezoekers en klanten die je vanuit sociale media krijgt, ‘geleend verkeer’ is. Borrowed traffic in plaats van owned traffic. Ofwel: die bezoekers zijn niet van jou, maar van het platform.

De stroom bezoekers die je nu uit Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn of waar dan ook vandaan haalt, droogt gegarandeerd een keer op. En wat doe je dan?

Vertrouw dus niet (alleen) op sociale media voor je klanten en/of verkeer. Maak je zeker minder afhankelijk als je al je verkeer uit maar één sociaal medium haalt.

Wat kun je dan doen? Nou, bijvoorbeeld meer inzetten op content op je eigen platform en sociale media vooral gebruiken voor de zichtbaarheid en om verkeer naar je blog te dirigeren. Zo haal je tegelijkertijd meer verkeer uit de zoekmachines, waardoor je afhankelijkheid van sociale media af zal nemen.

De beste manier om je borrowed traffic om te zetten in owned traffic is via je e-maillijst. Eigenlijk zou het toevoegen van je volgers aan je mailinglijst de nr. 1 prioriteit voor je marketinginspanningen van dit jaar moeten zijn.

5. Werk aan je mailinglijst om je onafhankelijker te maken

Dit punt is zo belangrijk, dat ik er een aparte tip aan wijd. Maak jouw mailinglijst een topprioriteit dit jaar. Zo, ik zeg het nog maar eens een keer.

Staat iemand eenmaal op je mailinglijst, dan is dit contact van jou! Je bent niet langer afhankelijk van het algoritme van Facebook, LinkedIn of welk medium dan ook. En in plaats van 1% van je volgers/contacten (als je post niet viraal gaat), bereik je met een mail al snel zo’n 40-60% van je contacten.

Het bereik van een mail die ik onlangs vanuit Doyoucopy heb gestuurd (bron: MailerLite)

Het mooie is: met een e-mail bereik je jouw abonnees direct. En ook nog eens in de avond en de volgende dag. Jouw mail blijft hangen in hun inbox en ze zien ook nog eens regelmatig nieuwe e-mails van je. Mits je die blijft sturen.

Natuurlijk, een deel schrijft zich uit met elke mail die je stuurt. Maar je moet het zo zien: de kwaliteit van je eigen maillijst wordt steeds beter. De abonnees die blijven groeien uit tot ware fans van je nieuwsbrief.

En het is veel makkelijker om iets aan hen te verkopen dan met je waren of diensten te leuren op sociale media.

Meer tips om jouw maillijst snel te laten groeien, heb ik in dit artikel voor je op een rij gezet.

💡Pro-tip: wil je een idee krijgen van hoe goed je op dit moment bezig bent? Ga dan eens naar Google Analytics en bekijk welk percentage van je verkeer ’terugkerend’ ten opzichte van ‘nieuw’ is. Hoe hoger het percentage van ’terugkerend verkeer’, hoe veiliger je bent. De beste manier om je lezers terug te laten komen, is door ze op je e-maillijst te krijgen!

6. Kijk ook eens naar andere (sociale) media om je blog te promoten

Veel te vaak draait het allemaal om Instagram, LinkedIn, Facebook. The usual suspects. Maar juist als je moeite hebt om hier jouw klanten te bereiken, zou je eens naar andere media kunnen kijken.

Ik heb het hier dan in het bijzonder over Pinterest, een sociaal medium dat eigenlijk geen sociaal medium is, maar een extra zoekmachine op basis van plaatjes.

In tegenstelling tot Instagram of Facebook vindt Pinterest het geen probleem om geïnteresseerden door te sturen naar jouw blog.

Ik heb zelf een experiment met Pinterest lopen voor mijn Italië-site en de voorlopige resultaten zien er goed uit. Nu ik iets actiever ben met pinnen, zie ik meteen resultaat van mijn inspanningen.

Als ik iets meer weet, kom ik hier binnenkort graag op terug in een nieuw blogartikel.

Natuurlijk zijn er ook andere manieren die je kunt inzetten, zoals het versturen van persberichten naar media met nieuws over jouw branche, gastbloggen op nieuwssites in jouw sector of gewoon ouderwets adverteren.

Wat ik maar wil zeggen, is dat je je niet moet blindstaren op Google en de gebruikelijke sociale media, want er is echt veel meer wat je kunt doen.

7. Zorg voor meerdere inkomstenstromen met je blog

De vorige keer had ik het over hoe ik van één inkomen naar meerdere inkomens ben gegaan. Je blog kan hier een belangrijke rol in spelen.

Een toekomstbestendig blog is niet alleen een blog dat zijn bezoekers uit meerdere bronnen haalt en dat zijn lezers aan zich bindt, maar het is ook een blog waar je op meerdere manieren iets aan kunt verdienen.

Aan je blog kun je vrij makkelijke meerdere inkomstenstromen koppelen (beeld: Midjourney)

Jarenlang hebben bloggers hun bloginkomen gehaald uit advertenties of affiliatemarketing, maar updates zoals de gevreesde HCU wijzen uit dat je hier niet volledig op kunt vertrouwen.

Als je je inkomen ook in de toekomst zeker wilt stellen, is het slim om aan meerdere inkomstenstromen te werken. Zo heb ik zowel advertenties als affiliatemarketing op mijn Italië-website, maar bied ik daar ook een online cursus aan.

Ook op deze website, doyoucopy.nl, heb ik mijn inkomen gediversifieerd. Eerst was het alleen een website om opdrachtgevers mee binnen te halen als freelance copywriter. Nu verkoop ik hier mijn online cursussen en e-books zoals mijn handleiding copywriting (en verdien ik af en toe nog wat als iemand op een linkje van een van mijn samenwerkingspartners klikt en wat koopt).

Kijk eens kritisch naar jouw eigen blog. Zijn er misschien producten of diensten die je toe kunt voegen, zoals een betaald e-book? Kun je met advertenties gaan werken? Of misschien zelfs een online cursus opzetten?

Natuurlijk, voor al die zaken moet je aan de slag. Maar de kans is ook groot dat je de informatie die je daarvoor nodig hebt als grotendeels hebt geschreven of in je hoofd het zitten.

De mogelijkheden om méér uit je blog te halen zijn groter dan je denkt.

Nu hoor ik graag van jou wat je doet om jouw blog klaar te maken voor de toekomst. Laat hieronder een reactie achter.

Beeld boven: Midjourney.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties